وزیر راه و شهرسازی گفت: فعالیت دریایی ما در یک محیط بین المللی و جهانی انجام می شود؛ در نتیجه افزایش قدرت رقابت پذیری فعالیت های بندری و دریایی ایران در سطح منطقه بسیار مهم است.
به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از مهر، عباس آخوندی در مراسم روز جهانی دریانوردی اظهار کرد: نکته ای که بارها بر آن تاکید داشتم این است که در ایران آبراهه نداریم، آنچه داریم دریاست، بنابراین فعالیت دریایی ما در یک محیط بین المللی و جهانی انجام می شود. در نتیجه افزایش قدرت رقابت پذیری فعالیت های بندری و دریایی ایران در سطح منطقه بسیار مهم است.
وی ادامه داد: هر اقدامی که در حوزه دریا و بندر خواهیم داشت باید خود را با رقبای جهانی مقایسه کنیم. بنادر ما کشتی ها، اقتصاد دریامحور و کیفیت زندگی در مناطق بندری ایران باید با همتایان خارجی خود رقابت کنند. در محیط رقابت جهانی است که می توانیم برتری و شایستگی را ثابت کنیم. رقابت در همه جهات چه در حوزه کیفیت، چه در عرضه، چه در قیمت و چه در مسائل حقوقی باید جهانی باشد.
وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود درباره موضوع ترانزیت خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم ترانزیت را عملیاتی کنیم باید شبکه ریلی داشته باشیم که یک سر آن دریا و سر دیگر آن آسیای میانه، چین یا اروپا باشد، اما در حال حاضر ریل چقدر در ساختار درونی سازمان بنادر نفوذ کرده است. در بندر شهید رجایی ۲۴ نقطه پهلوگیری شناور داریم اما فقط یک نقطه آن محل بارگیری ریلی است.
وی تاکید کرد: سازمان بنادر و دریانوردی در اولین فرصت باید معاونت ریلی در این سازمان ایجاد کند و مرکز کنترل ریلی این سازمان با مرکز کنترل ریلی شرکت راه آهن هماهنگ باشد. منظور، تاسیس مرکز کنترل ریلی در داخل محوطه بندری است در حال حاضر سهم ریل از بندر ۱۴ درصد است و اگر بخواهیم آن را به ۴۵ درصد برسانیم باید قطار داخل محوطه بندر تردد داشته باشد.