رییس اتحادیه میوه و ترهبار گفت: میوه های پاییزی سال پرباری دارد و باید با روش های اصولی و علمی کاشت و برداشت، توازن تولید و مصرف هم برقرار شود.
به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، حسین مهاجران اظهار کرد: امسال دوره پرباری است اما قیمتها، مورد دلخواه تولید کنندگان نبوده و به همین سبب سردخانهها پر شده است و برای پاییز هلوی شبرنگ، گلابی و آلو را هم خواهیم داشت.
وی گفت: مقدار زیادی انار وارد بازار شده است و مرکبات شمال و پرتقال جنوب نیز تا پنج روز آینده به بازار عرضه خواهد شد. در پاییز تقاضا برای انار و انگور بیشتر است به همین سبب مقدار قابل توجهی انگور شاهرودی به سردخانه منتقل شده است و افزایش قیمت چندانی نخواهیم داشت. مهاجران در مورد واردات میوه در پاییز امسال هم گفت: بیشتر اقلامی که در گذشته وارد میشد در حال حاضر با قیمت پایینتر در داخل کشور موجود است و واردات محصولات موجود در داخل بازار بهصرفه نیست. تنها 2 تا 3 قلم مانند گلابی در تولیدات داخلی کم است که وارد می شود اما واردات چندان زیاد نیست. رییس اتحادیه میوه و ترهبار تاکید کرد: تولیدات سردرختی محصولات تا مهر موجود است و پس از آن به سردخانهها وابسته می شویم. در سردخانهها نیز گلوگاه قیمت وجود دارد، روزی که قیمت محصول در بازار خوب باشد عرضه صورت می گیرد و بالعکس.در نهایت کمبود میوه نیز با واردات تامین خواهد شد. وی با تاکید بر ایجاد توازن میان تولید و مصرف گفت: در روش های سنتی کاشت و برداشت، در برخی شرایط؛ تولیدکننده و در شرایطی دیگر مصرفکننده متضرر میشوند به عنوان مثال کاشت هندوانه سودی برای کشاورز ندارد ولی در کنار آن پیاز به سه برابر قیمت فروخته شده است. در تمام جاهایی که هندوانه کاشته میشود پیاز و سیبزمینی هم کاشته می شود؛ بنابراین باید توازن را بر اساس تولید و مصرف برقرار کنیم تا شاهد کاهش یا افزایش بیش از حد قیمت ها نباشیم.