|

نظارت کیفی بر بازار لوازم یدکی وجود ندارد

فهرست محتوا

رئیس اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو تهران گفت: مشکل بی‌کیفیتی محصولات ۵۰-۵۰ بین قطعات وارداتی و تولید داخل است. بخشی از تولیدات داخل که به بازار لوازم یدکی عرضه می‌شود مشکل کیفی دارند و به نظر می‌رسد نظارتی بر این امر وجود ندارد و کسی کیفیت کالاهای عرضه شده را کنترل نمی‌کند.

علیرضا نیک‌آیین در گفت و گو با پایگاه خبری گسترش اظهار کرد: هیچ مرکز کنترل کیفیتی وجود ندارد که به ارزیابی قطعات بپردازد؛ نهادی که با یک برچسب خاص استانداردها را تایید کند و سپس مبادرت به عرضه محصولات شود. باید بازار کنترل شده و مانع توزیع کالای بی‌کیفیت شویم. وی ادامه داد: به طور عموم خرابی مربوط به قطعاتی است که هنگام تولید در خودرو استفاده شده یا مربوط به بازار لوازم یدکی می‌شود. در این مسئله بازار لوازم یدکی بیشتر موردنظر است. تامین‌کنندگانی که برای شرکت‌های خودروساز قطعه تولید می‌کنند می‌توان ادعا داشت که کالای تولیدی آنها از کیفیت لازم برخوردار هستند. همچنین در این‌باره باید مرزها را مشخص کنیم زیرا از یک‌سو موضوع قطعات بی‌کیفیت مطرح است و از سوی دیگر بحث حمایت از تولید داخل (محصولات باکیفیت) را داریم. بنابراین لازم است این دو بحث از یکدیگر تفکیک شود. به گفته نیک آیین، شرکت‌هایی که برای خط تولید (OE) تامین قطعه دارند به‌طور عموم کالاهای باکیفیت تولید می‌کنند اما برخی شرکت‌ها و کارخانجات کوچک از این قطعات کپی کرده و وارد بازار می‌کنند. برخی واردکنندگان که به قوانین و اصول اخلاقی پایبند نیستند حتی این قطعات را در خارج از کشور کپی و وارد بازار می‌کنند. رئیس اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو تهران افزود: کالاهای بی‌کیفیت وارد و در بسته‌بندی ایرانی به بازار عرضه می‌شود که آسیب زیادی به تولید می‌زند. همچنین هزینه‌های زمانی و مالی بسیاری باید صرف شود تا این افراد و شرکت‌ها شناسایی و تعطیل شوند اما با تعطیلی یکی، بعدی از جایی دیگر فعالیت خود را آغاز می‌کند.

نظارت کیفی بر بازار لوازم یدکی وجود ندارد
کد خبر: ۱۴۲۶۵
۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۹
ارسال نظر
captcha
مالمو
مالمو