|
کدخبر: 21124

بدون نظارت، بدون تعرفه

نسرین طاهری‌پور / کارشناس بازاریابی دیجیتال

با افزایش تب تبلیغ در فضای مجازی، تبلیغ زیرپوستی نیز به عنوان پدیده‌ای تازه در شبکه‌های اجتماعی مطرح شد. تبلیغ زیرپوستی به طور معمول در شبکه‌هایی مانند اینستاگرام و ازسوی افراد پرمخاطب اتفاق می‌افتد و به همین دلیل هم هزینه زیادی بابت آن دریافت می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد افراد پرمخاطب حاضر در شبکه‌های اجتماعی که به کمک دریافت لایک و جذب دنبال‌کننده به تریبونی برای تبلیغ مجازی تبدیل شده‌اند، برای انجام هر تبلیغ نرخ خاص خود را اعلام می‌کنند.آنان توانسته‌اند این تفکر را در صاحبان کسب‌وکار جا بیندازند که هزینه بالای تبلیغ در فضای مجازی امری متداول و مرسوم است و پرداخت نکردن آن زمینه را برای عقب ماندن از سایر رقبا فراهم خواهد کرد.

این در حالی است که می‌بینیم خلاقیت در بخش تبلیغ به‌ویژه تبلیغ‌های اینستاگرامی چندان به چشم نمی‌خورد و بیشتر کپی‌برداری از نمونه‌های خارجی است.

در این میان برخی از افراد پرمخاطب برای آنکه با این وضعیت مقابله کنند و از قافله خلاقیت عقب نمانند، دست به کارهای خارق‌العاده و عجیب و غریب زدند.

به‌عنوان نمونه در یکی از تبلیغ‌های اینستاگرامی درباره ماست، شاهد آن بودیم که یکی از این افراد پرمخاطب در ویدئوی تبلیغاتی خود که جنبه رسمی هم داشت، دست به انجام حرکات عجیب و نامتعارف با سطل ماست زد.باید توجه داشت که در سایه نبود دانش تبلیغات، چنین حرکاتی خلاقیت به‌شمار نمی‌آید و درنهایت هم نتیجه معکوس به همراه خواهد آورد.

به نظر می‌رسد مهم‌ترین دلیل مشکلات حوزه تبلیغات به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی، نبود سازمانی به‌عنوان ناظر بر امور تبلیغی در فضای مجازی و رعایت قانون کپی‌رایت برای تبلیغات چاپی و تیزری است.بر همین اساس هم می‌توان نتیجه گرفت که چرا تبلیغ ارزان از نظر کارفرمایان تبلیغ بی‌کیفیت در نظر گرفته می‌شود و چرا هزینه‌های غیرمتعارف تبلیغ در اینستاگرام را به راحتی می‌پردازند.

شاید در صورت ایجاد کارگروه یا سازمانی برای نظارت بر تبلیغ در فضای مجازی و تعیین تعرفه مشخص ملاک تشخیص تبلیغ خوب از بد به جای نرخ نجومی، به مواردی مانند خلاقیت و کیفیت تبدیل شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها