|
کدخبر: 29829

مهمان‌نوازی، فرهنگی که می‌تواند برند گردشگری شود

گردشگری نیازمند فضای آرام، سالم و حمایتی است تا مردم دنیا احساس کنند به کشوری سفر می‌کنند که بهترین میزبانی و استقبال از آنها می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری گسترش، روزنامه گسترش تجارت نوشت:مهمان‌نوازی ریشه در فرهنگ، مذهب و سنت ما دارد و با فرهنگ مهمان‌نوازی می‌توان گردشگران خارجی را جذب کرد و باید امکانات لازم را ایجاد کرد که با حفظ شئونات اسلامی و موازین کشور در ایران تفریح کنند و از مواهب طبیعی و تاریخی آن بهره‌مند شوند. یکی از جاذبه‌های اصلی ایران مهربانی و مهمان‌نوازی مردم است. در واقع ایرانی‌ها ثابت کردند که مهربانی آنها فقط یک واژه و شعار نبوده و جاذبه‌ای دیدنی است. چه جای تعجب دارد اگر گردشگران خارجی از دوردست به ایران سفر کنند تا شاهد مهمان‌نوازی و محبت ایرانی‌ها باشند؟ جالب اینکه ایرانی‌ها از هر قومیت و فرهنگی که باشند، خونگرمی و مهربانی را در وجود خود دارند، در حالی که بسیاری از کشورهای دنیا به منظور توسعه گردشگری؛ فرهنگ گردشگری و برخورد مناسب را به مردم آموخته‌اند، به‌عنوان نمونه در مالزی به مردم آموزش داده شده که همواره لبخند بزنند، اما ایرانی‌ها بدون هیچ آموزش و لبخند مصنوعی؛ برخورد صمیمی و رفتار دوستانه‌ای با گردشگران خارجی دارند. به باور بسیاری از فعالان گردشگری اگر مهمان‌دوستی و خونگرمی ایرانی‌ها را شعار تبلیغاتی گردشگری کشورمان قرار دهیم، شاهد افزایش چشمگیر گردشگران خارجی خواهیم بود. با وجود تمامی گنجینه‌های طبیعی و تاریخی؛ ایرانی‌ها گنجینه‌ای به نام انسان‌دوستی دارند که بسیار ارزشمند است. با این‌همه عده‌ای معتقدند در صورت افزایش حضور گردشگران خارجی در کشور و سفر آنها به طور مستمر به ایران، می‌توان با آموزش شیوه برخورد با گردشگران درآمدزایی و مهمان‌نوازی را در کنار هم داشت. از سوی دیگر گردشگری به عنوان صنعتی درآمدزا در ایران در حال رواج است و حتی مردم بومی مناطق مختلف نیز به‌زودی می‌آموزند که در مقابل خدمات مختلف باید از گردشگران خارجی پول دریافت کنند، بنابراین با جایگزین شدن نگرش تجاری به جای سنتی می‌توان از این صنعت بهره بیشتری برد.

صادرات کدهای مهمان‌نوازی به جهان محمد محب‌خدایی در آیین پایانی چهارمین جشنواره مشارکت ملی گردشگری با رویکرد مهمان‌نوازی که در سالن آمفی‌تئاتر سازمان میراث‌فرهنگی برگزار شد، با بیان اینکه خوشبختانه ظرفیت‌های گردشگری بی‌نظیری در ایران وجود دارد، گفت: توسعه بومگردی در واقع به بازگشت به سنت‌ها کمک می‌کند. ما باید بتوانیم کدهای مهمان‌نوازی ایرانی را به دنیا صادر کنیم. بومگردی برند ایرانی است و می‌تواند یکی از کدهای ما باشد. او گفت: اگر در گردشگری به‌دنبال توسعه هستیم، باید به دنبال نخستین‌ها باشیم و در این میان توجه به سنت‌های ایرانی و ظرفیت‌های درونی مانند بومگردی، غذای سنتی، آداب و رسوم و... می‌تواند به ما کمک کند تا نخستین‌ها را در صنعت گردشگری دنبال کنیم.

علاقه گردشگران خارجی به مهمان‌نوازی محمدرضا پوینده، سرپرست دفتر همکاری و توافق‌های ملی گردشگری گفت: مهمان‌نوازی در حوزه گردشگری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و بسیاری از کشورها برای اینکه در گردشگری موفق عمل کنند، در حوزه مهمان‌نوازی اقدامات خاصی انجام داده‌اند و سازمان جهانی جهانگردی نیز بر رعایت حقوق مهمان تاکید فراوانی کرده است. او افزود: خوشبختانه ما کشوری داریم که دارای پشتوانه غنی تاریخی و تمدنی و فرهنگی است، اما در کنار این فرهنگ و تمدن و تاریخ، مهمان‌نوازی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ایرانیان است و در طول تاریخ احداث جاده‌ها و راه‌اندازی کاروانسراهای مختلف، نشان‌دهنده اهمیت مهمان‌نوازی و میزبانی شایسته ایرانیان از مهمانان آنان است. پوینده گفت: ضمن اینکه در دین مبین اسلام نیز آیات، احادیث و روایات بسیار مختلفی داریم که بر ضرورت تکریم مهمان تاکید کرده‌اند و صله‌رحم به‌عنوان یک ارزش شناخته می‌شود، از این رو هم در حوزه تمدنی و هم در حوزه دینی شاهد اهمیت این موضوع هستیم. گردشگران خارجی در کنار تمام مزیت‌هایی که ایران دارد، به نخستین فاکتوری که اشاره می‌کنند، مهمان‌نوازی مردم ایران است. او افزود: برخی از مقاصد گردشگری مهم دنیا و از جمله بوانات فارس در کشور خودمان فقط بر اساس مهمان‌نوازی به این مقصد مهم تبدیل شده است.

آداب منحصربه‌فرد ایرانیان به عقیده کارشناسان گردشگری، مهمان‌نوازی یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد ایرانیان به شمار می‌رود که زیرمجموعه میراث ناملموس نیز قرار می‌گیرد. مریم رنجبری، مدرس گردشگری در گفت‌وگو با «گسترش‌تجارت» اظهار کرد: به طور کلی میراث‌فرهنگی به دو حوزه تقسیم می‌شود؛ میراث‌فرهنگی ملموس و میراث‌فرهنگی ناملموس. میراث‌فرهنگی ملموس شامل آثار تاریخی، خانه‌های تاریخی و اماکن باستانی مانند تخت‌جمشید می‌شود که در این حوزه دارای جاذبه‌های بسیاری هستیم. میراث‌فرهنگی ناملموس شامل آداب و رسوم، سنت‌ها، آداب جشن و سرور و عزاداری می‌شود. او افزود: مراسم‌هایی مانند تاسوعا، عاشورا، اربعین، شب‌یلدا، نوروز و چهارشنبه‌سوری از جمله میراث ناملموس کشورمان هستند. به طور کلی میراث ناملموس کشورها برای هر کشوری منحصربه‌فرد است. یکی از این میراث ناملموس کشور، مهمان‌نوازی است. مهمان‌نوازی یکی از آداب و خصلت‌های ایرانیان است که در زیرمجموعه آداب و رسوم ایرانی‌ها به شمار می‌رود. رنجبری تاکید کرد: ایرانیان خود را موظف می‌دانند که رسیدگی و پذیرایی از مهمانان را در اولویت قرار دهند. به طور کلی مهمان‌نوازی ایرانیان یک خصلت منحصربه‌فرد است که می‌تواند به عنوان برند و یا شعار گردشگری کشورمان به شمار رود.

فرهنگ مثبتی که باید تقویت شود به عقیده کارشناسان گردشگری، مهمان‌نوازی ریشه در تاریخ دارد و به این راحتی از بین نمی‌رود، اما باید این فرهنگ تقویت شده و به عنوان برند برای آن تبلیغ شود. امیر پویان رفیعی شاد، دبیر انجمن صنفی دفاتر گردشگری تهران در گفت‌وگو با «گسترش‌تجارت» اظهار کرد: مهمان‌نوازی ایرانی‌ها ریشه در فرهنگ و تاریخ مردم دارد و به این راحتی از بین نمی‌رود. نه افزایش سفر گردشگران خارجی موجب می‌شود ایرانیان مهمان‌نوازی خود را فراموش کنند و نه نگرش تجاری به گردشگران. او افزود: با این‌همه باید متولیان دولتی گردشگری و مسئولان تلاش کنند تا فرهنگ مهمان‌نوازی را در میان مردم بیش از پیش ترویج داده و در زمینه آن به عنوان برند فعالیت کنند. باید مهمان‌نوازی همواره به عنوان یک فرهنگ مثبت و مناسب در میان مردم ترویج شود.

سخن آخر مهمان‌نوازی به راحتی می‌تواند تبدیل به برند گردشگری شود، به شرط آنکه در ترویج و آموزش آن در میان مردم غفلت نکنیم. این فرهنگ غنی می‌تواند تبدیل به یکی از برندهای گردشگری شود، به این شرط که برای آن تبلیغات شده و بر آن تاکید شود. باید به مردم یادآوری کنیم که برخورد دوستانه و مهربانانه آنها با گردشگران خارجی تا چه حد می‌تواند در معرفی فرهنگ غنی ایران، درآمدزایی و ارزآوری تاثیر داشته باشد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها