|
کدخبر: 27081

۳۶ اثر منقول فرهنگی و تاریخی شهر سوخته سیستان ثبت ملی شد

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: امسال ۳۶ اثر منقول فرهنگی و تاریخی شهر سوخته سیستان به ثبت ملی رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از ایرنا، مجید کلانوری، اظهار کرد: همچنین ۱۵۷ اثر منقول فرهنگی و تاریخی سیستان و بلوچستان پارسال به ثبت ملی رسیده است.

وی ادامه داد: ثبت این آثار سبب شده تا سیستان و بلوچستان در ۲ سال متوالی عنوان نخست کشور در زمینه ثبت آثار ملی را از آن خود کند.

وی افزود: همچنین ۲۶ اثر دیگر از شهرستان‌های بمپور، بزمان، نیکشهر و شهر سوخته در نوبت ثبت ملی قرار دارند.

کلانوری اظهار کرد: این آثار تحت حمایت قانون و نظارت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوده و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به آسیب یا خدشه به آن شود مشمول مجازت‌های قانونی خواهد شد.

بنابراین گزارش، شهر سوخته اثر باستانی و از بقایای دولت شهری باستانی در ایران است که در ۵۶ کیلومتری زابل و در حاشیه جاده زابل - زاهدان در جنوب شرق ایران و در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده است این شهر بر روی آبرفت‌های مصب رودخانه هیرمند به دریاچه هامون و در ساحل آن رودخانه و دریاچه بنا شده بود.

سیستان و بلوچستان با دارا بودن افزون بر هزار و ۷۰۰ اثر تاریخی، فرهنگی و غیره در ۱۹ شهرستان یکی از استان‌های غنی کشور به لحاظ داشته‌های باستانی، تاریخی، فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است که به گفته کارشناسان به اندازه یک کشور جاذبه تاریخی و گردشگری دارد.

سواحل زیبای ماسه‌ای و صخره ای، آثار تاریخی شهر سوخته و قلعه‌های باستانی، آب و هوای سرد و گرم، آبشارها و چشمه‌های آب گرم، باغات میوه‌های سردسیری و گرمسیری، نخیلات و مرکبات، غارها، رودخانه‌های سرسبز و پرآب، سنگ نگاه ها، محوطه‌های تمدنی و تاریخی بخشی از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری در سطح استان سیستان و بلوچستان است که هنوز برخی از آنها در کشور ناشناخته مانده است.

در این میان لادیز و تمین میرجاوه، چشمه آبگرم بزمان، سراب یدوک، مجموعه تاریخی بمپور، دامن، کوه خضر ایرانشهر، کوه میتک، دورک، گورناگان، کوه روک، لهاباد، پیشین و دره سرباز، ایرندگان، تفتان جنوبی، کارواندر، سنگان، گلفشان پیرگل، تفتان(دشت دقال) گوهر کوه خاش، تنگ سرحه، گرگان نیکشهر، تنگه فنوج، آبشار آبند قصرقند، شهر سوخته، کوه خواجه، کرکویه، دهانه غلامان، میلک، هامونک و حوضدار هامون، تخت عدالت هیرمند، آشار مهرستان و آبشار آسپن دلگان از جمله مناطق نمونه گردشگری سیستان و بلوچستان محسوب می‌شوند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها