|
کدخبر: 324444

امکانات و سرمایه مورد نیاز برای ساخت گلخانه

سازه گلخانه فضایی با پلان باز و سقف نورگیر و دیوارهای شفاف معمولاً از شیشه است که برای نگهداری و پرورش گیاهان استفاده می‌شود. در گلخانه می‌توانید انواع مختلفی از گیاهانی را با اهداف گیاه‌پزشکی، آموزشی، تحقیقاتی، سرگرمی و تجاری پرورش بدهید و نگهداری کنید. اگر شما هم علاقه‌مند به راه‌اندازی گلخانه هستید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

کسب و کار امکانات و سرمایه مورد نیاز برای ساخت گلخانه

سازه گلخانه فضایی با پلان باز و سقف نورگیر و دیوارهای شفاف معمولاً از شیشه است که برای نگهداری و پرورش گیاهان استفاده می‌شود. در گلخانه می‌توانید انواع مختلفی از گیاهانی را با اهداف گیاه‌پزشکی، آموزشی، تحقیقاتی، سرگرمی و تجاری پرورش بدهید و نگهداری کنید. اگر شما هم علاقه‌مند به راه‌اندازی گلخانه هستید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

اهمیت سرمایه‌گذاری در زمینه احداث گلخانه

براساس آخرین مطالعه، اندازه بازار جهانی صنعت گلخانه‌داری در سال ۲۰۲۲ بیش از یک میلیارد دلار جهش را تجربه کرده است. فروش محصولات گلخانه‌ای، در گزارشی دیگر، در سال گذشته با ۸.۳ درصد افزایش به ۳.۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ رسیده است؛ در حالی که فروش محصولات مزرعه‌ای با رشد ۴.۳ درصدی به ۷۴۷.۵ میلیون دلار رسید. 

ساخت گلخانه‌ صنعتی مزایای زیادی دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

  • با ساخت گلخانه صنعتی می‌توانید هر محصولی را در هر زمانی از سال پرورش دهید.
  • راه‌اندازی گلخانه صنعتی و استفاده از آن به جای روش‌های سنتی مصرف آب و انرژی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.
  • کشت گلخانه‌ای زودتر به ثمر می‌رسد و در نتیجه به‌عنوان سرمایه‌گذار در این زمینه می‌توانید سود سرمایه‌گذاری خود را زودتر دریافت کنید.
  • گیاهان و فرآورده‌های آنها در گلخانه‌ها از سرما و گرمای شدید و البته آفات در امان بوده و در نتیجه آسیب نمی‌بینند.
  • کیفیت محصولات گلخانه‌ای بسیار بالاتر از محصولات کشاورزی سنتی است.

هزینه‌های ساخت گلخانه 

قطعا یکی از مهم‌ترین قسمت‌های ساخت گلخانه برای فردی که قصد انجام آن را دارد برآورد هزینه‌هاست. هزینه های اصلی گلخانه شامل موارد زیر است:

  • خرید زمین برای ساخت و ساز
  • هزینه‌های مربوط به ساخت سازه
  • هزینه‌های صدور مجوز
  • تأمین آب، برق و انرژی لازم
  • خرید بذر، نهال و کودهای مختلف
  • خرید دستگاه‌ها و تجهیزات مورد نیاز گلخانه
  • جذب نیروی انسانی

سرمایه‌گذاری در احداث گلخانه

امکانات مورد نیاز برای ساخت گلخانه

ساخت و راه‌اندازی گلخانه نیاز به امکانات مختلفی از جمله آب، برق و سیستم گرمایشی دارد. گلخانه‌ها سازه‌هایی ساده‌‌اند که از یک قاب، دیوارهای پارتیشنی شفاف و یک کف‌پوش تشکیل شده‌اند. مصالح مورد استفاده در ساخت گلخانه می‌تواند شامل چوب، فولاد، شیشه، بتن و پلاستیک باشد. پس قیمت سازه گلخانه چندان بالا نخواهد بود.

جنس سازه گلخانه 

قاب‌های گلخانه‌ای از چوب یا فولاد ساخته می‌شوند که می‌توانند در برابر فشارها مقاومت کنند. پارتیشن‌های شفاف هم یکی دیگر از اجزای مهم گلخانه محسوب می‌شود. پارتیشن شیشه‌ای در گلخانه‌ها رایج است و هر متر مربع بیشتر از ۱۲۰ هزارتومان در کمترین میزان قیمت دارد. این نوع گلخانه بیشتر در کشورهای حوزه اسکاندیناوی و شمال اروپا مانند نروژ، هلند، سوئد و باقی کشورها ساخته می‌شود. گلخانه شیشه‌ای به‌دلیل میزان تابش نور به گیاهان طرفدار بیشتری دارد. هزینه احداث گلخانه شیشه‌ای برای هر مترمربع، حدودا ۲ میلیون تومان است. 

کف گلخانه

کف‌سازی خوب به عایق‌بندی ساختار کمک می‌کند، از رشد علف‌های هرز جلوگیری به می‌کند و مانع ورود آفات و تخریب گیاهان می‌شود. کفپوش لاستیکی نیز یک انتخاب رایج برای کفپوش گلخانه است و هزینه هر متر مربع ۷۰۰هزار تومان است.  

هزینه‌های کنترل محیطی

ایجاد شرایط طبیعی با روش‌های مصنوعی یکی از مهم‌ترین فاکتورهای احداث گلخانه است. سطح کنترل محیطی ارائه‌شده توسط هر نوع گلخانه و هزینه‌های آن متفاوت است. گلخانه در روزهای مه‌آلود یا ابری به چراغ‌های رشد نیاز دارد. این ‌چراغ‌ها با توجه به تحریم‌ها به‌سختی تهیه می‌شوند. در ادامه به امکانات مورد نیاز برای ساخت گلخانه و هزینه‌های آنها می‌پردازیم.

لوله های گالوانیزه

هزینه احداث گلخانه با خرید لوله گالوانیزه گرم حدودا ۳ تا ۴ هزار تومان بیشتر از لوله گالوانیزه سرد است. 

سیستم گرماتاب

در سیستم گرما تاب که یکی دیگر از سیستم های گرمایش گلخانه از روش گرمایش موضعی است که از مشعل مخصوص تابشی، لوله‌های تابشی و فن تشکیل می‌شود. هزینه سیستم گرمایش گرما تاب در هر متر مربع حدودا بین ۸۵ تا ۹۰ هزار تومان  است.

امکانات برای ساخت گلخانه

سیستم گرمایش 

یکی از سیستم‌های گرمایش به روش موضعی بخاری فن‌دار است که با دمیدن هوای سرد بر بدنه بیرونی کوره، هوای داغ را وارد محیط گلخانه می‌کند. این نوع از بخاری‌ها که هیتر گلخانه هم شناخته می‌شوند در متر مربع حدود ۷۰ تا ۹۰ هزار تومان هزینه دارند.

سیستم سرمایش

استفاده از سیستم‌های خنک‌کننده‌ای همچون سیستم تهویه، سیستم فن و پد، فوگر و... در گلخانه بسیار ضروری است. هزینه سیستم سرمایش برای ساخت گلخانه  از ۹۰ تا ۱۳۰ هزار تومان  است.

سیستم مه پاش 

رطوبت زیر ۳۰ درصد برای گیاهان خطرساز است. مه‌پاش در تابستان برای افزایش رطوبت و خنک کردن گلخانه استفاده می‌شود و برای هر متر مربع، ۳۰ تا ۴۵ هزار تومان برای هزینه دارد.

سیستم شیدینگ

توری سایبان (شید گلخانه‌ای)، یکی از مهم‌ترین تجهیزات موجود در گلخانه است که حدوداً بین ۱۵۰ تا ۳۵۰ هزار تومان قیمت دارد.

تهویه

فن‌های سیرکوله (دایره‌ای شکل) نوعی از سیستم تهویه است که برای جابه‌جایی هوا به کار می‌روند. قیمت این فن‌ها برای یک متر مربع حدودا بین ۲۰ تا ۴۰ هزار  تومان است.

بستر کشت

کشت هیدروپونیک یا آب‌کشت، یکی از روش‌های خلاقانه تولید محصولات کشاورزی بدون خاک و سم و با کم‌ترین نیاز به آب (با استفاده از محلول مغذی) است. هزینه ساخت گلخانه با بستر کشت هیدروپونیک برای هر متر مربع حدود ۱۲۰ تا ۱۸۰ هزار تومان  است.

سیستم برق‌کشی و اتوماسیون

انجام همه کارها در گلخانه با سیستم‌های هوشمند در زمینه‌های مختلف مانند اندازه‌‌گیری دما و رطوبت و کنترل آن در هر متر مربع حدوداً بین ۷۰ تا ۱۲۰ هزار تومان است.

احداث گلخانه می‌تواند سرمایه‌گذاری سودآوری برای شما باشد، اما اگر بدون حساب سرمایه در گردش اقدام به احداث گلخانه کنید، با چالش‌های جدی مواجه خواهید شد. اگر برای سرمایه‌گذاری و تأمین لوله گلخانه به لوله گالوانیزه و انواع پروفیل نیاز دارید، آیرومارت پاسخگوی تمامی نیازهای شما در طیفی متنوع از قیمت، کیفیت، ابعاد و اندازه و سایر مشخصات خواهد بود. 

 شرکت نفت آهن پاسارگاد با برند تجاری آیرومارت، با بیش از سه دهه تجربه در بازار آهن‌آلات در زمینه فروش آنلاین آهن‌آلات بهترین انتخاب شما برای سفارش و خرید لوله‌های مورد نیاز برای ساخت گلخانه است. 

می‌توانید برای دریافت اطلاعات دقیق و به‌روز از قیمت آهن‌آلات و شرایط خرید به سایت آیرومارت به آدرس iromart.com مراجعه کنید. همچنین می‌توانید با شماره 02145306 تماس بگیرید و از راهنمایی‌های دقیق همکاران باتجربه ما در آیرومارت بهره‌مند شوید.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها