|
کدخبر: 300059

راهنمای جامع معرفی انواع پسته در ایران

کسب و کار راهنمای جامع معرفی انواع پسته در ایران

ایرانی‌ها خوراکی‌ها و محصولات کشاورزی متنوعی دارند که در جهان تک است. یکی از این محصولات هم پسته‌هایی در انواع مختلف و طعم‌های درجه‌یک است. شاید برایتان جالب باشد که به‌گواهی گیاه‌شناسان، بیشتر از ۵۰ نوع پسته مختلف در ایران می‌روید. پس اگر به خرید پسته فکر می‌کنید، بهتر است با انواع آن آشنا باشید. در این مقاله با تعدادی از معروف‌ترین انواع پسته آشنا می‌شوید.

۱.  پسته اوحدی

پسته۱

برای خرید پسته باید با انواع آن آشنایی داشته باشید. پسته‌ها از نظر ظاهری با هم تفاوت‌هایی دارند. یکی از انواع پسته‌های ایرانی هم پسته اوحدی یا فندقی است. شکل‌وشمایل این پسته حالتی شبیه به فندق دارد و کروی است.

پسته اوحدی از شادترین پسته‌های ایرانی است! چرا؟ چون خندان است و حالت باز دارد. پوست این دسته از پسته‌های خندان استخوانی ـ کرم است. وجه تسمیه این پسته چیست؟ آقای اوحدی از کشاورزان خبره ایرانی بوده که این نوع پسته را در رفسنجان کشف می‌کند.

پسته اوحدی در شهریورماه برداشت می‌شود و بخشی از صادرات ایران را هم به خود اختصاص می‌دهد. ازنظر قیمت، پسته اوحدی نرخ مقرون‌به‌صرفه‌تری نسبت به گزینه‌های دیگر دارد.

۲.  پسته کله‌قوچی

پسته‌های کله‌قوچی هم نوع دیگری از دسته‌بندی پسته در ایران هستند و بخش زیادی از محصولات تولیدی از این نوع پسته روانه خارج از کشور می‌شود. پسته کله‌قوچی هم حالتی کروی و فندق‌مانند دارد.

این محصولات ایرانی گران‌قیمت هستند و ویژگی اصلی‌شان درشتی و بزرگی هر دانه است. مغز پسته کله‌قوچی هم بزرگ است و اگر از بیرون به آن نگاه کنیم، آن‌چنان خندان و باز نیست. پوست بیرونی پسته هم رنگ استخوانی ـ سفید است.

۳.  پسته احمدآقایی

پسته‌های احمدآقایی حالتی کشیده و بادامی‌شکل دارند. درصد خندانی این پسته‌ها هم زیاد است و دانه پسته از درون پوست، به‌خوبی دیده می‌شود. پوست پسته احمدآقایی استخوانی بسیار روشن است.

طعم پسته‌هایی از این نوع خاص و خوشمزه‌اند. برای همین است که هم در بازار داخلی و هم خارجی طرفداران پرشماری دارد. قیمت این نوع از پسته نسبت به موارد دیگر آن‌چنان بالا نیست و در استان‌های مختلفی کاشته می‌شود.

یادتان باشد که پسته احمدآقایی طعم و ظاهر خوبی دارد اما برای استفاده در آجیل کاربرد ندارد. در واقع، از این پسته برای تهیه خلال و کاربردهای جانبی مانند مصرف در شیرینی‌ها و غذاها استفاده می‌شود.

۴.  پسته اکبری

پسته اکبری از گران‌ترین پسته‌های ایرانی است. این نوع پسته هم ساختاری کشیده و بادامی دارد. رنگ پوستش هم کرم تیره است. در دهه سوم شهریور هر سال، نوبت به برداشت پسته اکبری می‌رسد تا روانه فروشگاه‌های داخلی و خارجی شود و با سفارش آنلاین آجیل یا خرید حضوری به‌دست شما برسد. پسته اکبری در مقابل گرمای تابستان حساس است و در معرض نور خورشید آسیب می‌بیند.

انواع دیگر پسته‌های ایرانی

انواع دیگری از پسته‌های ایرانی هم موجود است که شهرتشان به‌اندازه موارد بالا نیست. از این جمله باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • پسته سفید نوق: پسته‌هایی بادامی‌شکل متعلق به منطقه نوق رفسنجان.
  • پسته شاه‌پسند: پسته‌هایی با شمایل کشیده متعلق به دامغان.
  • پسته خنجری: پسته‌هایی بادامی‌شکل متعلق به دامغان.

این پسته‌ها به ‌شهرت موارد بالا نیستند و بیشتر در قالب مخلوط با آجیل‌های دیگر به ‌فروش می‌رسند. با خرید بادام و انواع دیگر آجیل می‌توانید از ترکیب آنها با پسته‌های خنجری یا شاه‌پسند و نوق استفاده کنید.

انواع پسته براساس محل رویش

دسته‌بندی‌هایی که مطرح شد، انواع پسته را در ۴ گروه مختلف قرار می‌دهند. باید بدانید که پسته‌های تولیدی ایرانی را براساس محل رویش هم دسته‌بندی می‌کنند. شهرهایی مانند رفسنجان و دامغان در زمینه تولید پسته بسیار معروف‌اند. اجازه بدهید که نگاهی به این شهرها داشته باشیم.

۱. پسته دامغان

دامغان از تولیدکنندگان اصلی پسته ایران است. دامغانی‌ها نام جالبی روی محصولات پسته خود می‌گذارند: طلای سبز. از انصاف نگذریم، این نام واقعا برازنده محصولات تولیدی دامغان است.

درختان پسته این شهر به‌خوبی رشد می‌کنند و محصولات فراوان و باکیفیتی دارند. شرایط آب‌وهوایی مطلوب، آبیاری کافی و رسیدگی مناسب مانند هرس‌کردن اصولی درختان از جمله دلایلی است که پسته در این اقلیم کیفیت بالایی دارد.

دامغانی‌ها در طی سالیان طولانی به تولید پسته مشغول بوده‌اند و همین تجربه است که باعث موفقیت آنها در ارائه محصولی درجه‌یک به بازارهای داخلی و خارجی می‌شود.

یادتان باشد که پسته دامغان نوعی از پسته‌های تولیدی کشور نیست و فقط دسته‌بندی این محصولات براساس ناحیه جغرافیایی‌شان است. به‌عبارت دقیق‌تر، در دامغان، انواع پسته‌های کله‌قوچی، اکبری و ... رشد می‌کنند.

۲. پسته رفسنجان

در رفسنجان هم مانند دامغان، انواع مختلف پسته از جمله احمدآقایی و اوحدی کشت و برداشت می‌شود. این شهر هم از معروف‌ترین نقاط ایران در تولید پسته است. رفسنجان است و درختان پسته رنگارنگش که پایشان از مرزهای کشور هم فراتر رفته و آوازه‌شان در جهان پیچیده است.

پسته‌های این ناحیه از ایران هم با تجربه‌ای که کشاورزان و باغداران در طی سال‌ها به‌دست آورده‌اند و شرایط مناسب جغرافیایی از کیفیت بالایی برخوردار هستند. با خرید اجیل و انواع پسته ایرانی می‌توانید مواد غذایی خوشمزه و باارزشی را وارد رژیم غذایی‌تان کنید. ضمن اینکه آجیل‌ها از بهترین و جذاب‌ترین گزینه‌ها برای پذیرایی از مهمان هم هستند.

۳. پسته کرمان

پسته۲

کرمان هم از نواحی جغرافیایی مناسب برای کشت پسته است. پسته‌های کله‌قوچی، اوحدی، اکبری و احمدآقایی در کرمان تولید می‌شوند. با اینکه نوع این پسته‌ها با نوع پسته‌های تولیدی شهرهای دیگر یکسان است اما خروجی برداشت محصول کمی با یکدیگر متفاوت است.

در هر حال، پای تفاوت اقلیم‌های جغرافیایی در میان است و عجیب نیست که طعم و ظاهر محصولات هر ناحیه کمی با دیگری فرق می‌کند. در انواع آجیل، همیشه نام محصولات پسته کرمان را هم به‌خاطر داشته باشید.

در آخر

ایران محصولات کشاورزی جذابی دارد که نمونه‌اش را در نقاط دیگر دنیا پیدا نمی‌کنید. اگر هم پیدا شود، کیفیت‌شان با نمونه‌های اصیل ایرانی قابل‌مقایسه نیست. از قدیم، خرید بادام، فندق و دیگر آجیل‌ها انتخابی پرطرفدار به‌عنوان سوغات بوده است. در این میان پسته‌های تولیدی کشورمان از پرطرفدارترین محصولات هستند. سهم بزرگی از صادرات خوراکی‌های ایرانی هم به همین پسته‌های خندان و رنگارنگ اختصاص پیدا می‌کند. با خرید فندق، انواع بادام هندی یا پسته و دانه‌های دیگر، میز پذیرایی ایرانی‌ها همیشه رنگارنگ و جذاب است.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها