|
کدخبر: 77310

گسترش‌نیوز از نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های شب یلدا گزارش می‌دهد؛

شب چله؛ بهانه‌ای برای رونق صنایع‌دستی

سال‌های سال است که شب یلدا به عنوان یکی از جشن‌های ایرانی در نقاط مختلف ایران برگزار شده و همواره جایگاه خاصی دارد.

گسترش‌نیوز - یلدا مراسمی است که در نخستین شب زمستان و بلندترین شب سال برپا می‌شود و سابقه‌ای چند هزار ساله دارد. اما یکی از اتفاقات بسیار مهمی که در رابطه با برگزاری جشن شب یلدا در استان‌های مختلف شاهد آن هستیم، توجه و استقبال مردم از صنایع دستی کشور است.

این مناسبت در واقع بهانه‌ای بسیار خوب برای خرید محصولات بومی و حمایت از فعالان عرصه صنایع دستی در قالب رویدادهای نمایشگاهی است. در این گزارش نگاهی داریم به برخی رویدادهای مرتبط با شب یلدا که در اغلب آنها شاهد خرید و فروش صنایع دستی و رونق این عرصه بودیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید:

نمایشگاه هنری شب یلدا در آستارا

امسال نمایشگاه صنایع دستی و خلاقیت‌های تزئینی بانوان هنرمند آستارا با موضوع آداب و رسوم شب یلدا در این شهرستان دایر شد.

رئیس اداره ورزش و جوانان آستارا در آئین افتتاح این نمایشگاه در گالری معراج اداره ارشاد این شهرستان گفت: حدود یک هزار اثر از ۱۵ هنرمند صنایع دستی در ۲۰ غرفه به مدت سه روز برای بازدید و خرید شهروندان و گردشگران دایر شد.

وحید خاصی پور افزود: این نمایشگاه با همکاری سازمان مردم نهاد بانوان خلاق و اداره‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برپا شد و عروسک بافی، لباس محلی، گلیم، جاجیم، آینه کاری روی سفال با طرح انار و طرح‌های هندوانه و شب یلدا از موضوعات آن است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آستارا هم بیان کرد: این نمایشگاه فرصتی برای حمایت از آثار تولیدی هنرمندان صنایع دستی و خوراکی‌های محلی مردم آستارا نظیر ازگیل و گلابی شور است و مراسم شب یلدا نیز با موسیقی محلی در هفت رستوران بین راهی این شهرستان برگزار شد.

پردل امیری نژاد افزود: حدود ۱۰ رشته صنایع دستی در آستارا فعال است و بیشتر هنرمندان صنایع دستی از بین بانوان هستند و نظیر این نمایشگاه، با هدف حمایت از هنرمندان صنایع دستی به مناسبت‌های مختلف برگزار می‌شود.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع شده و حدود یک هزار هنرمند صنایع دستی در آن فعالیت می‌کنند.

نگاهی به نمایشگاه یلدایی در مهاباد

نمایشگاهی از آثار صنایع دستی و گردشگری هنرمندان مهابادی با عنوان «یلدا با صنایع دستی» در سالن نگارخانه تالار وحدت این شهرستان برگزار شد.

سرپرست اداره میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مهاباد در حاشیه افتتاح این نمایشگاه در گفت‌وگو با ایرنا اظهارکرد: این نمایشگاه با هدف بزرگداشت شب یلدا و حمایت از صنایع دستی و معرفی سوغات این شهرستان در این شهرستان دایر شده است.

غلامرضا عبده اضافه کرد: در این نمایشگاه تولیدات گلیم، بافتنی‌های سنتی، قلاب بافی، بافته‌های داری، مصنوعات چوبی از جمله مشبک، منبت و معرق چوب و همچنین مجسمه‌های ساخته شده از چوب با موضوعات مردم شناسی، چرم، نمد، سنگ‌های قیمتی، بدلی‌جات و سوغات برای فروش گذاشته شده است.

وی ادامه داد: این نمایشگاه به مدت سه روز صبح‌ها از ساعت ۱۰ تا ۱۳ و بعدازظهرها از ساعت ۱۶ تا ۱۸ برای بازدید علاقه‌مندان دایر بوده و روز شنبه به پایان رسید.

وی اظهارکرد: استفاده از ظرفیت فعالیت‌های اجتماعی و رونق اقتصادی بیشتر بازار و کمک به کسب و کار ساکنان محلی و ایجاد فضای با نشاط برای شهروندان از دیگر اهداف این نمایشگاه در آستانه طولانی‌ترین شب سال بوده است.

یلدا در فرهنگ ایران‌ باستان، سپری شدن بلندترین شب سال و پس از آن افزوده شدن بر مدت زمان روزهای آتی است؛ مردم ایران این شب را از غروب آفتاب آخرین روز آذرماه تا طلوع نخستین روز دی‌ماه جشن می‌گیرند و نقل افسانه و حافظ‌خوانی در این شب مرسوم است.

هر سال در این شب که به نام شب «چله» نیز نامگذاری شده، آیین‌های خاصی در مناطق مختلف کشور برگزار می‌شود و در این شب ایرانی‌ها با تنقلات، شیرینی و هندوانه از مهمانان پذیرایی می‌کنند.

نمایشگاه یلدا در پیاده راه فرهنگی رشت

به استان گیلان می‌رسیم. نمایشگاه و جشنواره شب یلدا در پیاده راه فرهنگی رشت برگزار شد. این جشنواره به مناسبت فرارسیدن شب یلدا از سوی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری رشت در پیاده راه فرهنگی کلانشهر رشت گشایش یافت.

مدیرعامل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری رشت گفت: در نمایشگاه و جشنواره شب یلدا در ۲۶ غرفه شامل صنایع غذایی، سوغات و خوراکی‌های مربوط به شب یلدا به نمایش گذاشته شده است.

حمیدرضا محمدی افزود: این نمایشگاه تا چهارم ماه آینده (دی ماه) از ساعت ۱۲ ظهر تا ۲۲ شب برای بازدید علاقمندان دایر است.

وی برگزاری جشن یلدا را از دیگر برنامه‌های سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری رشت عنوان و اظهار کرد: این جشن شنبه آینده بعد از نماز مغرب و عشاء در پیاده راه فرهنگی این کلانشهر برگزار می‌شود.

محمدی برگزاری جشن چله مهربانی را از دیگر برنامه‌های این سازمان به مناسبت شب یلدا عنوان و تصریح کرد: این جشن روز جمعه از سوی سازمان فرهنگی، اجتماعی و وزشی شهرداری رشت و با مشارکت سازمان‌های مردم نهاد برای کودکان شهر باران (رشت) برگزار شد.

جشنواره زمستانی و نمایشگاه یلدا در کرمانشاه

نمایشگاه بین‌المللی کرمانشاه در رابطه با شب یلدا کمی زودتر از رویدادهای دیگر در شهرهای کشور از آغاز به کار کرد. نخستین جشنواره زمستانی همزمان با چهارمین نمایشگاه سراسری یلدا در کرمانشاه از ۲۴ آذر دایر شد.

حامد وفاپور اظهار کرد: نخستین جشنواره زمستانی کرمانشاه همزمان با چهارمین نمایشگاه سراسری یلدا در محل دائمی نمایشگاه‌های کرمانشاه واقع در انتهای پارک شاهد آغاز به کار کرد و تا ۳۰ آذر برپا بود.

وی ادامه داد: در قالب جشنواره زمستانی برنامه‌های مفرحی از جمله جشن انار، انارگردانی و... برای مردم در نظر گرفته شد و البته شاعد استقبال بسیار خوبی از سوی مردم بودیم.

مدیر روابط عمومی نمایشگاه کرمانشاه افزود: چهارمین نمایشگاه شب یلدا نیز با حضور ۱۷۰ غرفه از استان‌های کرمانشاه، همدان، اصفهان، آذربایجان شرقی، قم و... برپا شد.

وفاپور اقلامی که در این نمایشگاه عرضه می‌شود را شامل انواع آجیل و خشکبار، شیرینی، سوغات و هدایا و.. اعلام کرد.

برپایی نمایشگاه یلدا در اراک برای هفتمین سال

احتمالا یکی از قدیمی‌ترین رویدادهای یلدایی مربوط به اراکی هاست. هفتمین نمایشگاه یلدا به مناسبت فرا رسیدن بلندترین شب سال در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی غرب کشور در اراک برگزار شد.

این رویداد با حضور جمعی از مسئولان در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی غرب کشور در بیش از ۱۸۰ غرفه برگزار شد..

در غرفه‌های این نمایشگاه که در ۲ سالن مسقف مرکز نمایشگاهی غرب کشور در اراک دایر شد نمایندگانی از استان‌های مختلف کشور حضور داشته و محصولات و مایحتایج یلدایی، سوغات و هدایای استان‌ها و شهرهای مختلف صنایع دستی و انواع خوراکی ها، آجیل، شکلات و شیرنی و... به نمایش درآمد.

این نمایشگاه به منظور ارائه محصولات و مایحتاج مرتبط با شب یلدا و فراهم آوردن فضایی برای دسترسی آسان اقشار مختلف به این مایحتاج دایر شد. نمایشگاه شب یلدا از ۲۲ تا ۲۹ آذر ماه پذیرای شهروندان، علاقمندان و بازدیدکنندگان بوده است.

نمایشگاه «یلدا با صنایع‌دستی» در قزوین

و اما قزوین! رویداد یلدا با صنایع‌دستی بازار بسیار خوبی برای فعالان این عرصه بود تا درآمدهای خوبی برای خود کسب کنند.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین برپایی نمایشگاه «یلدا با صنایع دستی» در مجتمع تجاری مهر و ماه را پر رونق دانست و گفت: آمارها نشان می‌دهد وضعیت بازدیدها از این رویداد واقعا خوب و قابل توجه بوده است.

سید میثم حصاری با اعلام این خبر گفت: به‌منظور حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی و معرفی محصولات تولیدی این حوزه "نمایشگاه یلدا با صنایع‌‌دستی" همزمان با فرا رسیدن شب یلدا در سالن منفی یک مجتمع تجاری مهر و ماه برگزار و با استقبال مواجه شد.

حصاری اظهار کرد: در این نمایشگاه آثار هنری صنعتگران در رشته‌های چرم‌دست‌دوز، سفال، رودوزی‌های سنتی، عروسک‌سازی، زیور آلات‌سنتی، معرق، گلیم، نقاشی پشت‌شیشه، چادرشب‌بافی و... برای عرضه و فروش به معرض نمایش در آمد.

او خاطرنشان کرد: این نمایشگاه از ۲۶ تا ۳۰ آذر دایر بوده و در ۲ بازه زمانی از مخاطبان میزبانی کرد.

برپایی نمایشگاه فروش اقلام شب یلدا

سری هم به ارومیه میزنیم. هفته قبل شهردار ارومیه از برگزاری نمایشگاه فروش اقلام شب یلدا از ۲۵ آذرماه به مدت پنج روز خبر داد.

محمد حضرت‌پور با اشاره به آیین "چیلله گئجه سی" یا همان شب چله اظهار کرد: برگزاری مراسم نکوداشت آیین و سنن چون شب یلدا در راستای زنده نگه داشتن آداب و رسوم و انتقال آن به نسل جوان بسیار ارزنده است؛ برپایی مراسم شب یلدا و دور هم جمع شدن اعضای خانواده و فامیل در این شب محور زنده نگهداشتن آیین شب یلدا است.

شهردار ارومیه با اشاره به برنامه‌های مدیریت شهری ارومیه برای شب یلدا، تصریح کرد: بدین منظور نمایشگاه فروش اقلام شب یلدا با هدف حمایت از خانواده‌ها و زنان سرپرست خانوار، ایجاد شور و نشاط اجتماعی با اجرای برنامه‌های شاد و فرهنگی در حاشیه این نمایشگاه به مدت پنج روز در محل نمایشگاهی شمس واقع در تقاطع ذاکر، جنب اداره ورزش و جوانان برگزار شد و شهروندان از ابعاد محتلف این رویدداد بازدید کردند.

برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی در ایلام

برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی و سوغات محلی به مناسبت شب یلدا در ایلام نیز از جمله رویدادهای مناسبتی در هفته اخیر بوده است.

عبدالمالک شنبه‌زاده مدیرکل میراث‌فرهنگی ایلام اظهار کرد: این نمایشگاه به‌مناسبت گرامیداشت شب یلدا و استفاده از ظرفیت‌های صنایع دستی و همچنین کمک به کسب و کار فعالان بومی استان در خیابان طالقانی شهر ایلام برگزار شد.

وی افزود: این نمایشگاه شامل ۳۵ غرفه در رشته‌های گلیم نقش برجسته، سفال و سرامیک، حصیربافی، چیت بافی، معرق روی چوب، زیور آلات سنتی، چاقوسازی، چرم دوزی، آینه کاری، محصولات جاجیم بافی و… بوده است.

وی گفت: پخت زنده شیرینی و دیگر سوغات ایلام و پذیرایی به سبک محلی از دیگر برنامه‌های این نمایشگاه‌ها بوده و هدف از اجرای این نمایشگاه‌ها توسعه، ترویج و رونق صنایع دستی و ایجاد بازارهای فروش بوده است.

و اما تهران با رویدادهایی متفاوت

نمایشگاه گروهی آبرنگ "یلدای من از دریچه‌ای نو" حاصل هنرمندی بهمن نیکو و جمعی از هنرجویان، هم زمان با شب یلدا، عصر جمعه ۲۹ آذر ماه در گالری آوای هنر افتتاح شد.

در این نمایشگاه آثاری از دریا آذری، پریسا اصغری، مینا امیری، فرشته احرابی فرد، مهرنوش اولیائی، معصومه پناهی، نژلا پناهی، خورشید حجازی، شیرین حکیم، آرزو خجسته فر، مریم خلدانی، نازنین خوش لهجه، مهسا دادفر، رومینا سرابی، شهناز سلیم زاده، شیما سواد کوهی، نفیسه سیدصالحی، غزاله سیدصالحی، آذین شاهی، مریم شیجونی، فاطمه عارف نظری، نازنین عباسی، مهسا غفاری، ستاره غلامی، شکوفه فلاحی، فرزانه کریم، آناهیتا کریمی، مریم کریمزاده، شیرین مختاران، زهرا مشایخی، لادن مشیرفاطمی، مریم مهدی پور، ویدا مهدی زاده، منصوره ناصری، مریم نوربهبهانی، نزهت نوذری، ترمه نیکو، سرمه نیکو، صفیه وزیری و آرزو همدانی به تماشا در آمد.

شهر تهران همچنین میزبان جشنواره عرضه محصولات شب یلدا در بوستان گفت‌وگوی تهران بوده است. محصولات شب یلدا در این نمایشگاه را ۱۶۰ تولید‌کننده از سراسر کشور در قالب ۱۶۰ غرفه ارائه کردند.

در این نمایشگاه عرضه محصولات مایحتاج شب یلدا بدون واسطه و به صورت مستقیم در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گرفت. رویداد یلدایی تهران تا ۳۰ آذر پذیرای بازدیدکنندگان بود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها