|
کدخبر: 36815

خسارت صد درصدی خشکسالی به کشاورزی سیستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: ۵۰ هزار بهره بردار کشاورزی منطقه سیستان که سهم ۲۴.۵ درصدی تولیدات این استان را برعهده دارند بر اثر خشکسالی شدید در سال زراعی جاری ۱۰۰ درصد خسارت دیده‌‌اند.

گسترش نیوز: به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان سیستان و بلوچستان، مجتبی پیری در این مورد گفت: خشکسالی سال زراعی جاری در شمال استان ۷۴۲ میلیارد ریال خسارت به کشاورزی منطقه وارد کرده است‌.

وی بیان کرد: تا کنون ۹۱ میلیارد ریال خسارت خشکسالی به گندم کاران سیستان پرداخت شده است‌.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گفت: این میزان خسارت خشکسالی به دو هزار و ۶۲۷ کشاورز شهرستان‌های شمال استان قبل از شروع سال زراعی جدید پرداخت شد‌.

پیری افزود: امسال کشاورزان در قالب بیمه پایه هر هکتار از زمین‌های خود را با مبلغ پنج هزار و ۸۰۰ تومان زیرپوشش قرار دادند که بر اساس این نوع بیمه برای جبران خسارت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به هر هکتار زمین خسارت دیده پرداخت شد‌.

وی گفت: بیمه پایه محصولات کشاورزی فقط خسارت‌های فاجعه بار ناشی از سرمازدگی و خشکسالی را که بالای ۷۰ درصد است که پرداخت می‌کند‌.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در ادامه افزود: استان سیستان و بلوچستان دارای ۵۱ درصد جمعیت روستایی است که اعظم بار اشتغال و معیشت آنان وابسته به کشاورزی است، پس اهمیت آن بسیار است و کسی نمی‌تواند سهم این بخش را انکار کند‌.

وی ادامه داد: محدودیت منابع آبی هر ساله وجود داشته است، اما امسال به‌دلیل کاهش شدید بارندگی چه در شمال و چه در جنوب استان، بحران خشکسالی بسیار جدی‌تر است و باید برای مقابله با آن برنامه‌ریزی کرد‌.

پیری با اشاره به اینکه خشکسالی علاوه بر بخش کشاورزی، به دامپروری مردم استان نیز خسارت زده است، افزود: پوشش گیاهی منطقه مطلوب نیست و ناچار شدیم تا علوفه یارانه‌ای از سایر استان‌ها وارد کنیم‌.

مدیرکل جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان یکی دیگر از پیامدهای خشکسالی و خساراتی که عاید کشاورزان و محصولاتشان می‌شود، را طوفان شن‌های روان و ماسه دانست که خسارات جبران ناپذیری را به آنان وارد می‌کند.

Sistan1.jpg

وی افزود: در واحدهای روستایی، عشایری و دریاچه هامون در منطقه سیستان درحال‌حاضر ۴۰ هزار رأس دام سنگین و ۸۰۰ هزار رأس دام سبک نگهداری می‌شود که با توجه به خشکسالی تأمین آب برای این دام‌ها در بستر دریاچه هامون با مشکل رو به‌ رو شده است‌.

وی با بیان اینکه در ۲۰ سال گذشته کشاورزی پایداری در سیستان نداشته‌ایم، خاطرنشان کرد: اقتصاد در بخش کشاورزی مهم است و ما به دنبال این هستیم که کشاورز و دامدار ما فعالیت اقتصادی خوبی داشته باشند اما با توجه به اینکه در استان آب نداریم باید بار اشتغال از بخش کشاورزی کم شود‌.

پیری اظهار کرد: برخی از محصولاتی که امسال به امید ورود آب به هیرمند کشت شده بود خشک شده است. در بسیاری از اراضی هم به دلیل نبود آب کشت انجام نشده است.‌

وی افزود: ۵۶ هزار و ۷۴۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی استان در سال زراعی جاری به کشت گندم اختصاص پیدا کرد اما به دلیل نبود آب تنها از ۳۱ هزار و ۷۴۰ هکتار آن گندم برداشت شده و باقی از بین رفته است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها