|
کدخبر: 300356

دستکاری افکار انسان‌ با هوش مصنوعی / سازمان ملل ورود کرد!

با پیشرفت سریع نوروتکنولوژی با کمک هوش مصنوعی، نگرانی‌ها در مورد حریم خصوصی و حقوق بشر در حال افزایش است. سازمان ملل متحد اخیراً میزبان کنفرانس بین‌المللی اخلاقیات نوروتکنولوژی در پاریس بود که سیاست‌گذاران، متخصصان هوش مصنوعی، گروه‌های مدنی و مشاغل خصوصی را گرد هم می‌آورد تا درباره مسائل اخلاقی پیرامون فناوری عصبی بحث کنند.

فناوری دستکاری افکار انسان‌ با هوش مصنوعی / سازمان ملل ورود کرد!

سازمان ملل متحد خواستار چارچوبی اخلاقی برای حفاظت از آزادی‌های فردی شد و آدری آزولای، رئیس یونسکو اظهار داشت که فناوری عصبی می‌تواند کرامت انسانی، آزادی فکر و حریم خصوصی را تهدید کند. گابریلا راموس، دستیار مدیر کل یونسکو در علوم اجتماعی و انسانی، تأکید کرد که الگوریتم‌ها می‌توانند رمزگشایی فرآیندهای ذهنی افراد را فعال و به طور مستقیم مکانیسم‌های مغزی را که در زیربنای نیات، احساسات و تصمیم‌های آنها قرار دارد، دستکاری کنند.

تصویر عمومی نوروتکنولوژی اغلب تحت تسلط پروژه‌های جاه‌طلبانه‌ای مانند Neuralink ایلان ماسک است، اما کاربردهای کم‌توجه‌تر نوروتکنولوژی که می‌تواند افکار را بدون مداخله فیزیکی تفسیر و دستکاری کند، در حال حاضر در میان ما وجود دارد. Neuralink یک شرکت نوروتکنولوژی است که به دست ایلان ماسک در سال ۲۰۱۶ تأسیس شد و بر توسعه رابط‌های قابل کاشت مغز و ماشین (BMI) متمرکز است که می‌تواند مغز انسان را مستقیماً به رایانه متصل کند. استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی در فناوری اعصاب همچنین نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی را افزایش می‌دهد؛ زیرا محققان هوش مصنوعی در حال ایجاد فناوری‌های جدیدی هستند که می‌توانند نیاز به همکاری داوطلبانه را دور بزنند.

نمونه‌هایی از هوش مصنوعی که برای خواندن ذهن و اداره کردن افراد بدون رضایت آگاهانه استفاده می‌شود، در حال حاضر یک واقعیت است و رسیدگی به این نگرانی‌ها مستلزم دستورالعمل‌های اخلاقی قوی و اقدامات نظارتی فعال است. پیشرفت سریع فناوری عصبی با کمک هوش مصنوعی، نیاز به یک چارچوب اخلاقی بین‌المللی برای حفاظت از آزادی‌های فردی و حقوق بشر را برجسته می‌کند.

 

منبع: رمزارز نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها