|
کدخبر: 299544

اهمیت ایجاد شهرک‌های صنفی و ضرورت آن

رونق تولید را می‌توان مهمترین عامل در مهار تورم دانست. موضوعی که علاوه بر اشتغالزایی، به طور غیرمستقیم نقش بسزایی در افزایش قدرت خرید مردم دارد. نیل به این هدف البته پیش‌نیازهای مختلفی دارد که یکی از آنها شاید ایجاد شهرک‌های صنعتی هدفمند که بعضاً از آنها به شهرک صنفی یاد می‌شود، باشد.

ایجاد این شهرک‌ها می‌تواند هم خدمت‌رسانی به اصناف را ساماندهی کند و هم زمینه را برای حمایت بهتر و یکپارچه و صدالبته ایجاد فضای رقابتی بین صنایع آماده کند.

نکتۀ مهم دیگر اینکه با توجه به اینکه محصولات صنعتی عمدتاً حاصل تجمیع چند صنعت متنوع هستند، حضور و فعالیت شرکت‌های همگرا در کنار یکدیگر، بار ترافیکی و هزینه‌های جانبی تولید را به شدت کاهش می‌دهد و از طرف دیگر دسترسی به مواد اولیه و صنایع تبدیلی و تکمیلی را تسهیل خواهد کرد. به این موارد می‌توان امکان تزریق فناوری تولیدی را نیز افزود. این یعنی، چنین شهرکی نقش بسزایی در ایجاد فضای رقابتی، کنترل قیمت و همچنین کاهش چشمگیر قیمت ‌تمام‌شده و در نتیجه ارتقاء مزیت رقابتی دارد. از سوی دیگر، وجود این شهرک‌ها، مصرف‌کننده نهایی را نیز سامان می‌دهد.

گرچه در ایران بازارهایی مانند خاوران در صنعت چوب و یا مراکزی مانند یافت‌آباد در برای خید مبلمان وجود دارد اما واقعیت اینست که این موضوع یعنی ایجاد شهرک‌های صنفی به خصوص در بخش تولید هنوز جدی گرفته نشده است.

با این حال، دولت سیزدهم اخیراً ایجاد این شهرک‌ها را در دستورکار خود قرار داده و تلاش دارد تا پایان دولت، اقدامات مقتضی را انجام دهد.

در همین راستا، محمود سیجانی؛ مدیرکل صمت استان تهران چندی پیش با اشاره به لزوم رسیدگی به مشکلات موجود در زمینه‌های نقدینگی، بیمه، مالیات و همچنین رفع چالش‌های صنعت، از اعمال اصلاحی دولت بر اساس‌نامه سازمان شهرک‌ها خبر داده و گفته بود: ” هر گروه کالایی که در استان تهران بخواهد شهرک صنفی ایجاد کند می‌تواند درخواست خود را ارائه داده تا با همکاری شورای برنامه‌ریزی استان بحث مکان یابی انجام شود”./ روزنامه روزگارما

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها