|
کدخبر: 277190

مخالفان بهارستانی استیضاح وزیر صمت چه می گویند؟

عملکرد معمولی وزیرصمت، به صلاح نبودن این استیضاح برای کشور و دو دستگی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به علت ایستادگی برخی نمایندگان تا پای عزل وزیر صمت دلایلی است که مخالفت بهارستانی ها با این استیضاح عنوان شده است.

این روزها، استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت به شدت قوت گرفته و به دنبال آن موافقان و مخالفانی نیز دارد. مخالفان بهارستانی این وزارتخانه معتقدند باید به وزیر فرصت داد و برخی دیگر معتقدند نباید وزیر یک وزارتخانه بزرگی همچون صمت به علت  مشکلات در یک بخش کوچکی چون خودرو استیضاح شود. در ذیل نظرات برخی از مخالفان استیضاح وزیر صمت در مجلس عنوان شده است که می خوانید:

فاطمی‌امین مقصر وضعیت صنعت خودرو نیست

هادی بیگی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: از نظر بنده اکنون برای استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت زود است و باید یک سال دیگر به وزیر فرصت داد.

وی  با اشاره به اعلام وصول طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت در مجلس، بیان کرد: بنده با کلیت استیضاح مشکلی ندارم و معتقدم اگر وزیری عملکرد ضعیفی دارد باید استیضاح شود اما وزیر صنعت، معدن و تجارت برای ضعف عملکرد در حوزه خودرو قرار است استیضاح شود. درست است که وزیر صنعت، معدن و تجارت در حوزه صنعت مسئولیت بر عهده دارد ولی در بحث صنعت خودرو می تواند ورود حداقلی به موضوع داشته باشد چراکه دولت در حوزه خودرو سرمایه گذار اصلی نیست.

هادی-بیگی-نژاد

وی در ادامه اظهار کرد: به نوعی دولت؛ هم متولی حوزه خودرو است و هم نیست. نتیجه این شفاف نبودن حاکمیت در حوزه خودرو این شده که باید در قیمت گذاری دخالت کند اما خروجی مطلوبی هم ندارد. بنده شخص فاطمی امین را مقصر اصلی وضعیت صنعت خودرو نمی دانم.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: هنوز ۶ ماه از عمر دولت نگذشته بود که استیضاح وزیر صمت مطرح شد و قطعا نمی توان انتظار داشت وزیر در عرض ۶ ماه کار خاصی انجام دهد. نظر بنده این است که برای قضاوت عملکرد وزیر صمت در حوزه خودرو بهتر است یک سال دیگر صبر کنیم و قضاوت عملکرد فاطمی امین زود است.

بیگی نژاد خاطرنشان کرد: بررسی عملکرد وزیر صنعت، معدن و تجارت در حوزه معدن و بازرگانی و سایر حوزه ها نشان می دهد که فاطمی امین یک وزیر متوسط است نه عملکرد قوی داشته است و نه عملکرد ضعیفی داشته است و باید یک سال دیگر به وزیر صنعت، معدن و تجارت فرصت داد.

موفقیت در توسعه صادرات غیرنفتی

محمد صفایی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد طرح استیضاح وزیر صمت گفت:نظرم نسبت به وزیر صمت مثبت است علیرغم اینکه محدودیت های در کشور وجود داشت اما موفقیت های خوبی در حوزه کاری خود به دست آورد.

وی در مورد طرح استیضاح وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: وزرات صمت در شش ماهه دوم سال گذشته در حوزه صادرات موفقیت‌های مهمی کسب کرده است و امسال هم با تدوین برنامه‌های مشخص برای راه اندازی واحدهای تولیدی تعطیل شده،گام‌های مهمی در این مسیر برداشته است، مجموعه این اقدامات تاثیرات مثبتی در اقتصاد کشور داشته است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه مخالف استیضاح فاطمی امین هستم، عملکرد وزیر صمت را مثبت ارزیابی کرد و بیان داشت: وزارت صمت علی رغم محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها و محدودیت منابع، موفقیت‌های خوبی در حوزه کاری خود به دست آورده است.

محمد-صفایی-دلوئی

نماینده مردم گناباد در مجلس شورای اسلامی، فاطمی امین را شخصیتی پاکدست توصیف کرد و گفت: پاکدستی مولفه مهمی برای یک وزیر انقلابی است، فاطمی‌امین با توانمندی و شایستگی‌های مدیریتی توانسته به خوبی این وزارتخانه را مدیریت کند.

صفایی با بیان اینکه بخشی از دلایل طرح استیضاح به حوزه خودرو بر می‌گردد، گفت: برای حل مشکل صنعت خودرو باید مجلس تصمیم جامعی اتخاذ کند، این موضوع از حیطه اختیارات وزرات صمت خارج است، باید تغییرات ساختاری در این حوزه شکل گیرد تا این صنعت پویا و کار آمد شود.

عزم وزارت صمت در توسعه معادن جدی است

مسلم صالحی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مخالف استیضاح فاطمی امین هستم از پیگیری وزارت صمت در راستای توسعه معادن کشور خبر داد.

وی در مورد طرح استیضاح وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: آمار و گزارشات دولت در حوزه تولید و صادرات نشان می‌دهد که عملکرد فاطمی امین در طول یک سال گذشته موفق بوده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس وزرات صمت را یکی از مهمترین وزراتخانه های کشور برای تدوین راهبردهای اقتصادی برای مقابله با تحریم‌ها خواند و بیان داشت: در شرایط فعلی کشور، تغییر مدیریتی نمی‌تواند مشکلات وزارت صمت را حل کند چون بخشی از مشکلات این وزراتخانه به مشکلات زیر ساختی در سنوات گذشته بر می گردد.

نماینده مردم اقلید با اشاره به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در مورد پایش بخش حقیقی اقتصاد ایران در مردادماه سال ۱۴۰۱ در بخش صنعت و معدن  بیان داشت: طی مرداد ماه ۱۴۰۱، شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش ۸/۶ درصدی مواجه شده است. در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۱۱ رشته فعالیت افزایش در شاخص تولید داشته اند.

صالحی اضافه کرد: رشته فعالیت های «ماشین آلات و تجهیزات»، «خودرو و قطعات» و «محصولات فلزی به جز ماشین ‌آلات و تجهیزات» بیشترین سهم را در افزایش شاخص تولید نسبت به ماه مشابه سال قبل داشته‌اند این آمارها نشان می دهد  که وزرات صمت در حوزه خود  موفق عمل کرده است.

وی با بیان اینکه طرح استیضاح فاطمی امین نمی تواند به بهبود وضعیت حوزه صنعت، معدن و تجارت کمک کند گفت: در این شرایط اقتصادی باید همه به این وزراتخانه کمک کنم تا بتواند برنامه های خود را در حوزه کاری خود عملیاتی کند.

عضو کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه مخالف استیضاح فاطمی‌امین هستم، افزود: عمده دلیل طرح استیضاح فاطمی امین به موضوع صنعت خودرو در کشور بر می گردد، اما برای ساماندهی بازار خودرو، مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان در این باره  هم نظر دادند و تنها وزرات صمت  مسئول این حوزه نیست البته وزیر صمت با جدیت برای ساماندهی این بخش تلاش می کند.

مسلم-صالحی-۲

نماینده مردم اقلید با توجه به اولویت وزرات صمت در  توسعه معادن کشور بیان داشت:  این وزراتخانه با  جدیت توسعه معادن کشور را در دستور کار خود قرار داده است، شناسایی معادن تعطیل شده در کشور و بازگشت به عرصه تولید می تواند تاثیرات مثبتی در رونق اقتصاد کشور داشته باشد از همه همکاران می خواهم که در این زمینه با  دقت نظر تصمیم گیری کنند اگرچه استیضاح، طرح سوال و تذکر حق قانونی هر نماینده ای است.

هیات رئیسه مجلس چهارشنبه ۲۷ مهر اعلام کرد، با توجه به اینکه استیضاح فاطمی امین در تاریخ ۱۰ مهرماه به کمیسیون مربوطه ارجاع شد و اکنون مهلت قانونی آن به پایان رسیده است، بدین وسیله استیضاح آقای سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت معدن و تجارت اعلام وصول می شود.

استیضاح وزرا به نفع دولت و کشور نیست

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت:در شرایط کنونی تغییر وزرا را به نفع دولت و کشور نمی‌دانم زیرا وزیر مربوطه به امور مسلط شده است تا فرد جدیدی بیاید و به امور آشنا شود عمر مجلس به اتمام رسیده و عمر دولت تلف می‌شود.

درخصوص اعلام وصول استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: استیضاح ابزاری برای سوق دادن وزرا به تسریع در اصلاحات است و به عنوان یک ابزار فشار و هشدار مورد استفاده نمایندگان قرار می‌گیرد.

اقبال-شاکری

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شرایط کنونی تغییر وزرا را به نفع دولت و کشور نمی‌دانم زیرا وزیر مربوطه به امور مسلط شده است تا فرد جدیدی بیاید و به امور آشنا شود عمر مجلس به اتمام رسیده و عمر دولت تلف می‌شود.

شاکری استیضاح را ابزاری برای اتمام حجت با وزرا خواند و گفت: امیدواریم وزیر صمت به هشدارهای نمایندگان مجلس به دقت گوش دهد و با سرعت و به صورت جهادی در حوزه خودرو عمل کند.

برخی از روز رای اعتماد، پای عزل فاطمی‌امین ایستادند

حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی عضو فراکسیون انقلاب مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تا امروز دلیل قوی که بتواند استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت را توجیه کند از سوی استیضاح کنندگان ارائه نشده است، اظهار داشت: برخی از استیضاح‌کنندگان از روز اول مخالف وزیر صمت بودند و می‌گفتند پای عزل فاطمی امین ایستاده‌ایم.

وی درخصوص استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ایرادات نمایندگان به عملکرد وزارت صمت ناشی از مشکلاتی است که در ساختار و شرح وظایف وزارت صمت وجود دارد، مشکلات صنعت خودروسازی نیز طی ۴۰ سال گذشته ایجاد شده است.

محمد-تقی-نقدعلی

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تا امروز دلیل قوی که بتواند استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت را توجیه کند از سوی استیضاح کنندگان ارائه نشده است، اظهار داشت: برخی از استیضاح‌کنندگان از روز اول مخالف وزیر صمت بودند و می‌گفتند پای عزل فاطمی امین ایستاده‌ایم.

نقدعلی با بیان اینکه استیضاح باید به دلیل سوءتدبیر و سوءعملکرد وزارت صمت امضا شود، عنوان کرد: وزارت صمت روند خوبی را برای توسعه و پیشرفت صنایع کشور آغاز کرده است اما هنوز برای دستیابی به نتیجه زود است.

طبق این گزارش، هیات رئیسه مجلس چهارشنبه ۲۷ مهر اعلام کرد، با توجه به اینکه استیضاح فاطمی امین در تاریخ ۱۰ مهرماه به کمیسیون مربوطه ارجاع شد و اکنون مهلت قانونی آن به پایان رسیده است، بدین وسیله استیضاح  سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت معدن و تجارت اعلام وصول می‌شود.

مطابق با ماده ۲۲۳ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، وزیر حداکثر به مدت ۱۰ روز فرصت دارد در صحن علنی مجلس حاضر شده و توضیحات لازم را ارائه دهد.

جلسه بررسی استیضاح وزیر صنعت،معدن، تجارت هفته دوم آبان و پس از سرکشی نمایندگان به حوزه های انتخابیه برگزار می‌شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها