|
کدخبر: 77966

مزایده معادن باید به صورت عمومی برگزار شود

معاون وزیر صمت گفت: به دلیل پرداخت حقوق دولتی از جانب معادن، انتظار جاده‌سازی از معادن درست نیست.

گسترش‌نیوز: جعفر سرقینی در شورای‌عالی معادن کشور و شورای معدن استان زنجان، اظهار کرد: از زمانی‌که تاسیس شورای معادن در نظر گرفته شد، مقرر شد این شورا به صورت ادواری در استان‌ها برگزار شود که هدف از آن رسیدگی به پرونده‌های استان در محل و مباحث استانی توسط مدیریت استان‌ها است و تاکنون ۴ مرحله تفویض اختیار انجام‌ شده به استان‌ها، نتایج خوبی داشته است.

این مسئول با اشاره به معادن بزرگ‌مقیاس، ادامه داد: معادن بزرگ نسبت به معادن کوچک‌مقیاس مشکلات کمتری را با معارضان محلی دارد؛ همچنین معادن بزرگ در اصلاح و بازسازی مسیرهای ارتباطی نیز مشارکت خوبی دارد.

دبیر شورای‌عالی معادن کشور، با اشاره به اصلاح مسیرهای ارتباطی تخریب‌ شده در اثر فعالیت معادن، تصریح کرد: بهتر است بهره‌برداران در اصلاح مسیرهای ارتباطی همت کنند؛ چراکه این مسیر و جاده‌ها با اهداف دیگری ایجاد شده بود ولی چون معادن از این جاده‌ها برای باربری استفاده می‌کنند، عمر جاده‌ها را کاهش می‌دهند.

وی افزود: متاسفانه معادن در امر باربری بیش از ظرفیت بارگیری می‌کنند که باید نسبت به این مسئله توجه بیشتری داشته باشند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور معادن وصنایع‌معدنی یادآور شد: براساس قانون معادن، باید ۱۵ درصد حقوق دولتی که توسط معادن پرداخت می‌شود، برای اصلاح مشکلاتی که فعالیت معدن در آن منطقه به‌وجود آورده، صرف شود؛ به همین دلیل نمی‌توان به معادن تکلیف کرد که جاده‌سازی کنند؛ چون این معادن حقوق دولتی پرداخت می‌کنند؛ ولی از معادن می‌توان انتظار داشت که تعامل و همکاری بیشتری داشته باشند.

سرقینی با اشاره به مزایده معادن، خاطرنشان کرد: مزایده‌ها باید به صورت عمومی برگزار شود ولی باید شرکت‌کنندگان در مزایده‌ها صلاحیت لازم را داشته باشند و در استان‌ها نیز به این نکته توجه ویژه‌ای شود.

در ادامه این جلسه استاندار زنجان، اظهار کرد: انتظار می‌رود پرونده‌هایی که در جلسه مورد بررسی قرار می‌گیرد، مدیران ذیربط با اطلاعات کافی در جلسه حضور داشته باشند که نبود این مدیران، ضعف است و انتظار می‌رود که برای جلسات بعد این ضعف، حل شود.

فتح‌الله حقیقی ادامه داد: در زمانی‌که اعضای شورای‌عالی معدن کشور در استان حضور دارند، می‌توان با بخش‌ خصوصی جلسه مشترکی داشت و این درخواست فعالان این بخش است تا مشکلاتی که وجود دارد توسط خود آنان مطرح شود.

وی افزود: اقدامات خوبی در رابطه با پسماند انجام شده و از نظرات همه بخش‌ها به سود مردم استفاده می‌شود.

این مسئول با اشاره به ظرفیت‌ معادن استان زنجان، تصریح کرد: باید بپذیریم که استان زنجان دارای معادن با ظرفیتی است؛ به همین دلیل زمین‌شناسی آن نیز باید جایگاه خوبی داشته باشد و انتظار می‌رود در این حوزه زنجان نیز نماینده‌ای داشته باشد.

نماینده عالی دولت در استان زنجان یادآور شد: برخی مزایده‌هایی که در زنجان واحد فرآوری وجود دارد، به معدنکاران سایر استان‌ها واگذار می‌شود که انتظار می‌رود این موارد، مورد بازنگری قرار گیرد.

استاندار زنجان با اشاره به تخریب جاده‌ها و مسیرهای ارتباطی توسط معادن، خاطرنشان کرد: معادن در کنار فعالیت خود باید علاوه‌بر کمک به اشتغال روستاها، در تعمیر و نگهداری مسیرها نیز همکاری کنند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها