|
کدخبر: 32992

تاثیر فضای مجازی بر زبان فارسی

دستاورد شاخ‌های اینستاگرامی‌ چه بود؟

زبان موجودیست زنده که با گذشت زمان کامل‌تر می‌شود و رشد می‌کند، اما بلایی که شبکه‌های اجتماعی به خصوص اینستاگرام بر سر «زبان فارسی» آورد، مغول نیاورده بود!

گسترش نیوز: زبان هم مانند انسان پس از ورود به دنیای مدرن خود را با ابزارهای ارتباطی جدید هماهنگ کرد. به عنوان نمونه زمانی که روی خطوط تلگراف راه می‌رفت خلاصه و پرمحتوا بود. بعدها زبان با حضور تلفن خود را گسترش داد و به توصیفات طولانی علاقمند شد.

insta.jpg

روزها گذشت تا به روزگار اینترنت و فضای مجازی و اختراع ادبیات مخصوص به هر شبکه مجازی رسیدیم. در روزهای اول شور و شوق خاصی در دل «زبان فارسی» بود. فکر می‌کرد نوبت به تغییری بزرگ رسیده و رشد خارق‌العاده‌ای در انتظارش است. وبلاگ‌نویسان با او مهربان بودند و گاهی اصطلاحات جدیدی می‌ساختند که باعث خنده می‌شد.

به عنوان نمونه «می‌زنگم» برای زبان حکم لطیفه‌ای بسیار خنده‌دار داشت. رفته رفته شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک و وایبر سر و کله‌شان پیدا شد و اینجا، همین لحظه، آغاز دوره جدید زندگی «زبان فارسی» بود. مردم در وایبر بیشتر از یاهو مسنجر با هم صحبت می‌کردند و برای صرفه‌جویی در وقت، کلمات را می‌شکستند یا خلاصه می‌نوشتند.

هنوز درد این شکستگی‌ها در بدن زبان بود که اینستاگرام وارد میدان شد. چهارشانه بود، با چشمانی نافذ. نگاهی به «زبان فارسی» انداخت، قلنج گردنش را شکست و پوزخندی زد و ...

زمان زیادی از ورود اینستاگرام نگذشته بود که «زبان فارسی» از پا افتاد و هویتش را فراموش کرد. حالا زبان فارسی سر تا پایش شکسته و گچ گرفته بود. دقت که می‌کردی روی گچ‌ها یادگاری‌هایی هم نوشته شده بود:

از طرف مامان بیوتی و بابا بیوتی

تقدیم به فالوعرای گلم با عچق

زیر ۳۰۰۰ تا لایک کنید با همتون قهلم

منه ساده دل به تو ز زدم ولی تویه نامرد ب من ج ندادی

تو که سرت از .... در نمیاد کنار یادگار من منتیون نده

باید در نظر داشت که زبان فارسی با ورود شبکه‌های اجتماعی جدید خرد و شکسته می‌شد. امروز اگر به آن نگاه کنیم هیچ شباهتی به ده سال پیش ندارد. این روزها از او فقط یک نام مانده و چند کتاب. نفس‌های آخرش را می‌کشد و در این دنیای پر رنگ و لعاب اینستاگرامرها و طوفان‌های توئیتری کسی حواسش به این پیرمرد دوست داشتنی نیست. او هویت ماست؛ هویتی که ما خیلی راحت در حال فراموش کردن آن هستیم. به زبان بهتر بلایی که شبکه‌های اجتماعی بر سر «زبان فارسی» آورد، مغول نیاورده بود!

پ.ن: البته در این میان نباید نقش اینفلوئنسرنماها و سلبریتی‌های کم‌سواد اما پر ادعا را کمرنگ شمرد. اگر تلاش و پشتکار آنها نبود سال‌ها زمان می‌برد تا بتوانیم زبانمان را اینطور نابود کنیم.

نسرین طاهری‌پور همکار افتخاری گسترش نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها