|
کدخبر: 12106

عصر طلایی فعالیت اقتصادی در تلگرام

تلگرام را می‌توان قوی‌ترین شبکه ارتباطی در ایران خواند. شبکه‌ای که هم در نقش رسانه ظاهر شده و هم به توسعه کسب و کارها کمک کرده است. این شبکه ارتباطی علاوه بر کمک به توسعه اقتصادی کسب و کارهای مختلف، توانسته به منبعی برای درآمد افراد هم تبدیل شود.

به گزارش پایگاه خبری گسترش، روزنامه «گسترش تجارت» در ادامه نوشت: درحال‌حاضر بسیاری از برنامه‌نویسان با طراحی بات‌های اختصاصی تلگرامی (نرم‌افزارهای کاربردی مخصوص تلگرام) و فروش آن به صاحبان کسب و کار به کسب درآمد می‌پردازند. برخی دیگر هم به مدد داشتن مخاطبان گسترده در کانال‌های تلگرامی خود، علاوه بر فروش محصولات خود، به صورت ساعتی یا روزنامه پست‌های تبلیغاتی را از سایر کسب و کارها دریافت کرده و با نشر آن در کانال خود اقدام به دریافت وجه می‌کنند. مجموع همه این فعالیت‌ها در بستر تلگرام و نگاهی به چشم‌انداز آینده این شبکه ارتباطی نشان می‌دهد عصر طلایی فعالیت اقتصادی در تلگرام آغاز شده و برای جذب بازار نباید این شبکه را نادیده گرفت.

نگاهی به آمار نشان می‌دهد بیش از ۲۰ میلیون ایرانی عضو تلگرام هستند و حدود ۲۰۰ هزار کانال تلگرامی فارسی نیز در این فضا فعالیت دارند. این آمار بالای جامعه مخاطبان نشان می‌دهد تلگرام ظرفیت تبدیل شدن به یک بازار کامل را در خود دارد. به ویژه آنکه تبلیغات و خرید و فروش در این فضا همانند اینستاگرام آزاد است و جز در مواردی که پای کلاهبردارها و به دنبال آن پلیس فتا به میان می‌آید، نهاد ناظر دیگری برای بررسی و ساماندهی خرید و فروش در کانال‌های تلگرامی وجود ندارد. هرچند که سامانه «ساماندهی» از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ثبت و ساماندهی کانال‌های تلگرامی به وجود آمده، اما این سامانه در زمینه فعالیت اقتصادی آنان دخالتی ندارد و خرید و فروش به طور کامل براساس اعتماد دوطرفه انجام می‌شود.

در این میان کانال‌هایی که زودتر دست به کار شدند و به جذب مخاطب بیشتری پرداختند توانستند جای پای خود را در بازار محکم‌تر کنند. این روزها فرقی نمی‌کند که یک کانال در زمینه طنز و سرگرمی فعالیت دارد یا فقط کانالی برای فروش محصول است، به لطف تبلیغ‌های درون کانالی و به بهانه جلب مخاطب می‌توان گفت تمام کانال‌ها درآمد دارند. نرخ تبلیغات در تلگرام کمی معقول‌تر از سایر شبکه‌های اجتماعی است؛ به طور معمول از ۳ تا ۵ هزار تومان شروع و بسته به تعداد مخاطبان یک کانال تا ۲۰۰ هزار تومان در روز افزایش می‌یابد.

افزایش قدرت بات‌های تلگرامی

نسرین طاهری‌پور، کارشناس بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی در گفت‌وگو با «گسترش تجارت» درباره تلگرام و میزان نفوذ این شبکه ارتباطی در ایران می‌گوید: در روزهای نخست ورود تلگرام به ایران، این شبکه به دلیل قدرتمند بودن وایبر و واتس‌آپ با مقاومت مردم مواجه شد، اما به مرور این دسته از مقاومت‌ها به دلیل کارآیی بالای تلگرام و سرعت ارسال فایل‌ها و اطلاعات شکست و روز به روز به کاربران این شبکه ارتباطی افزوده شد. افزایش قابلیت‌های تلگرام از جمله ایجاد گروه، سوپر گروه و کانال نیز بیشتر به رونق این شبکه ارتباطی در ایران کمک کرد، به طوری که حالا به طور تقریبی تمام مردم ایران از این شبکه ارتباطی استفاده می‌کنند.

طاهری‌پور در بررسی روند رشد کانال‌های تلگرامی می‌گوید: در بحث قدرت گرفتن کانال‌های تلگرامی ما شاهد فعالیت ۳ دسته خاص بودیم. نخست کسب و کارهایی که از شم اقتصادی قوی‌تری برخوردار بودند به سرعت دست به ایجاد کانال برای معرفی محصولات خود زدند و توانستند بازخوردهای خوبی هم دریافت کنند. دیگر افرادی که با تشکیل کانال و بازنشر مطالب سلیقه‌ای یا تخصصی، سعی در جلب نظر کاربران داشتند و سوم کانال‌هایی که با هدف تولید و بازنشر مطالب طنز و سرگرمی به وجود آمدند. کانال‌هایی که از همان ابتدا راه درآمدزایی از تلگرام را پیدا کردند، توانستند ماندگار شوند و به بزرگترین کانال‌های تلگرامی با بیشترین مخاطب و بیشترین درآمد تبدیل شوند. این دسته از کانال‌ها به مرور و با جلب مخاطب خرده کانال‌های متعدد با مخاطبان خاص در هر گروه سنی یا جنسیتی نیز تشکیل دادند تا قدرت رقابت خود را در این فضا حفظ کنند.

این کارشناس بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی معتقد است تشکیل کانال‌های متعدد در ایران باعث شده تا بانک‌های اطلاعاتی فوق‌العاده قوی از کاربران ایرانی به وجود بیاید. در کنار این موضوع کانال‌های تلگرامی به دلیل حضور گسترده مخاطبان در نقش یک رسانه ظاهر شده و رسالت‌هایی از جمله نشر اخبار، اطلاع‌رسانی و حتی تبلیغات را به خوبی به سرانجام رسانده است. از سوی دیگر تلگرام یک ویژگی مهم دیگر هم دارد و آن اینکه این شبکه ارتباطی اوپن‌سورس (منبع‌باز) است، یعنی می‌توان برنامه‌ای را نوشت و برای تایید به مدیران این شبکه ارسال کرد. همین موضوع باعث ظهور و رشد بات‌های تلگرامی شده است. بات‌های تلگرامی می‌توانند براساس دستور برنامه‌نویس در ارائه محصولات، معرفی یک فروشگاه یا سازمان یا حتی ثبت و سفارش محصولات فعالیت کنند.

طاهری‌پور با اشاره به آینده زندگی آنلاین می‌گوید: تلگرام در طول سال‌های گذشته نشان داده که هر لحظه در حال افزایش قابلیت‌های خود و محکم کردن جای پای خود است. در این میان کسب و کارهای باهوش اقتصادی بالا باید بدانند که حالا زمان طلایی ثبت نام خود در تلگرام و استفاده از مزایای آن است به ویژه آنکه تا چشم‌انداز ۵ تا ۶ سال آینده، به طور تقریبی تمام فعالیت‌های روزمره انسان‌ها به فضای مجازی وابسته می‌شود، بات‌های تلگرامی می‌تواند راه‌حل مناسبی برای رشد کسب و کارها باشد. چرا که بات‌های تلگرامی دردسر جست‌وجوی محصول را از پیش پای مشتری برمی‌دارد و به این ترتیب هم فروشنده راضی خواهد بود و هم مشتری از خرید لذت خواهد برد.

قوی‌ترین شبکه ارتباطی در ایران

فرزین نامی یکی از افرادی است که از طریق تلگرام کسب وکار جدیدی را راه انداخته و دست به فعالیت اقتصادی زده است. وی در این زمینه به «گسترش تجارت» می‌گوید: تبلیغ در تلگرام از آن دسته کسب و کارهایی است که به سرعت مورد توجه کسب و کارها و مخاطبان عادی قرار گرفت و به سرعت هم توانست بازخوردهای خود را به نمایش بگذارد. بر همین اساس هم کسانی که در این حوزه به فعالیت می‌پردازند، با استفاده از بات‌های تلگرامی و پلتفرم‌های هوشمند دست به دریافت و بازنشر تبلیغات در گروه‌های پرمخاطب می‌زنند.

وی در ادامه سخنان خود به این نکته اشاره می‌کند که تبلیغات در فضای مجازی به تلگرام محدود نمی‌شود و می‌افزاید: با وجود آنکه تلگرام توانسته از قدرت بسیار زیادی در میان جامعه مخاطبان بهره‌مند شود و به مدد همین قدرت نفوذ نیز به بهترین شبکه ارتباطی برای تبلیغات در ایران تبدیل شده، اما قدرت شبکه‌های اجتماعی دیگر مانند اینستاگرام و توییتر را نباید نادیده گرفت. شبکه‌هایی که هر یک در صورت طراحی پلتفرم صحیح و متناسب می‌تواند به منبعی قوی برای تبلیغات و درآمدزایی تبدیل شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها