|
کدخبر: 59560

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز:

معافیت مالیاتی پزشکان تا ۳۲ میلیون تومان است نه ۳۲۰ میلیون/ پزشکان هم مثل بقیه مالیات می‌دهند

پزشکانی که سالانه تا ۳۲ میلیون تومان درآمد خالص دارند از پرداخت مالیات، معاف هستند.

گسترش‌نیوز: در اخبار رسانه‌ها آمده بود که حیدرعلی عابدی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهارکرده است «پزشکانی که تا سقف ۳۲۰ میلیون تومان گردش مالی داشته باشند از پرداخت مالیات معاف هستند». برای پیگیری بیشتر این موضوع با این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و نیز نایب‌رئیس کمیسیون گفت‌وگو کردیم.

haidaraliabedi.jpeg

رقم درست ۳۲ میلیون تومان است

حیدرعلی عابدی در رابطه با نحوه محاسبه مالیات پزشکان داشت: پزشکان از نظر پرداخت مالیات مثل سایر اقشار جامعه هستند. پزشکانی که سالانه ۳۲۰ میلیون ریال درآمد داشته باشند مثل سایر کارکنان دولت از پرداخت مالیات معاف هستند. هزینه‌های مطلب، منشی و سایر هزینه‌ّها از درآمد پزشک کسر می‌شود؛ اگر درآمد باقیمانده، معادل یا کمتر از این مقدار باشد پزشک از پرداخت مالیات معاف خواهد بود. پزشکان باید طبق جدول مالیاتی در نظر گرفته شده برای همه مشاغل دیگر، اظهارنامه مالیاتی خود را تکمیل کنند.

لازم به ذکر است که در رسانه‌ها به نقل از عابدی گفته شده بود «پزشکانی که تا سقف ۳۲۰ میلیون تومان گردش مالی داشته باشند از پرداخت مالیات معاف هستند». حیدرعلی عابدی دراین‌باره گفت: رقم درست ۳۲ میلیون است. اگر این مقدار به ۱۲ ماه سال تقسیم شود به عدد ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان می‌رسیم. همان‌طور که می‌بینید پزشکان از این نظر هیچ تفاوتی با اقشار و مشاغل دیگر ندارند.

آیا پزشکان از دستگاه‌های پوز استفاده می‌کنند؟

به دنبال مصوبه جدید مجلس، پزشکان موظف به استفاده از دستگاه‌های پوز شدند. عضو کمیسیون بهداشت و درمان در پاسخ این سوال که آیا پزشکان این مصوبه را اجرا می‌کنند اظهارکرد: این موضوع قبل از آنکه یک مصوبه قانونی باشد یک الزام اخلاقی است. راحتی حال بیماران ایجاب می‌کند که پزشک در مطب خود کارتخوان داشته باشد. این مصوبه امسال ابلاغ شد و بخش نظارت بر درمان دانشگاه‌ها هم باید بر اجرای آن نظارت کنند.

درآمد پزشکان بر اساس تراکنش مالی محاسبه نمی‌شود

وی در ادامه گفت: بعضی از پزشکان در رابطه با این موضوع دچار سوءتفاهم شده بودند و فکر می‌کردند که استفاده از دستگاه پوز، محاسبه درآمدهای آنها را آسان‌تر می‌کند. این طرز فکر اشتباه است چون ملاک محاسبه درآمد مالیاتی، تراکنش و گردش حساب و کارت نیست. ملاک، اظهارنامه مالیاتی است که مثل همه مشاغل دیگر توسط خود فرد تکمیل می‌شود. اظهارنامه مالیاتی بررسی می‌شود و اگر مستندات آن کافی نباشد بررسی‌های بیشتری صورت می‌گیرد.

نحوه محاسبه مالیات دو گروه از پزشکان

در ادامه با نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان گفت‌وگو کردیم. محمدحسین قربانی دراین‌باره اظهارکرد: پزشکان هم تابع سیستم مالیاتی کشور هستند و هیچ امتیاز خاص و ویژه‌ای ندارند. همه مستخدمین دولت که درآمد کمتر از ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان داشته باشند از پرداخت مالیات معاف هستند ولی نظام مالیات‌دهی بخش تجارت و بخش خصوصی که پزشکان هم زیرمجموعه آنها هستند متفاوت است. جامعه پزشکی به لحاظ درآمدی به دو گروه تقسیم می‌شود. گروه اول در استخدام دولت هستند. این بخش طبق قانون مصوب، مالیات خود را پرداخت می‌کند. گروه دوم هم در بخش غیرانتفاعی یا همان خصوصی کار می‌کنند مثل همه مشاغل خصوصی دیگر موظف به پرداخت مالیات هستند.

mohamadhosaingorbani.jpg

محاسبه درآمد پزشکان کار سختی نیست

محمدحسین قربانی در ادامه افزود: در رابطه با مالیات، هجمه سنگینی علیه پزشکان صورت می‌گیرد اما سوال اینجاست که آیا در مورد قشر وکلا، شرکت‌های پتروشیمی و... هم همین‌گونه عمل می‌شود؟ همان‌طور که گفتم پزشکان مستثنا نیستند و طبق قانون، همه باید متناسب با درآمدشان، مالیات خود را پرداخت کنند. تعداد بیماران و درآمد پزشکی که در بیمارستان دولتی مشخص می‌کند مشخص است. گردش مالی پزشکی که در مطلب شخصی کار می‌کنند هم تقریباً مشخص است.

یکی از موضوعاتی که همواره در رابطه با نظام مالیات‌دهی پزشکان مطرح بوده است تکیه بر ملاکی به نام گردش مالی به‌جای درآمد ماهیانه بوده است. بعضی بر این اعتقاد هستند که گردش مالی، مبهم است و امکان نظارت دقیق بر آن وجود ندارد. از طرف دیگر مطالب منتشرشده درباره استفاده نکردن پزشکان از دستگاه کارتخوان یا استفاده از حساب و کارت اعضای خانواده، مزید بر علت شده و جامعه پزشکی را در مظان اتهام قرار داده است. نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان در پاسخ این مطلب اظهارکرد:

مالیات باید بر درآمد فرد اعمال شود نه سرمایه او. نمی‌شود که موجودی بانکی و گردش مالی همسر و فرزندان پزشکان ملاک قرار گیرد چون همان‌طور که گفتم مالیات بر درآمد فرد اعمال می‌شود. درآمد بقال سر کوچه محاسبه می‌شود؛ مگر می‌شود امکان محاسبه پزشکان وجود نداشته باشد؟ درآمد پزشک عمومی و متخصص در دو بخش دولتی و خصوصی مشخص است و محاسبه می‌شود. در مورداستفاده از دستگاه پوز در مطب‌ها هم چندان موافق یا مخالف نیستم. به نظر من این کار نمی‌تواند شیوه خوبی برای مشخص شدن درآمد یک پزشک باشد. آیا برای تعین درآمد وکلا، مهندسان و صاحبان مشاغل دیگر الزاماً از پوز استفاده می‌شود؟ بار دیگر تکرار می‌کنم که تعیین درآمد پزشکان به‌هیچ‌عنوان کار سختی نیست. اگر سوال یا ابهامی وجود دارد باید در جریان نشست‌هایی که سازمان امور مالیاتی و سازمان‌های دست‌اندرکار پزشکی دارند باید حل شوند. جامعه پزشکی، خط مقدم خدمت‌رسانی است و بی‌حرمتی‌هایی که به این قشر می‌شود به‌هیچ‌عنوان منصفانه نیست. پزشکان هم اقشار دیگر جامعه، خود را موظف به پرداخت مالیات می‌دانند اما درعین‌حال ظلم و اجحاف را نمی‌پذیرند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها