|
کدخبر: 326424

پیش بینی بازار بورس هفته / ۳ درخواست مهم از دولت

کارشناسان معتقدند که سیاست گذاری درست و علمی می‌تواند به رشد و تعمیق بازار سرمایه در ایران کمک کند. دولت به جای مداخلات در قیمت گذاری و تزریق سرمایه به بازار، باید ریسک عملیات شرکت‌ها را کاهش دهد، شفافیت بازار را افزایش دهد و با گسترده کردن ابزارها و گزینه‌های سرمایه گذاری زمینه را برای جذب سرمایه و افزایش سرمایه گذاری شهروندان مهیا کند.

اقتصاد پیش بینی بازار بورس هفته / ۳ درخواست مهم از دولت

در هفته گذشته، شاخص کل بورس تهران به طور نزولی حرکت کرد. در آغاز هفته، شاخص کل با ۵ هزار و ۱۸۸ واحد کاهش یافت و ۸۴ میلیارد تومان سرمایه از بازار سهام خارج شد. روز دوشنبه نیز شاخص با ۲۰ هزار و ۶۴۷ واحد کاهش یافت و خروج سرمایه به مبلغ ۲۹۶ میلیارد تومان افزایش یافت.

روز سه‌شنبه شاخص ۷ هزار و ۶۴۸ واحد ریزش کرد و خروج سرمایه ادامه داشت که رقم آن ۱۴۸ میلیارد تومان بود.

روز چهار‌شنبه شاخص کل ۱۲ هزار و ۳۲۸ واحد افت کرد و شاخص هم وزن ۳ هزار و ۳۹۳ واحد پایین آمد. همچنین ۵۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

بدین ترتیب، در پایان معاملات چهارشنبه، شاخص کل ۳۳ هزار و ۴۷۵ واحد پایین‌تر از هفته پیش ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس منفی ۲ درصد شود. شاخص هم وزن نیز در پایان هفته نسبت به هفته پیشین ۱۲ هزار و ۸۹۴ واحد پایین‌تر ایستاد و بازدهی منفی ۱.۷ درصدی را ثبت کرد.

در مجموع کل هفته ۵۷۸ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی ۱۴۴ میلیارد تومان بود. 

روند تغییرات ارزش معاملات خرد سهام در مجموع نزولی بود، میانگین ارزش معاملات خرد بورس در هفته اخیر ۳ هزار و ۵۰۸ میلیارد تومان بود که نسبت به رقم ۳ هزار و ۹۳۵ میلیاردی هفته پیشین، کاهش ۱۱ درصدی داشته است. 

بدین ترتیب شاخص ۸ روز نزولی متوالی را سپری کرد. شاخص پس از ریزش از سطح حمایت ۲ میلیون و ۲۶۰ هزار واحد، نرخ ریزش بیشتری را ثبت کرد. در تمامی روزهای معاملاتی هفته شاهد مازاد عرضه و خروج سرمایه حقیقی از بازار بودیم. در شرایط فعلی ناظران معتقدند بازار برای برگشت به سمت بالا به یک نیروی محرک نیاز دارد. انتظار سهامداران و فعالان بازار از دولت این است که به عنوان سیاست گذار و بازیگر مهم بازار سرمایه برای کاهش ریسک‌های بازار سرمایه بکوشد. 

کارشناسان معتقدند که سیاست گذاری درست و علمی می‌تواند به رشد و تعمیق بازار سرمایه در ایران کمک کند. دولت به جای مداخلات در قیمت گذاری و تزریق سرمایه به بازار، باید ریسک عملیات شرکت‌ها را کاهش دهد، شفافیت بازار را افزایش دهد و با گسترده کردن ابزارها و گزینه‌های سرمایه گذاری زمینه را برای جذب سرمایه و افزایش سرمایه گذاری شهروندان مهیا کند.

030219

هفته گذشته رجب رحمانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، با اشاره به اینکه بازار سرمایه بهترین مسیر برای جهش تولید و جذب نقدینگی‌های سرگردان است، بیان کرد: "یکی از راه‌های مهم و اساسی برای تحقق شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» توسعه ابزارها در بازار سرمایه است.

وی افزود: در بازار سهام با توجه به این که مکانیسم عرضه و تقاضا حاکم است و سازمان بورس و اوراق بهادار هم به طور قطع با هدف شفافیت بازار بر روند معاملات نظارت دارد، انتظار می‌رود تا روندی شفاف بین ناشران و سهامداران برقرار باشد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه مجلس اظهار داشت: اگر حمایت‌های جدی از بازار سرمایه وجود نداشته باشد به طور حتم سرمایه‌های مردم راهی بازارهای «ارز، سکه و مسکن» خواهد شد که به نفع اقتصاد و مردم نخواهد بود چرا که بخش عمده سرمایه‌ها در مسیر نادرست به کار گرفته می‌شود.

بازگشت اعتماد از دست رفته

این نماینده مجلس، بازگشت اعتماد به بورس را یکی از راه‌های تحقق شعار« جهش تولید با مشارکت مردم»، برشمرد و افزود: با توجه به اتفاقات سال ۹۹ و بی‌اعتماد شدن عده زیادی از سهامداران نسبت به بورس، انتظار می‌رود برای تحقق شعار سال جاری حمایت‌های قابل توجهی از سوی دولت و مجلس برای رشد و رونق بازار سرمایه و بازگشت اعتماد سهامداران صورت گیرد.

ظرفیت‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری

رحمانی با تاکید بر این که اگر سرمایه‌گذاران تازه وارد قصد ورود به بازار سرمایه را دارند باید از طریق ابزارهای مالی جدید همانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری به بازار سرمایه اقدام کنند، تصریح کرد: سرمایه‌گذاران باید نسبت به سهامی که انتخاب می‌کنند، آگاه باشند. البته صندوق‌های سرمایه‌گذاری بهترین گزینه برای کسانی است که نسبت به بازار شناخت کافی نداشته و ریسک‌گریز هستند.

بازدهی مناسب بازارسرمایه نسبت به سایر بازارها

این نماینده مجلس با بیان این که روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و بلندمدت باید در کشور ترویج داده شود، عنوان کرد: از میان بازارهای «ارز، مسکن، طلا و سهام»، سرمایه‌گذاری در بازار سهام، به نفع اقتصاد است چرا که تجربه نشان می‌دهد که این بازار بازدهی متعادل‌تری نسبت به سایر بازارهای مالی دارد.

رحمانی در پایان عنوان کرد: نبود ثبات اقتصادی در کشور باعث می‌شود سرمایه‌ها به جای جذب در بازار سرمایه به سمت دیگر بازارها حرکت کند. از این رو، ضرورت دارد سیاستگذاران اقتصادی به منظور جهش تولید، ضمن حمایت از این بازار، با ارائه مشوق‌های سرمایه‌گذاری، نقدینگی را به سمت بازار سرمایه سوق دهند تا شاهد رونق اقتصاد باشیم.

تغییرات مبلغ فروش ۵۰ شرکت بزرگ بازار سرمایه از نظر ارزش بازار

معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، جزییات تغییرات مبلغ فروش ۵۰ شرکت بزرگ بازار سرمایه از نظر ارزش بازار در اسفند ماه ۱۴۰۲ را اعلام کرد.

اطلاعات منتشر شده از سوی معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص تغییرات مبلغ فروش ۵۰ شرکت بزرگ بازار سرمایه از نظر ارزش بازار در اسفند ماه سال ۱۴۰۲ منتشر شد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، شرکت‌های پالایشی به دلیل عدم ارائه نرخ از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی قادر به ارائه اطلاعات مربوط به فروش ماهانه نبوده و لذا در این گزارش در نظر گرفته نشده‌اند.

همچنین، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ نیز به علت ماهیت فعالیتی که دارند در لیست ۵۰ شرکت بزرگ قرار نگرفته‌اند.
منبع: اکوایران
  • علی کرمیان ارسالی در

    بایستی جلوی درب بورس اعلامیه ای با عنوان زیر نصب شود : « به یک رئیس باعرضه ن یازمندیم»

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها