|
کدخبر: 325144

فوری / قیمت جدید برنج ایرانی در بازار اعلام شد / برنج هندی چند؟

به تاریخ ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، قیمت برنج ایرانی در بازار متغیر بوده و بین ۷۰ تا ۱۳۰ هزار تومان واقع شده است. لازم به ذکر است که این قیمت‌ها برای برنج‌های ایرانی به خصوص آن‌هایی که میزان تولید و عرضه آنها کم است، ممکن است متفاوت باشد و به بالاتر از قیمت‌های ارائه شده در این جدول برسد.

اقتصاد فوری / قیمت جدید برنج ایرانی در بازار اعلام شد / برنج هندی چند؟

قیمت‌های ارائه شده در جدول مربوط به انواع برنج عرضه شده بر اساس نرخنامه بازار میوه و تره‌بار تهران در تاریخ مذکور است. این قیمت‌ها ممکن است در مغازه‌ها و سطح شهر پایین‌تر باشد.

 

نوع برنج ایرانی قیمت آزاد قیمت تنظیم بازار
برنج کامفیروزی اصل فارس ۹۵,۰۰۰ تومان  
قیمت برنج هاشمی امروز ۱۰۸,۰۰۰ تومان  
برنج طارم اصل ۱۰۸,۰۰۰ تومان  
برنج دم سیاه ۱۱۰,۰۰۰ تومان  
برنج شیرودی ۷۹,۰۰۰ تومان ۴۲,۰۰۰ تومان
قیمت برنج گلستان (طارم) ۱۳۰,۰۰۰ تومان  
قیمت برنج طبیعت (هاشمی) ۹۸,۰۰۰ تومان  
برنج رمضانی ایرانی ۷۹,۰۰۰ تومان  
برنج دودی پرمحصول ۸۸,۰۰۰ تومان  
برنج فجر ۹۰,۰۰۰ تومان ۵۲,۰۰۰ تومان
برنج ندا ۵۵,۰۰۰ تومان ۴۲,۰۰۰ تومان
برنج ایرانی محسن ۹۵,۰۰۰ تومان  
قیمت برنج طبیعت در فروشگاه کوروش ۹۵,۰۰۰ تومان  
برنج معطر ایرانی سایر انواع (گرده، چمپا، عنبر بو و …) ۷۵,۰۰۰ تومان ۴۵,۰۰۰ تومان
قیمت برنج قهوه ای ۹۵,۰۰۰ تومان  

قیمت برنج هندی

سازمان حمایت قیمت برنج هندی در اردیبهشت ۱۴۰۳ را برای برنج هندی ۱۱۲۱ دانه بلند کیسه قرمز (GTC) تنظیم بازار کیلویی ۳۵۰۰۰ تومان اعلام کرده است که در میادین میوه و تربار تهران همچنین در فروشگاه رفاه و کوروش به قیمت مصوب عرضه میشود.

خداحافظی سفره مردم با برنج خارجی

آخرین اعلام نظر از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای تخصیص ارز در بهمن سال گذشته انجام شده که کوتاژ برنج وارداتی تا شهریورماه ۱۴۰۲ را پوشش می‌داد؛ اما پس از آن مراجعات مکرر اعضای هیئت‌مدیره انجمن برای پیگیری تأیید تخصیص ارز محموله‌های باقی‌مانده به جایی نرسید و این آمدورفت‌ها، نتیجه‌ای جز گفتار درمانی مسئولان با چاشنی خلف وعده در بر نداشت.

شنیده‌ها حاکی از آن است که حتی پیگیری مسئولان ارشد وزارت جهاد کشاورزی از بانک مرکزی نیز در این زمینه حاصل چندان مثبتی به همراه نداشته است.

بدون تردید در شرایط موجود هزینه‌های گزافی از محل دموراژ، دیرکرد بانک و صرافی یا دیرکرد تسویه‌حساب به واردکننده تحمیل می‌شود. علاوه بر این هزینه‌ها، به دلیل اعتبار رو به اتمام بازرگانان ایرانی نزد تأمین‌کنندگان خارجی، احتمال قطع شراکت و بروز اخلال در روند تأمین برنج از محل واردات وجود دارد؛ کالایی که از آن به‌عنوان دومین کالای استراتژیک کشور یاد شده و یکی از پایه‌های مهم امنیت غذایی تلقی می‌شود.

توجه به این نکته نیز ضروری است که در این شرایط، برنج وارداتی به قوت غالب بیش از شش دهک کم‌ برخودار درآمدی جامعه تبدیل شده و بیم آنکه سفره قشر آسیب‌پذیر از این کالا نیز خالی شود، وجود دارد.

ذکر این نکته لازم است که فراوانی برنج در بازار و قفسه فروشگاه‌ها به قیمت مناسب نباید این آدرس غلط را به سیاست‌گذار بدهد که جریان تأمین کالا در وضعیت مطمئنی قرار دارد.

منبع: افکار نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها