|
کدخبر: 325018 سارا سمیع شمس

گفتگوی گسترش نیوز با کارشناس بازار طلا و سکه؛

دلیل ریزش قیمت در بازار طلا / سکه های طرح قدیم جمع می شود؟

محمدولی گفت: جمع آوری سکه های قدیمی هنوز اعلام نشده است. اگر قرار باشد این اتفاق عملی شود، باید به مرور زمان باشد. سکه های طرح قدیم به تعداد زیادی در دست مردم است و احتمال متضرر شدن آن ها زیاد است.

اقتصاد دلیل ریزش قیمت در بازار طلا / سکه های طرح قدیم جمع می شود؟

قیمت طلا و سکه در فروردین ماه روند نسبتا افزایشی را پشت سر گذاشت و هر گرم طلای ۱۸ عیار از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بالاتر رفت. همچنین تمام سکه ها کانال ۴۶ میلیون تومان را تجربه کردند. البته این وضعیت ماندگار نشد و در روزهای اخیر شاهد کاهش قیمت در بازار بودیم.

خبرنگار گسترش نیوز دربارۀ آخرین وضعیت بازار طلا و سکه، در گفت و گو با آیت محمدولی، کارشناس بازار طلا و سکه و رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر، به بررسی عوامل موثر بر بازار پرداخته است. در ادامه همراه ما باشید.

آیت-محمدولی

تقاضای خرید در بازار کاهش یافت

آیت محمدولی، کارشناس بازار طلا و سکه، به خبرنگار گسترش نیوز گفت: با توجه به تغییرات سیاسی و اقتصادی که اخیرا شاهد بودیم، نوسانات هیجانی در بازار طلا، سکه و ارز دور از ذهن نبود. خوشبختانه روند صعودی قیمت ها در بازار طلا و سکه ادامه نداشت و در ابتدای هفته جاری قیمت ها متعادل شدند. یکی از دلایل توقف افزایش قیمت در بازار به کنترل نرخ ارز برمی گردد. دلیل دوم به عدم داد و ستد مناسب در بازار طلا برمی گردد که هم کاسبان صنف طلا و سکه هم مردم در خصوص خرید در این برهه زمانی احتیاط کردند و در ادامه، تقاضای خرید در بازار کاهش یافت. امیدواریم روند کاهشی در قیمت ها بتواند آرامشی به بازار تزریق کند تا کسب و کارها از حالت رکود خارج شوند.

وی افزود: از قدیم مردم تمایل بیشتری به خرید سکه داشتند؛ به این دلیل که نگهداری و حمل و نقل آن آسان تر است و در مقوله هدیه دادن نیز گزینه مناسب تری است. بنابراین خرید سکه بین مردم نسبت به خرید مصنوعات سکه رونق بیشتری دارد. در زمان خرید مصنوعات طلا، به دلیل تنوع زیاد در مدل و وزن، شاید انتخاب به سادگی خرید انواع سکه در وزن های مشخص نباشد.

این کارشناس بازار طلا و سکه خاطرنشان کرد: سکه طرح قدیم و طرح جدید بانکی، از لحاظ وزنی و عیار هیچ تفاوتی با هم ندارند. تنها فرقی که با هم دارند، در ضرب سکه و طرح ظاهری آن است که سکه های بعد از سال ۸۶ نسبت به قبل آن گران تر به فروش می رسد. اغلب مردم تمایل دارند سکۀ طرح جدید بخرند و اگر زمانی سکه جدید و متفاوت با طرح سکه های حال حاضر عرضه شود، باز هم این سکه نسبت به سکه های قبل از آن گران تر خواهد بود. افراد معمولا فکر می کنند سکه های جدید تغییراتی از نظر فنی دارند و از نظر ارزشی، تفاوت دارند؛ ولی همین موضوع یعنی درخواست بیشتر خرید این سکه ها، به گران تر شدن سکه های طرح جدید منجر می شود.

احتمال جمع آوری سکه های طرح قدیم وجود دارد؟

محمدولی در ادامه گفت: جمع آوری سکه های قدیمی هنوز اعلام نشده است. اگر قرار باشد این اتفاق عملی شود، باید به مرور زمان باشد. سکه های طرح قدیم به تعداد زیادی در دست مردم است و احتمال متضرر شدن آن ها زیاد است. برای جمع آوری سکه های طرح قدیم، بهترین گزینه اعلام رسمی بانک ها برای خرید به قیمت روز است. در غیر این صورت، اگر اعلام شود سکه های طرح قدیم دیگر اعتباری ندارد، مردم با زیان شدیدی روبرو می شوند و بنابراین باید در مورد این اقدام مدیریت اصولی صورت گیرد.

این کارشناس بازار طلا و سکه در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: انتظار کاهش قیمت در بازار طلا و سکه نداریم  اما در مقطعی باز دچار ریزش بیشتر باشیم. در مورد قیمت طلا و سکه همیشه حدود ۴ تا ۵ درصد نوسان قیمت هم به سمت افزایش و هم به سمت کاهش، پیش بینی می شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها