|
کدخبر: 324999

قیمت دلار/ قیمت ارز/ بازار دلار

پیش بینی خطرناک درباره ریزش قیمت دلار / بازار به هم می ریزد؟

کاهش اخیر قیمت دلار در بازار آزاد، این پرسش را برای فعالان اقتصادی ایجاد کرده است که آیا دلار به قیمت ۶۰ هزار تومان بازخواهد گشت یا خیر.

اقتصاد پیش بینی خطرناک درباره ریزش قیمت دلار / بازار به هم می ریزد؟

پس از پایان تعطیلات نوروزی، بازار ارز تحت تاثیر تنش‌های خاورمیانه و حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه دچار التهاب شد. این تحولات جنگی و امنیتی در منطقه، احتمال ترکش‌های احتمالی جنگ را افزایش داد و قیمت دلار را تا حدود ۷۰ هزار تومان بالا برد.

در شرایطی که تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه تشدید می‌شود، بازار ارز ایران نیز دچار نوسانات شدید می‌گردد. نگرانی‌ها در مورد تبعات احتمالی تنش‌ها بر اقتصاد و صادرات کشور، موجب افزایش تقاضا برای خرید دلار به عنوان ارز امن شده و قیمت آن را در بازار آزاد به سطح نزدیک ۷۰ هزار تومان رسانده است.

در این شرایط، فعالان اقتصادی باید با دقت اوضاع را رصد کرده و براساس تحولات سیاسی و امنیتی منطقه، نسبت به آینده بازار ارز ارزیابی داشته باشند. مدیریت ریسک و تصمیم‌ گیری در شرایط متغیر بازار ارز، چالش اصلی پیش روی آن‌ ها خواهد بود.

افزایش قیمت دلار از روز ۱۴فروردین آغاز و تا روز ۲۶فروردین ادامه داشت. در روز ۲۶فروردین و همزمان با حمله موشکی ایران به اسراییل، بازار ارز در ابتدای صبح با خیزش زیادی رو به رو شد، اما با کاهش تنش‌ها قیمت دلار هم فروکش کرد.

دلار در بازار آزاد از روز ۲۷فروردین روند کاهش قیمت را در پیش گرفت و این احتمال بیشتر جدی شد که آیا دلار به ۶۰هزار تومان باز می‌گردد.

درحالی که از صبح امروز، دلار وارد کانال ۶۴هزار تومان شده و روند کاهش قیمت ادامه دارد، کارشناسان معتقدند که بازگشت دلار به ۶۰هزار تومان به کاهش تنش‌های احتمالی، قوت گرفتن بازگشت برجام و رشد درآمدهای نفتی بستگی دارد.

به اعتقاد کارشناسان از روز گذشته زمزمه‌هایی مبنی بر بازگشت برجام به گوش می‌رسد، منابع غیر رسمی اعلام کرده‌اند که جوبایدن رییس جمهور آمریکا در حال بررسی شرایط بازگشت به برجام است با وجود این احتما باید دید که آیا دلار به ۶۰هزار تومان باز می‌گردد؟

کارشناسان معتقدند که بازار ارز در شرایط کنونی یک وضعیت خنثی دارد و به دلیل کاهش سطح تقاضا و کاهش التهاب یک روند کاهش قیمتی را در پیش گرفته است. درحال حاضر قیمت دلار در بازار آزاد در نیمه دوم کانال ۶۴هزار تومان معامله می‌ شود و کاهش قیمت‌ ها نسبت به روز گذشته حدود ۲هزار تومان است. درحال حاضر بسیاری از معامله گران انتظار کاهش بیشتر قیمت دلار با وجود وضعیت کنونی را دارند، با این حال عده‌ کمی از کارشناسان پیش بینی می‌کنند که دلار به ۶۰هزار تومان برگردد.

از سوی دیگر صندوق بین المللی پول اعلام کرد که فروش نفت ایران در وضعیت مناسبی قرار دارد و با افزایش قیمت نفت در ماه‌ های اخیر درآمدهای دولت روند رو به افزایشی گرفته است. در حال حاضر قیمت نفت در بازارهای جهانی بیش از ۸۷دلار است که افزایش قیمت طلای سیاه منجر به افزایش درآمدهای ارزی دولت می‌شود.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که وضعیت کنونی بازار ارز و کاهش قیمت دلار در بازار آزاد ریشه در پایین آمدن فیتیله جنگ، انتشار اخبار سیاسی روشن و ... دارد. با وجود شرایط مثبت در بازار ارز باید دید که آیا دلار به ۶۰هزار تومان باز می‌گردد.

منبع: اکونگار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها