|
کدخبر: 324816 سهیل مافی

گفت‌وگوی گسترش نیوز با کارشناس بازار مسکن؛

افزایش ۴۰ درصدی اجاره بها / یک تورم تاریخی در راه است

احمدرضا سرحدی بیان کرد: یقینا در سه ماهه اول سال، بالاترین تورم در نرخ مسکن را تجربه خواهیم کرد و من از این بابت اطمینان خاطر دارم. دولت باید این هشدار را جدی بگیرد؛ وگرنه باید خود را آماده هرگونه تنشی در بازار کند.

اقتصاد افزایش ۴۰ درصدی اجاره بها / یک تورم تاریخی در راه است

دولت برای کاهش تأثیر تورم بر بازار اجاره مسکن، می‌تواند اقداماتی را ترتیب دهد که در ادامه به بخشی از این موارد اشاره خواهیم کرد.

وزارت راه و شهرسازی می‌تواند سیاست‌های مناسبی را برای کنترل تورم اجرا کند. این امر شامل کنترل نرخ بهره، کاهش تورم از طریق سیاست‌های مالی و پولی و همین طور تنظیم قیمت‌های عمومی می شود. با کاهش تورم، افزایش قیمت‌ها در بازار اجاره نیز کاهش خواهد یافت.

دولت می‌تواند قوانین و مقررات مربوط به بازار اجاره مسکن را تنظیم کند. به عنوان مثال، ممکن است محدودیت هایی برای افزایش قیمت‌های اجاره تعیین کند یا حقوق مستأجران را تقویت کند تا مستأجران را در برابر افزایش ناعادلانه قیمت‌ها دل‌نگرانی کمتری داشته باشند.

سرمایه‌گذاران می‌توانند در ساخت مسکن جدید سرمایه‌گذاری های لازم را به عمل آورند. افزایش عرضه مسکن می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در تعادل بازار اجاره داشته باشد و قیمت‌ها را کنترل کند. ایجاد واحدهای مسکونی و توسعه ساختمان‌های اجاره‌ای نیز می‌تواند از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کند.

دولت می‌تواند برنامه‌ها و سیاست‌هایی را برای حمایت از مستأجران و کاهش بار مالی آن‌ها اجرا کند. این موضوع شامل ارائه وام‌ها و تسهیلات اجاره، تنظیم قوانینی برای محدود کردن افزایش قیمت‌های اجاره و تقویت حقوق مستأجران است. افزایش شفافیت و اطلاعات در مورد بازار اجاره می‌تواند به مستأجران کمک کند قیمت ها را بهتر درک کنند و توانایی مذاکره با صاحبان ملک را داشته باشند. این موضوع می تواند تأثیر تورم را بر بازار اجاره کاهش دهد.

ترکیب این راهکارها و همکاری میان دولت، سرمایه‌گذاران، و مستأجران می‌تواند به کاهش تأثیر تورم بر بازار اجاره مسکن کمک کند. گسترش نیوز در این راستا، با احمدرضا سرحدی، تحلیلگر بازار مسکن، گفت وگویی انجام داده است که در ادامه می‌خوانید.

سرحدی

افزایش قیمت مسکن حتمی است

احمدرضا سرحدی درباره عملکرد دولت در تثبیت قیمت و احتمال افزایش قیمت مسکن در آینده نزدیک گفت: دولت سال گذشته تلاش هایی برای مهار نرخ ها در بازار مسکن انجام داد و سعی کرد از طریق سیاست های انقباضی به هدف خود دست پیدا کند. تمرکزها روی بازار ارز معطوف شده بود تا قیمت خانه صعودی نشود؛ اما موفقیت های خاصی در این زمینه عاید دولت نشد.

او ادامه داد: قیمت ها در ماه های پایانی سال گذشته به شکل ملایم جهش پیدا کرد؛ اما واقعیت امر این است که معامله خاصی در بازار رخ نداد تا کاهش حجم معاملات در این بین نقش اصلی را ایفا کرد. با توجه به اوضاع حاکم در کشور و تاثیرپذیری تمامی بازارها، از جمله بازار سکه و طلا و خودرو از نرخ دلار، افزایش بهای مسکن در روزهای پیش رو، امری حتمی است و نمی‌توان مانع رشد نرخ ها در بازار مسکن شد.

سرحدی افزود: مگر اینکه دولت بر خلاف سال گذشته، برنامه‌ای علمی، اصولی و مدون برای این منظور داشته باشد و واقعیت‌های موجود در بازار را بپذیرد. این وضعیت به مرور به تشدید رکود منجر خواهد شد و واحدهای مسکونی با همین قیمت ها نیز قابلیت چندانی برای معامله ندارند.

افزایش-نرخ-تورم

بالاترین تورم در نرخ مسکن!

کارشناس بازار مسکن ضمن پیش‌بینی بازار مسکن در سال جدید، به گسترش نیوز گفت: یقینا در سه ماهه اول سال، بالاترین میزان تورم در نرخ مسکن را طی چندین سال اخیر تجربه خواهیم کرد و من از این بابت اطمینان خاطر دارم. دولت باید این هشدار را جدی بگیرد؛ وگرنه باید خود را آماده هرگونه تنشی در بازار کند. بر اساس آخرین داده‌ها، رشد قیمتی در بازار مسکن پیش بینی پذیر است و نمی توان این حقیقت آشکار را کتمان کرد. بیشترین ضربه نیز به اقشار کم درآمد وارد خواهد شد و از این حیث باید وزارت راه و شهرسازی برای این معضل بالقوه، تدبیری اساسی بیاندیشد.

سرحدی در خصوص وضعیت بازار اجاره در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۳ اظهار کرد: بازار از دو جزء اساسی عرضه و تقاضا تشکیل می شود که نقش مهمی در این میان بازی می‌کند. هنگامی که تقاضا بر عرضه در بازار مسکن فزونی پیدا کند، معمولاً تأثیراتی بر بازار مسکن و قیمت‌ها دارد. در این شرایط، قیمت‌های مسکن ممکن است افزایش یابد و روند رشد نرخ ها شتاب گیرد.

اجاره-مسکن

پیش بینی بازار اجاره در سه ماهه اول سال 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: با افزایش تقاضا برای اجاره مسکن و همچنین با وجود تورم شدید در اقتصاد کشور، ممکن است صاحبان ملک قیمت اجاره را افزایش دهند. آن‌ها می‌توانند از تورم به عنوان شاخصی استفاده کنند تا قیمت را به میزان بیشتری افزایش دهند و در نتیجه هزینه اجاره برای مستأجران افزایش یابد.

تحلیلگر حوزه مسکن تصریح کرد: همچنین اگر هزینه اجاره بیش از حد صعودی شود، ممکن است مستأجران با مشکلات مالی مواجه شوند. افزایش تورم می‌تواند بر قدرت خرید مستأجران تأثیر بگذارد و باعث کاهش توان خرید آنها شود؛ لذا پیش از هر اقدامی، دولت باید فکری برای متناسب سازی حقوق‌ها و همچنین بهبود وضعیت معیشتی مردم کند. قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته است و حالا اجارهٔ واحد کوچک متراژ نیز بدل به آرزو شده است.

سرحدی در پایان اضافه کرد: پیش بینی من در خصوص وضعیت بازار اجاره در سه ماهه اول سال جدید به این شکل است که در صورت انجام ندادن اقدام مناسب از سوی دولت، رشد ۴۰ درصدی اجاره بها اجتناب ناپذیر خواهد بود. بر اساس آخرین آمارها و مطالعات میدانی، این افزایش نرخ کاملا محتمل خواهد بود و این موضوع می تواند ضربات جبران ناپذیری به مستاجران وارد کند.

  • ناشناس ارسالی در

    بیخیال همه مشکلات کمرشکن و دزدیهای نجومی و زمین خواری ووو فقط خانومها مراقب حجابشان باشند که مسئله بسیار مهم و حیاتی کشور حجابش خانومها است و تمامممممممم

  • محسن ارسالی در

    بیست سال بازار مسکن رها شده دو سه ساله که جمع نمیشه باید تلاش کرد حداقل پنج سال دیگه یکم سرو سامان بگیره قیمت گذاری دستوری هم فایده ندارع

  • ناشناس ارسالی در

    فقط حرف مفت ‌
    عملی درکار نیست....

  • بازنشسته ارسالی در

    برادر مسکن را ول کن از حماس چه خبر

  • ناشناس ارسالی در

    این همه هزینه کردید به حماس و حوثی ها وحرب الله وحشد الشعبی وفاطمیون و زینبیون نمی شد به خود مردم خرج کنید بلی مسکن تا هشتاد درصد هم افزایش خواهد یافت

  • غریب زاده ارسالی در

    سلام
    لطفا بخاطر حال مستاجرین هم ک ه شده ، مصلحت اندیشی نموده لااقل در بازه زمانی خرداد ماه لغایت شهریورماه از افزا یش ویا کاهش قیمت اجاره وملک خود داری گر دد .شما که گره گشا نیستید به عذاب مردم نیفزایید

  • ناشناس ارسالی در

    اقای سرحدی زاده یا هر کس دیگه خودشان با این تحلیل ها استارتر افزایش قیمت هستن پس لطفا اگر انصاف دارید و کمی هم بفکر کسی بغیر از حودتان هستید در دیزی رو ببندید و با این اظهار نظرهای آیکی فشار روی مردم رو بیشتر نکنید آخه نه اینکه سنوات قبل دو لت توانست ۲۵ درصد افزایش رو اجرایی بکنه الان هم میشه اصلا اعلام ۲۵ درصد خودش زمی نه رشد دو برابری احاره رو فراهم کرد ،،،ی ه خبر به همه مردم بدم در طول تاریخ اگر ش هری به حد انفجار برسد از نظر گرانی و فسا د و بی عدالتی در همه ارکان ،معمولا بلایی میاد و همه‌چیز را با خاک یکسان میکند اف رادی که این مطلب رو میخونند شاید تمسخر ب کنن اما زمان همه چی را روشن میکنه

  • صورتگر ارسالی در

    همه شماها برای گرانی اجاره بها وگرانی مل ک‌تبلیغ می‌کنید هدف نهایی شما له‌ولهورد< br /> کردن بیشتراقشار‌آسیب‌پذیر وکم درآ مد است‌شما به هدفتان رسیده‌اید‌بس‌است‌خج الت‌بکشید
    آدم‌فروشها

  • ناشناس ارسالی در

    ازصدقه سری نادانها الان قدرت اجاره کردن مسکن جای خریدن مسکن رو گرفته

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها