|
کدخبر: 323996

قیمت دلار / نرخ ارز / بازار ارز

بازگشت دلار به کانال قبلی / یک راه بیشتر وجود ندارد

رئیس کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: اگر ما از فرمایشات رهبری برای مدیریت و کنترل شرایط کنونی پیروی کنیم، اقتصاد کشور و به خصوص بازارهای مختلف از جمله بازار ارز به خوبی کنترل خواهد شد و ممکن است قیمت دلار دوباره به کانال ۶۰ هزار تومان و حتی پایین‌تر بازگردد.

اقتصاد بازگشت دلار به کانال قبلی / یک راه بیشتر وجود ندارد

سید یوسف حسینی - عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز- در واکنش به افزایش قیمت دلار بعد از حمله رژیم صهیونیستی به سفارت ایران در دمشق، مطرح کرد: اتفاقات و درگیری‌های منطقه‌ای ممکن است بر اقتصاد ایران تأثیرگذار باشند و دشمن برای تکمیل عملیات مخرب خود در این زمینه از هیچ تلاشی پس نمی‌دهد.

وی با اشاره به اینکه هیچ اتفاقی در متغیرهای بنیادی اقتصاد کشور رخ نداده که باعث افزایش نرخ ارز شود، گفت: اگر دولت و بانک مرکزی طبق فرمایشات رهبری و با الهام گرفتن از شعار سال جدید در راستای رفع موانع و مشکلات گام بردارند، به‌طور حتم شاهد کاهش چشمگیر مشکلات و تقویت توان اقتصادی کشور خواهیم بود.

رئیس کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق تبریز با اشاره به افزایش فروش نفت و همچنین کاهش مشکلات قبلی در تامین ارز واردات گفت: هیچ توجیه منطقی اقتصادی وجود ندارد که دلار این چنین با افزایش قیمت همراه شده و معتقدم دلیل اصلی آن چیزی به جز شیطنت های رسانه‌ای و فضاسازی دلالان نیست. البته دولت و بانک مرکزی هم نباید از فعالیت‌های رسانه‌ای در راستای تخریب ثبات بازار و ایجاد جنگ روانی غافل شوند و باید همچون قبل با برنامه پیش بروند.

رئیس کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: با وجود اینکه بسیاری از مشکلات و موانع تامین ارز واردات برای تجار و فعالان اقتصادی کاهش یافته و ما شاهد انتظار چندین ماهه برای دریافت ارز واردات نیستیم، اما برخی مشکلات هنوز بطور کامل از بین نرفته است. دلیل مطرح کردن این موضوع این است که اگر کالاهای اساسی و کالاهای مختلف در بازار کمیاب شود، بلافاصله با افزایش قیمت و فضاسازی دلالان همراه خواهیم شد که این اتفاق همان چیزی است که دشمن و رسانه‌های معاند به دنبال آن هستند.

حسینی به تحقق هدف ۲۵ درصدی نرخ رشد نقدینگی نیز اشاره کرد و گفت: نرخ رشد نقدینگی به خوبی با سیاست‌های دولت و بانک مرکزی کنترل شد و در پایان اسفند ماه ۱۴۰۲ به ۲۴ درصد رسید. پایه پولی هم با کاهش بسیار خوبی به محدوده ۲۹ درصد رسیده که این روند مطلوب و امیدوارکننده باید در سال جدید هم ادامه داشته باشد. البته باز هم تاکید می کنم اگر دولت بتواند به وعده های خود عمل کرده و بانک مرکزی هم طبق سیاست های تثبیت خود حرکت کند، هیچ بعید نیست دلار در آینده ای نزدیک با کاهش قیمت به سطوح قبلی خود بازگردد.

نظر کارشناسان درباره التهابات ارزی و پیش‌بینی بازار

باتوجه به التهابات ارزی که پس از پایان تعطیلات نوروزی و همزمان با حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق رخ داد، کارشناسان اقتصادی معتقدند افزایش نرخ دلار به‌ دلیل وقایع سیاسی و موقتی است و قطعا شرایط پایدار نمی‌ماند.

سیزدهم فروردین‌ماه ۱۴۰۳ و زمانی‌که هنوز تعطیلات نوروز برای مردم ایران تمام نشده بود، خبر حمله هوایی رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولی سفارت ایران در دمشق منتشر شد. این حمله ساعت ۱۷ اتفاق افتاد و به‌دنبال آن فرمانده ارشد سپاه پاسداران و پنج افسر همراه آنها شهید شدند.

در این میان بازار غیر رسمی ارز در اولین روز کاری ۱۴۰۳ نوساناتی را تجربه کرد که متاثر از این موضوع بود و زعم بسیاری از کارشناسان،  این امر موج روانی و هیجانی در بازار ایجاد کرده و بر التهابات ارزی دامن زده که موقتی است و پایدار نخواهد ماند و بازار به روال قبل برمی‌گردد.

به گفته این کارشناسان، عده‌ای دلال و تروریست اقتصادی در این شرایط، همسو با دشمن بدنبال جوسازی و اختلال در بازار ارز هستند. در عین حال که افزایش موقتی انتظارات تورمی ناشی از عوامل غیراقتصادی است و رسانه‌های معاند در حال افزایش انتظارات تورمی در جامعه هستند و از هیچ تلاشی برای ترغیب مردم جهت هجوم به بازار ارز دریغ نمی‌کنند.

البته در کنار اینکه کارشناسان معتقدند افزایش نرخ دلار این روزها ناشی از حملات رژیم صهیونیستی است و به‌زودی فروکش خواهد کرد، بر این موضوع نیز تاکید دارند که سیاست‌های فعلی برای کنترل نرخ ارز چندان مناسب نیست و باید بسته‌های جدید سیاستی تدوین شود و انتظارات تورمی را کاهش دهد؛ در غیر این صورت نمی‌توان انتظار کاهش نرخ ارز را داشت.

درواقع به گفته کارشناسان، تراز تجاری مثبت با نفت، شرط لازم برای ثبات ارز است و اگر تراز ارزی ما مثبت نباشد، با توجه به ۲۰ میلیارد قاچاق و ۱۰ میلیارد دلار خروج سرمایه‌ای که برآورد می‌شود، بی‌ثباتی در حوزه ارز خواهیم داشت.

در این میان، نمایندگان مجلس نیز نسبت به بازار غیر رسمی ارز گلایه داشته و خواستار رسیدگی به وضعیت موجود شده‌اند. به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نرخ ارز حتما قابل کاهش است.

همچنین محمدرضا پورابراهیمی خواستار برگزاری جلسه‌ای مشترک میان مجلس و دولت با موضوع مسائل بازار ارز شد.

منبع: ایسنا
  • ناشناس ارسالی در

    قیمت قبلی ۶۰ تومن بود یا ۴۸ تومن؟ دلار میاد تا ۶۵ بعد راضی میشید روی ۶۰ بمونه بعدم هورا می‌کشید که کنترلش کردید. شرم و شرف و قتی از انسان پر بکشه میشه دقیقا مثل دولتمردان ما.

  • امیر ارسالی در

    تنها راه پایین آمدن دلار استیضاح ریس جمهور است

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها