|
کدخبر: 323760

قیمت میوه / میوه شب عید / بازار میوه

پشت پرده کسادی بازار میوه / چرا مردم روی خوش نشان ندادند؟

رییس سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور، اثر تقارن نوروز با ماه رمضان در کاهش تقاضای میوه را تایید کرد و اعلام کرد که تقاضا حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافته است.

اقتصاد پشت پرده کسادی بازار میوه / چرا مردم روی خوش نشان ندادند؟

تقارن بین نوروز ۱۴۰۳ و ماه رمضان باعث شد که بازار کالاهای اساسی و ضروری برای مردم تغییراتی در عرضه و تقاضا تجربه کند.

ایوب فصاحت، رییس سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور تاثیر تقارن نوروز با ماه رمضان را بر کاهش تقاضای میوه تایید کرد و از کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی تقاضا خبر داد.  

وی خاطرنشان کرد: آنچه بیش از هر چیز به تنظیم بازار میوه شب عید گذشته انجامید حذف واسطه‌ها بود و همین امر به تعدیل قیمت‌ها انجامید.

فصاحت درباره مازاد میوه و احتمال انبار شدن آن گفت: مازاد در پرتقال وجود دارد زیرا تولید پرتقال در سال ۱۴۰۲ بالا بود اما در مورد سیب حتی اگر مازاد اتفاق بیفتد امکان صادرات آن به مقاصدی همچون هند، روسیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس وجود دارد.

اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران نیز شرحی از وضعیت بازار میوه در شب عید گذشته ارائه کرد و گفت: آنچه بیش از هر چیز بازار میوه شب عید گذشته را از خود متاثر کرد همزمانی آن با ماه رمضان و کاهش مصرف میوه بود و برآورد می‌شود این کاهش تقاضا تا حدود ۳۵ درصد پیش رفته باشد.

وی افزود: به طور معمول در ماه‌هایی همچون رمضان، محرم و صفر کاهش برگزاری مراسم‌ها تقاضا برای میوه را پایین می‌آورد.

کارگر همچنین گفت: مازاد در بازار میوه شب عید می‌تواند به جذب شدن این محصولات به مقاصد صادراتی بینجامد؛ با این حال تا اواخر اردیبهشت که میوه‌های بهاری در بازار عرضه شود تقاضا برای سیب و پرتقال همچنان برقرار است اما پس از آن دیگر تقاضایی برای این میوه‌ها وجود ندارد.

قیمت جدید و رسمی میوه و تره بار اعلام شد

قیمت هر کیلوگرم هندوانه در میدان مرکزی میوه و تره بار تهران ۷ تا ۱۸ هزار تومان، خیار گلخانه ای ۲۰ تا ۳۵ هزار تومان، موز ۵۸ تا ۸۰ هزار تومان و سیب ۱۵ تا ۵۰ هزار تومان است.

 نرخنامه میوه و تره بار در میادین میوه و تره بار به صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه توسط اتحادیه بارفروشان و با توجه به عوامل مختلفی مانند عرضه و تقاضا، کیفیت محصولات، هزینه‌های حمل و نقل و… تعیین می‌ شود.

از هممین رو قیمت جدید عمده فروشی انواع میوه و صیفی جات در میادین مرکزی میوه و تره بار تهران اعلام شد.

این نرخ ها ملاک قیمت گذاری خرده فروشان سطح شهر تهران است و بر اساس اعلام اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار،  واحد های صنفی می‌توانند حداکثر ۳۵ درصد بابت نرخ خرده فروشی به این نرخ ها  اضافه کنند.

بر این اساس قیمت انواع هندوانه ۷ تا ۱۸ هزار تومان، خیار گلخانه ای ۲۰ تا ۳۵ هزار تومان، موز ۵۸ تا ۸۰ هزار تومان و سیب ۱۵ تا ۵۰ هزار تومان است؛ لیست کشف قیمت عمده فروشی انواع میوه و تره بار به شرح زیر است.

منبع: ایلنا
  • بچه های جنوب ارسالی در

    کی میخواید متوجه بشید مردم چیزی برای خور دن ندارن...میوه پیش کش و سفره ها هرروز خ الی تر میشه ربطی به تقارن با ماه مبارک ن داره
    مردم تو سیرکردن شکم خودشون م وندن

  • طبا ارسالی در

    نخیر؛ عدم خرید مردم به ماه رمضون و .... ربطی نداره و تنها بخاطر وضع اسف بار معیش ت مردمه!!! کافیه همین قیمتهای میادین رو که مثلاً از مغازه های سطح شهرم کمتره ببی نید !!! کم کم تمام صنوف با این تورم، ورش کسته میشن و اونوقت متوجه میشید که ماه رم ضون و این توجیهات فقط بهانه است!

  • ناشناس ارسالی در

    دنبال تقارن نباشید مردم پول ندارند من خودم شرمنده بچه هام هستم

  • ناشناس ارسالی در

    مردم توان خريدشان پايين آمده است

  • ناشناس ارسالی در

    مرگ بر شما و گرانفروش

  • ناشناس ارسالی در

    نظرتون در باره قیمتها چیه

  • ناشناس ارسالی در

    بهانتون ماه رمضونه که مردم میوه نخریدن خ وب گوشتودیگه اقلاما که میتونن بخرن پ چرا اینقدر گرونه که توان خریدشم ندارن

  • ناشناس ارسالی در

    اره دقیقان همینه که شما مسولین میگین

  • ناشناس ارسالی در

    این عیدا فقط برای بازاریا خوبه چون قیمت‌ ها را بالا میبرند و کسی هم کارشان ندارد و تا دلت بخواد عید و مراسمات زیاد و مصیب ت برای مردم ضعیف.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها