|
کدخبر: 323712

بازار رمز ارز / بازار ارز دیجیتال / ارز دیجیتال

در این تاریخ ارز دیجیتال رایگان بگیرید

پروتکل بین زنجیره‌ای "ورم‌هول" (Wormhole) در حال آماده‌سازی برای رونمایی از توکن حاکمیتی خود با نام "W" است. برای این منظور، یک ایردراپ (Airdrop) در تاریخ ۳ آوریل برگزار خواهد شد.

اقتصاد در این تاریخ ارز دیجیتال رایگان بگیرید

در این رویداد که به عنوان یک مرحله مهم برای ورم‌هول در نظر گرفته می‌شود، تعداد ۶۱۷٫۳ میلیون واحد از توکن W از کل عرضه ۱۰ میلیاردی آن بین بیش از ۴۰۰ هزار کیف پول توزیع خواهد شد.

با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده، ایردراپ با نام "Wormhole Wednesday" در ساعت ۱۱:۳۰ (به وقت هماهنگ جهانی UTC) امروز، ۳ آوریل برگزار خواهد شد.

هدف از این ایردراپ، پاداش دادن به پذیرندگان اولیه و مشارکت‌کنندگان در سولانا، اتریوم و زنجیره‌های مختلف دیگر است و تعهد ورم‌هول را برای تسهیل تراکنش‌های یکپارچه بین زنجیره‌ای نشان می‌دهد.

در همین حال، چندین صرافی پیشرو ارزهای دیجیتال، از جمله بایننس، اوکی‌ایکس و هوبی هم آمادگی خود را برای لیست کردن و پشتیبانی از معاملات اسپات توکن W از ساعت ۱۲:۰۰ (UTC) در ۳ آوریل اعلام کرده‌اند.

این اقدام سریع پلتفرم‌های معاملاتی نشان‌دهنده پتانسیل بالای توکن W و اشتیاق جامعه کریپتو برای پذیرش آن است. توکن W به ویژه به خاطر رویکرد گسترده‌اش که مبتنی بر استانداردهای توکنی SPL سولانا و ERC۲۰ اتریوم است، مورد توجه معامله‌گران قرار گرفته است.

با این حال، بایننس به کاربران خود توصیه کرده که با احتیاط به بازار توکن جدید وارد شوند؛ چرا که یک توکن جدید است و ممکن است ریسک بالاتری از حد معمول داشته باشد و به همین دلیل، احتمالاً در معرض نوسانات قیمتی بیشتری خواهد بود.

ایردراپ (Airdrop) چیست؟

در دنیای حقیقی، واژه ایردراپ Airdrop به معنی ارسال بسته‌های پشتیبانی یا انتقال نیرو از طریق هلیکوپتر یا هواپیما است. معمولاً از ایردراپ زمانی استفاده می‌شود که در منطقه‌ای نیاز به امدادرسانی وجود دارد.

منظور از ایردراپ در ارزهای دیجیتال چیست؟

مفهوم ایردراپ در دنیای ارزهای دیجیتال اغلب به معنای به دست آوردن بدون دردسر کریپتو تلقی می‌شود. در حقیقت می‌توان با ایردراپ بدون خرید آنلاین ارز دیجیتال، رمزارز به دست آورد. در تعریفی دقیق‌تر ایردراپ در ارزهای دیجیتال یک استراتژی بازاریابی و تبلیغاتی است که توسط استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های نوپا پیاده‌سازی می‌شود. در یک رویداد ایردراپ، معامله‌گران ارزهای دیجیتال به طور رایگان توکن یک پروژه را به دست می‌آورند و تنها کاری که از آنها خواسته می‌شود، تبلیغ حداقلی پروژه مورد نظر است.

یک مثال برای درک ایردراپ

فرض کنید شما یک کیف پول ارز دیجیتال در اختیار دارید. با خرید آنلاین اتریوم یا بیت کوین مقداری مشخص رمزارز در این کیف پول نگهداری می‌کنید. یک روز متوجه می‌شوید تعدادی رمزارز جدید و ناشناخته در کیف پول شما وجود دارد. شاید فکر کنید که این رمزارزها اشتباهاً به‌ حساب شما واریز شده اما این‌طور نیست. این رمزارزهای جدید، در حقیقت همان ایردراپ هستند. اما سؤالی که پیش می‌آید این است که چرا یک پلتفرم باید رمزارز رایگان توزیع کند؟

هدف ایردراپ چیست؟ یک شیوه هوشمند مارکتینگ

هرچقدر افراد بیشتری یک کالا یا خدمات را بشناسند، امکان استفاده از آن کالا یا خدمات میان افراد دیگر بیشتر می‌شود. در حقیقت در بازاریابی تلاش می‌شود تا صدای شرکت به گوش تعداد بیشتری از مشتریان بالقوه برسد. احتمالاً می‌توانید حدس بزنید که چرا پلتفرم‌ها با ایردراپ، ارز دیجیتال یا توکن رایگان توزیع می‌کنند.

یک پلتفرم و رمزارز جدید برای دیده‌شدن لازم است به طریقی شناخته شود تا امید به روند توسعه آن تا حد زیادی ادامه‌دار و امیدوارکننده تلقی شود. بنابراین ایردراپ راهی است که افراد را سر کیف می‌آورد چون دریافت هدیه برای همه شیرین است و به طور غیرمستقیم باعث می‌شود که نام ارز ایردراپ شده میان جوامع کریپتویی بیشتر تکرار شود.

 معمولا افراد با بیان یا معرفی این فرصت‌ها در شبکه‌های اجتماعی باعث می‌شوند تا نگاه بیشتری به پروژه‌های دارای ایردراپ شود و احتمالا سطح مشارکت برای دریافت ایردراپ از این پلتفرم‌ها افزایش می‌یابد. همه این موارد باعث می‌شود که هدف بازاریابی ایردراپ؛ دیده‌شدن در میان افراد به درستی محقق شود.

مزایا و معایب ایردراپ

حال که با اهداف ایردراپ آشنا شدیم بهتر است مزایا و معایب ایردراپ را بررسی کنیم.

مزایا ایردراپ

سریع و آنی

ایردراپ‌های ارز دیجیتال به گونه‌ای ساخته شده‌اند که به صورت خودکار در کیف پول کاربران ظاهر شوند. پس ایردراپ راه‌حلی سریع و آنی برای آگاه کردن کاربران از یک پروژه جدید است. همه این موارد بدون هیچ اقدام قبلی از سوی گیرندگان صورت می‌پذیرد. دلیل آن هم قراردادهای هوشمند هستند که خود به خود اجرا می‌شوند.

بازاریابی کم هزینه

 یکی دیگر از مزایا و اهداف ایردراپ را باید کاهش هزینه تبلیغات دانست. در حقیقت در شیوه‌های عادی، افراد یا سازمان‌ها با هزینه سنگین اقدام به تبلیغ می‌کنند اما ایردراپ بسیار کم ‌هزینه است و زودتر می‌تواند نام یک رمزارز را بر سر زبان‌ها بیندازد.

ایجاد وفاداری و پایگاه کاربری

توکن‌های ایردراپ شده می‌توانند در طول زمان شامل افزایش ارزش شوند و انگیزه‌‌ای ایجاد شود که دریافت‌کنندگان اولیه به رشد پروژه امیدوار شوند و پشت آن را خالی نکنند.

معایب airdrop

محدودیت توزیع توکن‌ها

میزان توکن‌هایی که یک پروژه می‌تواند توزیع کند به بودجه و اهداف هر پروژه بستگی دارد. در حالی که اگر یک رخداد ایردراپ‌های با ظرفیت بسیار کم انجام شود، شاید نتواند هدف تبلیغاتی پروژه را برآورده کند و ایردراپ‌های زیاد می‌تواند منجر به تمام شدن توکن‌های در دسترس پروژه شود.

وفاداری تضمین شده نیست

به محض دریافت ایردراپ، برخی از کاربران ممکن است بلافاصله تصمیم بگیرند که توکن‌های خود را برای کسب سود بفروشند و بیشتر با پروژه درگیر نشوند. حتی با توزیع ایردراپ کافی، یک پروژه ممکن است نتواند از چالش کمبود توجه خارج شود.

امکان دارد ارزش توکن‌های ایردراپ شده کاهش یابد اگر اکثر دریافت کنندگان ایردراپ تصمیم بگیرند توکن‌های خود را در یک بازه زمانی خاص بفروشند، این امر می تواند باعث کاهش قابل توجه ارزش توکن‌های پروژه شود. این نمونه نه تنها به سرمایه‌گذاران فعلی آسیب می‌رساند، بلکه به پروژه و برند آن به عنوان یک کسب‌وکار نیز آسیب می‌رساند.

انواع ایردراپ ارزهای دیجیتال

پروژه‌های کریپتویی بسته به سیاست بازاریابی اتخاذ شده، ممکن است شکل خاصی از ایردراپ را برای پروژه خود در نظر بگیرند. برخی ممکن است این ابزار را تبلیغاتی برای گرد هم آوردن یک جامعه پس از یک هارد فورک در یک شبکه پیاده‌سازی کنند، در حالی که برخی دیگر ترجیح دهند بر روی ایجاد حس مراقبت از کاربرانی که برای اولین‌بار از خدماتشان استفاده می‌کنند تمرکز کنند. همچنین استفاده از ایردراپ می‌تواند در پاسخ به شرایط بازار بسیار رقابتی باشد. به هر حال این روش‌ها به شکل زیر دسته‌بندی می‌شوند:

ایردراپ استاندارد

در ایردراپ استاندارد، به غیر از یک ثبت نام ساده و ایجاد یک حساب کاربری، هیچ کار دیگری لازم نیست. نکته کلیدی در اینجا این است که سریع عمل کنید، زیرا ممکن است تنها مقدار مشخصی از توکن‌ها به شکل ایردراپ به کاربران توزیع شود. برای نمونه صرافی غیرمتمرکز RabbitX از ایردراپ استاندارد برای پاداش دادن به کاربران جدیدی که در این پلتفرم ثبت نام می‌کنند، استفاده کرده است.

شکار ایردراپ

این ایردراپ‌ها به طور معمول به افرادی تعلق می‌گیرد که کارهایی کوچک پیرو پیشبرد اهداف تبلیغات پروژه انجام داده‌اند و حاضر شده‌اند کانال‌های رسانه‌های اجتماعی پروژه مورد نظر در سراسر پلتفرم‌ها را دنبال کنند یا با پست‌های پروژه در تعامل بوده‌اند. به عنوان نمونه پلتفرم One Rare فهرستی 9 مرحله‌ای را برای واجد شرایط بودن برای شرکت در یک جایزه 75000 دلاری برای کاربران خود ایجاد کرده بود که شامل دنبال کردن حساب‌های شرکت در تمامی رسانه‌های اجتماعی، تگ کردن دوستان و اضافه کردن حساب‌ها به واچ لیست بود.

ایردراپ هولدرها

این نوع ایردراپ به کاربرانی که مقدار مشخصی توکن را در زمان تبلیغات هولد کرده‌اند، تعلق می‌گیرد. برای نمونه ارز ریپل این نوع ایردراپ را برای کاربران خود انجام داده است و به ازای نگهداری ریپل به آنها ارز فلر FLR ایردراپ کرده است.

ایردراپ هارد فورک

هنگامی که یک پروتکل از کد اصلی خود منشعب یا فورک می‌شود سازوکار شبکه به دو پلتفرم مجزا تقسیم می‌شود، توسعه دهندگانی که فورک جدید را راه‌اندازی کرده‌اند، به کاربران شبکه قبلی توکن‌های شبکه جدید را به شکل ایردراپ ارائه می‌کنند. معروف‌ترین هاردفورک ایردراپ، انشعاب شبکه بیت کوین بود که بیت کوین کش از آن منشعب شد و افراد بسیاری تنها به خاطر داشتن بیت کوین در کیف پول ارز دیجیتال خود ارز بیت کوین کش به دست آوردند.

ایردراپ انحصاری

ایردراپ‌های انحصاری اغلب به زمان ثبت‌نام کاربر در یک پروژه، پولی که برای فعالیت غیرتوکنی خرج شده یا سطح تعامل در یک تالار گفتمان صورت گرفته است، پاداش می‌دهد. یک مثال معروف احتمالا ایردراپ سخاوتمندانه صرافی یونی سواپ بود که به هر یک از کاربران قدیمی خود 400 توکن UNI ایردراپ کرد.

ایردراپ قرعه‌کشی

اگر یک استارت‌آپ میزان ثابتی جایزه برای مخاطبان خود در نظر داشته باشد، اما میزان مشارکت افراد در آن زیادتر از حد تصور باشد، ممکن است مکانیسم قرعه‌کشی را برای تصمیم‌گیری درباره برندگان جوایز خود اجرا کند که به این روش ایردراپ قرعه‌کشی (Raffle Airdrop) می‌گویند.

منبع: رمز ارز نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها