|
کدخبر: 323662

قیمت گاز/صادرات/بازار انرژی

نیاز عراق به گاز ایران / وضعیت صادرات مطلوب می شود؟

آمار نشان می دهد که عراق، همچنان به گاز ایران نیاز دارد.

اقتصاد نیاز عراق به گاز ایران / وضعیت صادرات مطلوب می شود؟

گاز یکی از سوخت های مهم جهان است که تمام کشورها به آن نیاز دارند. ایران یکی از صادرکنندگان گاز است که صادرات را به عراق انجام می دهد. شواهد نشان می دهد که عراق همچنان به گاز ایران نیاز دارد.

یک عضو کمیسیون نفت و گاز و منابع طبیعی پارلمان عراق گفت که عراق هنوز در تولید گاز به خودکفایی نرسیده و به گاز ایران نیازمند است.

کمیسیون نفت و گاز و منابع طبیعی پارلمان عراق اعلام کرد که عراق هنوز در تولید گاز به خودکفایی نرسیده است.

ناظم الشبلی، عضو کمیسیون نفت پارلمان عراق گفت که مجموعه نخست سرمایه گذاری ها بر سرمایه گذاری در حوزه گاز متمرکز نبوده و این اشتباهی بزرگ است.

وی افزود که عراق دست کم به ۲ سال برای بهره برداری از گاز به صورت درست در راستای استفاده از گاز در نیروگاه های برق نیاز دارد.

الشبلی تصریح کرد که عراق هنوز به گاز ایران نیاز دارد زیرا بهره برداری از گاز نیازمند مدت زمان زیادی است.

گفتنی است زیاد علی فاضل، وزیر برق عراق پیشتر، قراردادی با شرکت ملی گاز ایران به مدت ۵ سال برای واردات گاز امضا کرد.

معاون وزیر نفت در امور گاز اعلام کرد که ایران طبق دو قرارداد گازی با عراق از ژوئیه۲۰۱۷ تاکنون حدود ۵۲‌میلیارد مترمکعب گاز به ارزش ۱۵‌میلیارد دلار گاز به عراق صادر کرده‌است. به گزارش «شانا»، مجید چگنی در حاشیه امضای تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به عراق گفت: با پایان‌یافتن دو قرارداد بغداد و بصره، چند دور مذاکره با طرف عراقی در تهران و بغداد برای تمدید صادرات گاز ایران به عراق انجام دادیم که سرانجام نهایی شد.

وی افزود: از آغاز قرارداد بغداد (در ژوئیه ۲۰۱۷) و بصره (در ژوئن۲۰۱۸) تاکنون حدود ۵۲‌میلیارد مکعب گاز به ارزش ۱۵‌میلیارد دلار به کشور عراق صادر کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ایم. زیادعلی فاضل، وزیر برق عراق با بیان اینکه بر اساس این قرارداد تا ۵ سال‌آینده نیز از ایران گاز خریداری می‌کنیم، گفت: نیروگاه‌های ما برای تولید برق نیاز مبرمی به گاز ایران دارند. وی اظهار کرد: تجربه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سال‌های گذشته نشان‌داده که ایران شریک اقتصادی خوبی برای عراق است و در سخت‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین شرایط نیازهای ما را فراهم کرده‌است. عراق روزانه به ۳۵‌هزار مگاوات برق نیاز دارد که به‌دلیل شرایط کنونی این کشور تنها ۲۰‌هزار مگاوات در روز تولید می‌کند و یک‌‌‌‌‌‌‌‌‌سوم این برق با گاز وارداتی از ایران تامین می‌شود. قرارداد تمدید صادرات گاز ایران به عراق به مدت پنج سال، روز چهارشنبه، هشتم فروردین‌‌‌‌‌‌‌‌‌ماه بین مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و زیاد علی فاضل، وزیر برق عراق در بغداد امضا شد. برمبنای این قرارداد به‌منظور تامین نیاز داخلی، حجم صادرات گاز به عراق در دوره‌گرم و سرد سال‌متغیر خواهد بود.

صادرات به پاکستان

وزارت خارجه پاکستان اعلام کرد پاکستان برای ساخت خط لوله واردات گاز طبیعی از ایران، نیازی به معافیت از تحریم‌ها ندارد.

وزیر دفاع پاکستان تاکید کرد کشورش در جدیدترین تلاش‌ها برای احیای قرارداد گازی سال ۲۰۰۹ با ایران، به رغم مخالفت واشنگتن، حق قانونی واردات گاز طبیعی از ایران را دارد.

خواجه آصف، ‌ در کنفرانس مطبوعاتی پس از جلسه پارلمان، با تاکید بر اینکه پاکستان حق دارد از توافق اقتصادی با تهران بهره مند شود، تاکید کرد آمریکا باید چالش‌های پاکستان را در واردات انرژی با قیمت بالا از بازارهای بین‌المللی، در نظر بگیرد.

آصف تاکید کرد: ایران می‌تواند انرژی پاکستان را به راحتی و با قیمت مناسب تامین کند. وی در عین حال، بر این باور بود که آمریکا در صورت اصرار بر مخالفت با انتقال گاز از ایران به پاکستان، موظف به ارائه راه حل جایگزین است.

منبع: ایلنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها