|
کدخبر: 323320

قیمت خودرو| بازار خودرو| واردات خودرو

سرنوشت واردات خودرو در سال ۱۴۰۳ / چند دستگاه خودرو از ابتدای سال وارد کشور شد؟

امروز به صوزت رسمی تعداد خودرو‌های وارداتی در ۱۴۰۲ اعلام شد و رئیس سازمان توسعه تجارت خطاب به واردکنندگان گفت: برنامه‌ واردات خودرو در سال ١۴٠٣ تا ۹ فروردین ماه باید اعلام شود.

اقتصاد سرنوشت واردات خودرو در سال ۱۴۰۳ / چند دستگاه خودرو از ابتدای سال وارد کشور شد؟

بر اساس  اعلام گمرک ایران، آمار واردات قطعی انواع خودرو سواری در ۱۰ ماهه سال جاری ذیل ردیف تعرفه ۸۷۰۳ به تعداد ۴۹۹۷ دستگاه و به ارزش ۱۰۱ میلیون و ۷۲۲ هزار دلار بوده است.

در ۱۰ ماهه سال گذشته تعداد ۲۷۶ دستگاه خودرو سواری به ارزش ۸ میلیون و ۳۴۲ هزار دلار وارد کشور شده بود.

منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه نوشت:ضمن تکذیب هرگونه اظهار نظر منتسب به اینجانب در سال جاری نسبت به موضوع واردات خودرو تاکید می نمایم مواضع دولت در این خصوص توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت اطلاع رسانی می شود.

منظور

سید جواد حسینی‌کیا درباره اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر اینکه تخصیص ارز برای واردات خودرو به صرفه نیست، گفت: دولت نه تنها باید قانون واردات خودروهای نو را به درستی اجرایی کند بلکه باید بستر اجرای قانون واردات خودروهای کارکرده را نیز فراهم آورد زیرا دولت با ارائه لایحه‌ای دوفوریتی خود خواستار تصویب این قانون بود.

نماینده مرد سنقر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خودروهای وارداتی از یک سو کیفیت مطلوبی دارند در نتیجه می‌توانند رضایت مردم را تامین کنند از سوی دیگر با واردات، عرضه خودرو به بازار بیشتر می‌شود در نتیجه ساماندهی این بازار خواهد شد.

وی با اشاره به مطالبه مردم مبنی بر رقابتی شدن بازار خودرو، تصریح کرد: از آنجاکه عرضه و تقاضا خودرو با یکدیگر متناسب نیست و تولید خودروسازان داخلی نمی‌تواند نیاز بازار را تامین کند، واردات خودرو یکی از ضرورت‌ها است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: در حال حاضر برخی افراد نبود ارز کافی را دلیلی برای تعلل در واردات خودرو بیان می‌کنند اما باید به این نکته نیز توجه کرد که هیچ توجیهی برای عدم اجرای قانون وجود ندارد بلکه مسئولان اجرایی باید از ظرفیت‌هایی مانند منشا ارز خارجی برای  واردات خودرو استفاده کنند.

مهدی ضیغمی در این نامه که خطاب به مدیران عامل شرکت‌های واردکننده خودرو سواری CBU نوشته و ابلاغ کرده است، در موضوع واردات خودرو در سال ١۴٠٣ در جهت برآورد نیاز ارزی کشور برای موضوع واردات خودرو، خواستار ارسال اطلاعات در قالب جدولی به تفکیک برنامه واردات تا پایان فروردین ماه، تا پایان اردیبهشت ماه، تا پایان خرداد ماه و تا پایان سال را حداکثر تا روز پنجشنبه (٩ فروردین ماه) به سازمان توسعه‌ تجارت اعلام کنند.

رئیس سازمان توسعه‌ تجارت تاکید کرده است که  سابقه واردات شرکت‌ها در سال گذشته، در تصمیم‌گیری تخصیص منابع ارزی و... لحاظ خواهد شد.

در متن نامه وی آمده است:

''به منظور تعیین میزان تخصیص و برآورد سقف ارزی واردات خودرو سال ۱۴۰۳، شایسته است حداکثر تا تاریخ ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ نسبت به نهایی کردن برنامه واردات مطابق جدول ذیل اقدام لازم صورت پذیرد؛ آمارهای اعلامی با مستندات کافی (همچون) اسناد تولید، پرداخت، حمل قبض انبار و... قابل قبول است.

واردات-خودرو

شایان ذکر است برای تعیین سقف ارزی سال ۱۴۰۳ سابقه واردات سال ۱۴۰۲ لحاظ خواهد شد.

ضمن اینکه عواقب ناشی از عدم ارسال به موقع مدارک در مهلت مقرر بر عهده خود شرکت خواهد بود.''

 

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها