|
کدخبر: 323303

بازار ارز / قیمت یورو/ قیمت دلار

قیمت دلار اعلام شد / یورو ارزان شد؟

قیمت دلار و یورو در هفتمین روز از فروردین ماه نسبت به روز قبل با تغییرات کمی همراه بود.

اقتصاد قیمت دلار اعلام شد / یورو ارزان شد؟

 

در جریان معاملات امروز، سه‌شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۳، قیمت دلار و انواع ارز در بازار آزاد تهران مشخص شد.

 

آخرین قیمت دلار، یورو و سایر ارزها در هفتم فروردین ۱۴۰۳ به شرح زیر است:

 

قیمت ارز قیمت (ریال)
دلار ۴۳۱,۸۰۲
دلار (نیما) ۲۸۵,۰۰۰
یورو ۴۷۱,۸۷۸
دلار (حواله) ۴۰۲,۴۲۵
درهم ۱۱۷,۵۷۷
یورو (حواله) ۴۳۹,۷۷۴
درهم (حواله) ۱۰۹,۵۷۸

دلیل جهش دلار در اسفند ماه سال گذشته / نرخ تورم چقدر است؟

 وحید شقاقی،  اقتصاددان به این باور است که افزایش قیمت دلار در اسفندماه ۱۴۰۲ به سه دلیل اتفاق افتاده است. اولاً، به دلیل فشار تحمیلی ناشی از ناترازی‌های اقتصاد کلان؛ دوماً، به دلیل تشدید انتظارات تورمی؛ و سوماً، به دلیل این که کاهش تورم در مقایسه با سال ۱۴۰۲ دشوارتر خواهد بود.

وحید شقاقی در پاسخ به این پرسش که چرا دولت نتوانست نرخ تورم را مهار کند؟ گفت: میانگین تورم طی ۵۰ سال اخیر حدود ۲۰ درصد بوده است، در حالی که طی ۵ سال اخیر یعنی دوره ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ میانگین تورم به دو برابر تورم بلندمدت افزایش یافته و به بیش از ۴۰ درصد رسیده است.

وی افزود: برآوردهای بنده حکایت از این دارد تورم سال ۱۴۰۲ طبق گزارش بانک مرکزی حدود ۴۵ درصد و طبق گزارش مرکز آمار نیز حدود ۴۲ درصد اعلام خواهد شد. بنابراین طولانی‌ترین دوره تورمی بالای اقتصاد ایران (بیشتر از میانگین بلندمدت) از زمان انتشار آمارهای بانک مرکزی تاکنون ثبت شده، به‌طوری که همواره حداکثر طول دوره تورمی بالا در اقتصاد ایران ۳ سال بوده است.

این اقتصاددان متذکر شد: این در شرایطی است که با لحاظ تورم سال ۱۴۰۲، ششمین سال مستمر تورمی بالا ثبت شده است و هر چقدر طول دوران تورم های بالا بیشتر شود، فشار مضاعف‌تری بر پیکره دهک‌های میانی به پایین وارد خواهد شد.

شقاقی عنوان کرد: با توجه به اهمیت و ضرورت فوری کنترل تورم برای اقتصاد ایران، سال ۱۴۰۲ سال «مهار تورم، رشد تولید» نام‌گذاری شد و دولت موظف شد اقدامات جدی در این خصوص انجام دهد.

 

 

 

منبع: تحلیل بازار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها