|
کدخبر: 322698

قیمت خودرو / بازار خودرو / نرخ ارز

ماجرای گرانی خودرو / قرار نیست عبرت بگیریم!

"نیم قرن با اقتصاد ایران" به سال چهارم خود رسیده است. در این بخش، ما سعی داریم روندهای اقتصادی ایران و جهان را به طور مختصر و با بررسی اخبار و گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها مرور کنیم.

اقتصاد ماجرای گرانی خودرو / قرار نیست عبرت بگیریم!

مطالعه و بررسی روند موضوعات و اخبار اقتصادی به ما کمک می‌کند تا درک درستی از وضعیت اقتصادی کنونی و به ویژه بازار خودرو داشته باشیم. در این بررسی تاریخی، برخی موضوعات، نهادها و افراد به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرند تا خواننده با مطالعه آنها به شناخت نسبی از وضعیت اقتصادی ایران دست یابد.

۲۳ اسفند ۱۳۶۳؛نرخ اغذیه واحدهای پذیرایی بین راهی تعیین شد

وزارت ارشاد اسلامی در چارچوب وظایف خود با هماهنگی و همکاری ارگان‌های ذیربط تسهیلات لازم را جهت رفاه هرچه بیشتر مسافران نوروزی فراهم کرده است.

وزارت ارشاد اسلامی همچنین اعلام کرد، ادارات تابعه این وزارتخانه هیچ‌گونه دخالتی در ذخیره جا در واحدهای اقامتی کشور نداشته و این امر راسا وسیله دفاتر واحدهای اقامتی مزبور انجام می‌گیرد.

۲۳ اسفند ۱۳۷۳؛وزیر معادن: قیمت‌گذاری باید با هدف حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده باشد

وزیر معادن و فلزات گفت: مشکلی که ما امروز داریم این است که سیستم بانکی به‌طور جدی از تولید حمایت نمی‌کند.

مهندس محلوجی افزود: اینک محصولات فولاد و مس به کشورهای بزرگ صنعتی پیش‌فروش می شود و باید از این حرکت حمایت شود.

وی با انتقاد از قیمت‌گذاری کالاهای صنعتی گفت: با قیمت‌های مصنوعی نمی‌شود صنعت را اداره کرد. برخی فکر می کنند که با یک بسیج همگانی می‌شود با قیمت‌های مصنوعی، گرانی را مهار کرد. اگر این کار را در مورد تمامی کالاها انجام دهیم و با هر کالایی برخورد مناسب نشود در آینده این طرح شکست خواهد خورد.

باید با گرانی کالاهایی که در سبد هزینه خانوار اهمیت دارد، مبارزه و قیمت‌گذاری کرد.

مهندس محلوجی با اشاره به محکومیت اخیر مدیر کارخانه آلومینیوم اراک گفت: مدیر این واحد براساس مصوبه هیات‌مدیره برای حمل‌و‌نقل آلومینیوم هزینه ناچیزی را دریافت کرده بود که ۷۰ میلیون تومان جریمه می‌شود، اما کسی نمی‌گوید که از سال ۷۲ این مدیر آلومینیوم را کیلویی ۲۸۵ تومان فروخته و در بازار ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومان بوده، از این تفاوت قیمت چه کسی سود برده است؟

در مورد محصولات فولاد حدود ۸۰ میلیون تومان مابه‌التفاوت قیمت کارخانه و بازار را چه کسی برده است.

وی افزود: راه صحیح این است که اجازه ندهیم مابه‌التفاوت میان تولید کارخانه و بازار ایجاد شود و راه آن هم قیمت‌گذای مصنوعی نیست، مگر در سبد هزینه خانوار مس و آلومینیوم و فولاد مطرح است؟

نباید کنترل گرانی را بر روی تمامی کالاها و با قیمت مصنوعی انجام دهیم و در غیر این صورت شاید چند ماه دیگر ناچار به اعلام شکست آن شویم.

افزایش قیمت جهانی فولاد، قیمت خودرو را افزایش نمی‌دهد.

احمد دوست‌حسینی، معاون وزیر صنایع و معادن در امور تولید گفت: با توجه به تعرفه ۱۰۰ درصدی واردات خودرو طی سال آینده و افزایش قیمت خودرو در اثر بالا رفتن قیمت جهانی فولاد، خودروسازان داخلی نیز با وجود تعرفه ۱۰۰ درصدی امکان رقابت با تولیدکنندگان خارجی را خواهند داشت.

وی افزایش تیراژ تولید را دلیلی برای کاهش هزینه‌های خودروسازان عنوان کرد و گفت: با اعمال این روش طی چند سال اخیر به‌رغم افزایش قیمت فولاد، قیمت خودرو بالا نرفته است.

دوست‌حسینی با بیان اینکه قیمت جهانی فولاد تقریبا به یک حالت باثبات رسیده است، اظهار کرد: قیمت فولاد در سال جاری افزایش قابل ملاحظه‌ای نداشته و به همین نسبت قیمت خودرو نیز حفظ شده است.

وی افزود: با توجه به این شرایط و همچنین کاهش ۳۰ درصدی تعرفه واردات خودرو طی سال آینده، افزایش قیمت خودرو منطقی نخواهد بود و قیمت خود افزایش پیدا نمی‌کند.

۲۳ اسفند ۱۳۹۳؛اتصال شبکه برق ایران به امارات

مدیرعامل توانیر با اشاره به مذاکرات جدید برقی ایران و امارات متحده عربی از اتصال دریایی شبکه برق ایران به این کشور خبر داد. همایون حائری درباره آخرین وضعیت تولید و صادرات برق ایران گفت: با بهره برداری از واحدهای جدید نیروگاهی هم اکنون ظرفیت تولید برق ایران به بیش از ۷۳ هزار مگاوات افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت توانیر از ایران به عنوان بزرگ ترین دارنده شبکه تولید برق در منطقه خاورمیانه یاد کرد و افزود: در حال حاضر ایران از حیث ظرفیت تولید برق سیزدهمین کشور بزرگ تولیدکننده این انرژی پاک است.

منبع: اقتصادنیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها