|
کدخبر: 321064

معافیت مالیاتی / امور مالیاتی / صورت حساب مالیاتی

ماجرای تازه سامانه مودیان / چند روز برای پرداخت مالیات مهلت داریم؟

سخنگوی سازمان مالیاتی توضیحاتی درباره ابهامات مربوط به مودیان و فرصت هفت روزه آن در سامانه مودیان، از زمان صدور تا ارسال صورتحساب الکترونیکی، ارائه نمود.

اقتصاد ماجرای تازه سامانه مودیان / چند روز برای پرداخت مالیات مهلت داریم؟

به نظر مهدی موحدی، سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور، پس از پایان هر دوره، مؤدیان یک ماه فرصت دارند تا اظهارنامه خود را با ثبت خرید و فروش‌هایی که صورتحساب آنها در سامانه مؤدیان صادر نشده است، تکمیل کرده و از طریق سامانه مؤدیان به سازمان ارسال نمایند.

وی افزود: مهلت پرداخت عوارض و مالیات بر ارزش افزوده متعلقه مودی طی دوره حداکثر تا پایان ماه پس از انقضای هر دوره مالیاتی تعیین شده است و در صورت عدم پرداخت در موعد مقرر، مودی مشمول جریمه بند ب ماده ۳۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده است.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی گفت: صورتحساب‌هایی که در سامانه مودیان ثبت شوند، در صورتی‌که خریدار نسبت به تایید یا تایید سیستمی صورتحساب الکترونیکی اقدام نماید، در صورتی اعتبار آن (منوط به رعایت حدمجاز ماده 6) برای همان دوره صدور صورتحساب لحاظ خواهد شد که صورتحساب الکترونیکی قبل از پایان دوره مالیاتی در سامانه مودیان ثبت گردد در غیر اینصورت برای دوره بعد خریدار در نظر گرفته می‌شود.

چندی پیش سید محمدهادی سبحانیان، رییس سازمان مالیاتی، درباره روش دریافت مالیات از سلبریتی‌ها اظهار داشت: طبق قانون، سلبریتی‌ها و افراد مشهوری که دارای پیروه‌های بزرگی هستند و در فضای رسانه‌ای درآمد قابل توجهی کسب می‌کنند، مشمول مالیات هستند و باید مالیات مربوطه را پرداخت کنند.

وی ادامه داد: سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است نسبت به این موضوع عمل کند، البته در برخی از موارد حساسیت‌هایی نسبت به برخی از اقشار به وجود می‌آید که این حساسیت‌ها معمولاً حساسیت‌های به جایی است. مجلس شورای اسلامی در قوانین بودجه احکامی را درج کرد که نظام مالیاتی کشور باید به افرادی که بالاتر از یک تعداد دنبال‌کننده دارند رسیدگی و از آنها مالیات دریافت کند.

این مقام مسؤول ادامه داد: برای مالیات ستانی اقشاری در نظر گرفته شده‌اند که از درآمدهای بسیار بالایی برخوردارند و کسانی که دنبال‌کننده‌های فراوانی دارند اگر از این محل فعالیت انجام دهند و درآمدی داشته باشند مشمول مالیات می‌شوند ضمن آنکه به جایگاه اجتماعی آنها و تمامی مودیان احترام می‌گذاریم و تکریم ارباب رجوع را وظیفه خود می‌دانیم اما دلیل بر این نمی‌شود که مالیاتی طبق قانون باید پرداخت شود پرداخت نکنند.

سبحانیان خاطر نشان کرد: این افراد از طریق پیج خود و تبلیغاتی که انجام می‌دهند درآمدزایی می‌کنند و کسی که در سال بیش از ۱۰ میلیارد تومان واریزی حساب دارند اگر مستنداتی بیاورد و محل درآمد مشخص شود چه بسا مشمول مالیات نشوند در صورتی که به موجب قانون شاید مشمول مالیات شود.

وی اضافه کرد: اراده ما این است که مالیات ستانی را از دانه درشت‌ها آغاز کنیم و آنها را در اولویت قرار دهیم. نباید مالیات ستانی را فقط با تولیدکننده، کار آفرینان و فعالان اقتصادی که فعالیت‌های شفافی دارند پیش ببریم.

سبحانیان اضافه کرد: چتر مالیات ستانی را گسترده می‌کنیم و افرادی که در فضای مجازی فعالیت می‌کنند را نیز در همین مسیر برانداز می‌کنیم.

به گفته این مقام مسئول بحث خانه‌های لوکس و خانه‌های خالی جز مطالبات جدی مردم است.

وی در خاتمه اضافه کرد: بنابراین اگر اطلاعاتی مبنی بر خالی بودن یک خانه به دست ما برسد به سرعت برای اخذ مالیات اقدام می‌کنیم هرچند فرایند وصول مالیات ممکن است کمی زمان‌بر باشد.

شناسایی ۱۱۰ هزار خانه لوکس برای سال ۱۴۰۲ در تهران

چندی پیش رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور، اعلام کرد: ۱۱۰ هزار خانه لوکس در سال ۱۴۰۲ فقط در شهر تهران و با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان شناسایی شده است که از طریق پیامک به اطلاع مالکان آن می‌رسد.

به گفته «محمدهادی سبحانیان» ۴۳ هزار خانه لوکس در سال ۱۴۰۱ در کل کشور شناسایی شده است.

شناسایی ۱۴۹۰ میلیارد تومان مالیات بر خانه های لوکس در ۲ سال

طبق اعلام سازمان امور مالیاتی کشور رقم ۳۹۰ میلیارد تومان برای عملکرد سال ۱۴۰۰ و هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برای عملکرد ۱۴۰۱ مالیات بر خانه‌های مجلل و لوکس محاسبه شده است.

بر اساس هشدار سازمان مالیاتی، مشمولان مالیات خانه های لوکس، چنانچه در مهلت قانونی مالیاتشان را پرداخت نکنند، فرایند قانونی وصول مالیات از طریق سازمان امور مالیاتی انجام خواهند گرفت.

خانه های لوکس در صورت عدم پرداخت مالیات، در مرحله نخست ممنوع المعامله می شوند. اگر نسبت به عملیات اجرایی اقدام شود و شخصی که مطالبه مالیاتی وی قطعی شده است نسبت به پرداخت مالیات اقدام نکند، به‌طور قطع از طریق مزایده اموال نسبت به وصول حقوق دولت اقدام می شود.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها