|
کدخبر: 320880

قیمت نفت/بازار انرژی/اوپک پلاس

قیمت نفت در بالاترین میزان ممکن / تنش های اخیر تاثیرگذار بود

نفت یک کالای مهم و استراتژیک است که تحت تاثیر عوامل بسیاری، قیمت آن کاهش و افزایش پیدا می کند.

اقتصاد قیمت نفت در بالاترین میزان ممکن / تنش های اخیر تاثیرگذار بود

طلای سیاه یکی از مهم ترین کالاهای استراتژیک است که درگیری های بسیاری بر سر آن است. بسیاری از فراورده های سوختی، از نفت تشکیل می شوند و کشورهای بسیاری این کالای مهم را به میزان بالایی وارد می کنند که چین یکی از بزرگ ترین وارد کننده های نفت جهان است.

قیمت نفت در معاملات روز سه‌شنبه بازار آسیا تحت تاثیر تنش‌های ژئوپلیتیکی از یک سو و بهبود تقاضای چین از سوی دیگر، ثابت بود و نزدیک به بالاترین حد خود در ۳ هفته گذشته ایستاد.

بهای معاملات نفت برنت با ۱۱ سنت کاهش، به ۸۳ دلار و ۴۵ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در آوریل با ۱۱ سنت کاهش، به ۷۸ دلار و ۳۵ سنت در هر بشکه رسید. قرارداد مارس وست تگزاس اینترمدیت با ۳۶ سنت افزایش، ۷۹ دلار و ۵۵ سنت در هر بشکه بود. وست تگزاس اینترمدیت روز دوشنبه به دلیل تعطیلات عمومی در آمریکا، قیمت نهایی نداشت.

تونی سایکامور، تحلیلگر شرکت آی جی مارکت در یادداشتی نوشت: بازارهای نفت در معاملات آرامی به دلیل تعطیلات روز رئیس جمهور در آمریکا در روز دوشنبه و نگرانی‌ها پیرامون تقاضا که تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه را تحت‌الشعاع قرار داد، اندکی کاهشی شدند.

درآمد گردشگری در چین، بر مبنای سال به سال، ۴۷.۳ درصد افزایش یافت و در تعطیلات سال نوی چینی که روز شنبه خاتمه یافت، به سطح پیش از پاندمی کووید، افزایش یافت.

تحلیلگران گروه بانکی ANZ در یادداشتی نوشتند: سیگنال‌های تقاضای قوی‌تر در چین، فضای بازار را بهبود بخشید. چین همچنین برای حمایت از بازار مسکن و اقتصاد خود، روز سه شنبه، نرخ مرجع وام مسکن را بیش از حد انتظار کاهش داد. با این حال، عوامل حمایت کننده از قیمت نفت، نگرانی‌ها پیرامون تقاضا را کاملا برطرف نکردند.

بر اساس گزارش رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، هفته گذشته، پیش بینی خود از رشد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۴ را با این انتظار که انرژی تجدیدپذیر، جایگزین سوخت فسیلی خواهد شد، کاهش داد.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد که با افزایش عرضه نفت کشورهای تولیدکننده غیراوپک رشد تقاضا برای این کالای راهبردی کند می‌شود. به گزارش «شانا» به نقل رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌‌‌‌‌ترین گزارش چشم‌‌‌‌‌انداز کوتاه‌‌‌‌‌مدت انرژی خود پیش‌بینی برای رشد تقاضای نفت در سال‌۲۰۲۴ میلادی را برخلاف برآورد اوپک کاهش داد. این نهاد که نماینده کشورهای صنعتی است، پیش‌بینی کرد که با توجه به حرکت جهان به سمت استفاده از انرژی پاک، تقاضا برای نفت تا سال‌۲۰۳۰ به اوج می‌رسد. در همین حال اوپک انتظار دارد که مصرف نفت در دو دهه‌آینده همچنان روندی افزایشی داشته‌باشد.

در تازه‌‌‌‌‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی آمده‌است که انتظار می‌رود تقاضای جهانی نفت در سال‌۲۰۲۴ میلادی یک‌میلیون و ۲۲۰‌هزار بشکه افزایش یابد که نسبت به برآورد پیشین اندکی کمتر است، درحالی‌که اوپک در تازه‌‌‌‌‌ترین گزارش ماهانه خود پیش‌بینی برای رشد تقاضای جهانی نفت را ۲‌میلیون و ۲۵۰‌هزار بشکه اعلام کرده‌است. از نظر آژانس بین‌المللی انرژی، کند‌شدن روند رشد تقاضای جهانی نفت‌خام در سال‌جاری میلادی با کاهش مصرف چین مرتبط است. آژانس بین‌المللی انرژی پیش از این رشد تقاضا در سال‌۲۰۲۴ میلادی را یک‌میلیون و ۲۴۰‌هزار بشکه در روز پیش‌بینی کرده‌بود. این نهاد اعلام کرد: مرحله رشد گسترده پس از پایان بحران شیوع ویروس عالم‌‌‌‌‌گیر کرونا، تقاضای جهانی نفت تا حد زیادی مسیر رشد خود را طی کرده‌است.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها