|
کدخبر: 320806

طب سنتی/پوشش بیمه/طب ایرانی

پوشش بیمه برای خدمات طب سنتی/انجام حجامت و زالو درمانی

مدیرکل طب ایرانی و درمان مکمل وزارت بهداشت اظهار کرد: "ویزیت پزشکان طب مکمل تحت پوشش بیمه است."

اقتصاد پوشش  بیمه برای خدمات طب سنتی/انجام حجامت و زالو درمانی

نفیسه حسینی یکتا، مدیرکل طب ایرانی و درمان مکمل وزارت بهداشت، عصر امروز در حاشیه نمایشگاه مطبوعات، درباره برنامه‌های وزارتخانه در زمینه طب مکمل، سخن گفت.

وی با اشاره به اینکه طب ایرانی و خدمات آن یکی از مطالبات درمانی شهروندان و عموم جامعه است، اظهار کرد: سیاست سازمان بهداشت جهانی و اسناد بالادستی کشور در این حوزه شامل بند ۱۲ سیاست‌های کلی بهداشت و سلامت، چهارچوب کلی طب مکمل و ایرانی ما را تعیین کرده است. 

حسینی یکتا با اشاره به ظرفیت طب مکمل برای حوزه پزشک خانواده و خانه‌های بهداشت گفت: طب ایرانی و مکمل بیشتر پیشگیری محور بوده و در حوزه اصلاح سبک زندگی سلامت مدار عمل می‌کند و متخصصان این حوزه فعال هستند. 

وی تصریح کرد: تاکنون در ۲۱ دانشگاه کشور آموزش‌های مربوط به طب سنتی و ایرانی و مکمل و تاریخ پزشکی فعال بودند و بخشی از خدمات آن تحت پوشش بیمه در آمده است. ویزیت پزشکان طب مکمل نیز تحت پوشش بیمه است. 

مدیرکل طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت درباره مدعیان دروغین و غیرقانونی و بدون مجوز درمان سنتی گفت: براساس آیین نامه‌های موجود تنها پزشکان دوره دیده مهارت‌های درمان مکمل یا افراد دارای دکترای طب ایرانی و سنتی می‌توانند خدمات مربوطه را ارائه دهند و با مابقی افراد حق ارائه چنین خدماتی را ندارند. ما بارها در این حوزه به عموم اطلاع‌رسانی کردیم و افرادی که پروانه فعالیت ندارند نباید مورد مراجعه قرار گیرند. لیست مراکز معتبر و پزشکان ذی صلاح در سایت انجمن علمی طب سنتی و نظام پزشکی موجود است و متقاضیان حتما به این دو پایگاه حتما مراجعه کنند. 

وی افزود: افرادی که می‌خواهند برای طب سنتی و مکمل مورد ارزشیابی قرار گرفته و حق فعالیت دریافت کنند، از طریق دانشگاه‌های علوم پزشکی باید اقدام کنند. 

حسینی یکتا با اشاره به موضوع غربالگری فشار خون و دیابت گفت: دفتر طب ایرانی و مکمل در حوزه غربالگری مشارکت داشته است اما براساس آموزه‌های طب ایرانی پیشگیری اساس راهبرد مواجهه با فشار خون و دیابت است. طرح‌های تحقیقاتی ما نشان می‌دهد، پس ابتلا نیز راهکارهای این رویکرد طبی را نیز نسبت به دیابت و فشار خون تدوین کرده و به مجموعه‌های مربوطه در وزارت بهداشت عرضه کردیم.

دکتر نفیسه حسینی یکتا اظهار کرد که در حال حاضر، ویزیت متخصصان طب ایرانی تحت پوشش بیمه‌های پایه اعم از بیمه تأمین اجتماعی، بیمه سلامت و بیمه نیروهای مسلح قرار دارد.

 

درخواست برقراری پوشش بیمه‌ای برای۳ خدمت طب سنتی

وی افزود: در عین حال پیشنهادی مبنی بر پوشش بیمه‌ای سه خدمت دیگر طب سنتی را نیز به شورای عالی بیمه سلامت ارائه کرده‌ایم که در صورت تصویب در شورای عالی، جزئیات آن اعلام خواهد شد. بر اساس بودجه ۱۴۰۲ پوشش بیمه‌ای این سه خدمت باید انجام شود که این موضوع در دستور کار قرار گرفته و امیدواریم به زودی در جلسات آتی شورای عالی این موضوع نیز به تصویب برسد.

ابلاغ استاندارد ۷ خدمت طب سنتی به بیمه‌های تکمیلی

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت در پاسخ به پرسشی مبنی بر پوشش بیمه‌ای خدمات طب سنتی توسط بیمه‌های تکمیلی نیز بیان کرد: مکاتبه‌ای از سوی دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت با معاونت درمان و شورای عالی بیمه شده تا خدمات استاندارد طب سنتی که تحت پوشش بیمه‌های پایه نیستند تحت پوشش بیمه‌های تکمیلی قرار بگیرند.

وی گفت: در زمان حاضر استاندارد 7 خدمت شامل رایحه درمانی، زالودرمانی، حجامت، بادکش، فصد، انکباب و حقنه درمانی توسط معاونت درمان وزارت بهداشت ابلاغ و به بیمه‌های تکمیلی اعلام شده است که با توجه به ابلاغ استاندارد خدمتی این خدمات از سوی معاونت درمان، می‌توانند آن را تحت پوشش قرار دهند و اجرای این موضوع بستگی به همکاری بیمه‌های تکمیلی دارد.

ادارات می‌توانند مستقیماً با سلامتکده‌ها قرارداد ببندند

حسینی یکتا در پاسخ به این سؤال که مجموعه‌ها و ادارات چگونه می‌توانند برای دریافت خدمات طب سنتی در سلامتکده‌ها برای کارکنان خود اقدام کنند؟ تصریح کرد:‌ ادارات و مجموعه‌ها می‌توانند با سلامتکده‌های طب سنتی به طور مستقیم وارد رایزنی شده و تفاهم‌نامه منعقد کنند.

 

منبع: ایلنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها