|
کدخبر: 320706 امیرمحمد درویش

اختصاصی گسترش نیوز؛

جزئیات تازه از طرح انتقال آب خلیج فارس / امکان انتقال تا ۱۳۰ میلیون مترمکعب/ از برق پاک استفاده خواهیم کرد

پروژه آب شیرین کن بندرعباس، بزرگ ترین کارخانه آب شیرین کن در حالت احداث در ایران با هدف تولید آب شیرین به ظرفیت یک میلیون مترمکعب آب شیرین در روز به روش swro از آب دریا جهت مصارف شرب و صنعتی بر مبنای ۳ شیفت ۸ ساعته و ۳۴۵ روز کاری در زمینی به مساحت ۱۵۵ هکتار در بندر عباس است.

اقتصاد جزئیات تازه از طرح انتقال آب خلیج فارس / امکان انتقال تا ۱۳۰ میلیون مترمکعب/ از برق پاک استفاده خواهیم کرد

برخی از مزایای مهم اجرای پروژه آب شیرین کن را می توان به تامین آب شرب و صنعت از طریق شیرین سازی آب دریا و کمک به واحد های صنعتی و همچنین افزایش رونق اقتصادی نام برد. عمده ترین مصرف کنندگان آب تولیدی این پروژه استان هرمزگان، شرکت معدنی و صنعتی گل گهر، شرکت صنعتی مس سرچشمه و همچنین شرکت معدنی و صنعتی چادرملو هستند.

نصرت خوش نیاز، مدیرعامل شرکت مهندسی توسعه آب آسیا درجریان برگزاری نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: این پروژه را می توان یک پروژه مهم و اساسی نام برد که با محوریت تامین آب صنایع راه اندازی شده است. استارت کلی این پروژه درسال ۹۹ خورد و فاز اول این پروژه پر سال ۱۴۰۰ تکمیل شد. درنظر داریم تا پایان سال ۱۴۰۳ تمام مراحل احداث با هدف انتقال آب انجام‌شود.

خوش نیاز ادامه داد: این مکان، بزرگ ترین واحد نمک زدایی است و می تواند در سال آینده ۱۳۰ میلیون متر مکعب آب را به فلات مرکزی کشور انتقال دهد. اکنون بالای ۹۵ درصد از زیرساخت یک میلیون مترمکعب آب محقق شده و چیزی در حدود ۱۶ کیلومتر لوله گذاری در آب صورت گرفته است. باید گفت که زیرساخت ها فراهم است و ماژول های ما بر اساس نیازهایی که داریم تامین می شود.

وی افزود: ماژول ۲۰۰هزار مترمکعب نیاز است تا بتوانیم آب خلیج فارس را نمک زدایی کرده و شیرین کنیم. این انتظار می رود که از ۵ زیرساخت درنظر گرفته ۳ زیرساخت تا سال آینده آماده شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی توسعه آب آسیا درخصوص تامین برق این مجموعه اظهار کرد: نیاز ما برای تامین برق به یک نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی است. سهامداران ما این وعده را داده اند که برق مورد نیاز مارا تامین کنند. البته باید از ظرفیت توان نیروگاه های خورشیدی هم استفاده کرد اما نیروگاه خورشیدی این توان را برای این مجموعه ندارند و در مسیر انتقال آب می شود از توان انرژی های تجدیدپذیر استفاده کرد. لازم به ذکر است که نیروگاه خورشیدی چادرملو آماده شده و می توان از ظرفیت آن استفاده کرد. تمام‌ سهامداران ما درنظر دارند تا از انرژی پاک استفاده کنند.

وی گفت: شرکت ما به طور کامل خصوصی است و دولت هیچ نقشی ندارد. ۴۴ درصد از سهام این شرکت را گلگهر، ۳۳ درصد شرکت ملی مس و ۲۲ درصد نیز چادرملو در اختیار دارند و یک شرکت تمام بورسی هستیم. در سال های گذشته نسبت به این پروژه بی مهری های زیادی شد اما در حال حاضر وریر صمت یکی از حامیان این پروژه است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها