|
کدخبر: 318956

گردشگری/اقتصاد/سفر

آمار وحشتناک گردشگری در عربستان/ درهای باز سعودی ها پول را روانه کشور کرد

وزارت گردشگری عربستان سعودی اعلام کرد که تعداد کل گردشگران در نیمه اول سال ۲۰۲۳ به ۵۳.۶ میلیون نفر رسیده و هزینه‌های گردشگری برای آن‌ها به ۱۵۰ میلیارد ریال عربستان مبلغ شد.

اقتصاد آمار وحشتناک گردشگری در عربستان/ درهای باز سعودی ها پول را روانه کشور کرد

 درآمد گردشگری نیز با ۸۶.۹ میلیارد ریال عربستان رکورد زده است. تعداد گردشگران ورودی به ۱۴.۶ میلیون نفر و تعداد گردشگران داخلی نیز ۳۹ میلیون نفر بوده است. درآمد گردشگری ورودی نیز به ۸۶.۹ میلیارد ریال عربستان رسیده و درآمد گردشگری محلی در مدت مشابه به ۶۳.۱ میلیارد ریال عربستان رسیده است.

بخش گردشگری عربستان

وزارت گردشگری عربستان داده‌های اولیه آمار گردشگری در نیمه اول سال ۲۰۲۳ را منتشر کرد. داده‌ها با عملکرد بهبودیافته بخش گردشگری در عربستان سعودی، نشان از اثربخشی استراتژی‌های بخش گردشگری داشتند. این امر با ارتقای کیفیت خدمات و محصولات گردشگری و همچنین بهبود ساختار ویزا انجام شد. تعداد گردشگران ورودی در نیمه اول سال ۲۰۲۳ رشد چشمگیر ۱۴۲ درصدی داشت. البته نرخ هزینه‌های گردشگری نیز نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲، رشد ۱۳۲ درصدی را ثبت کرده است.

اوقات فراغت و تعطیلات

به دنبال تمرکز عربستان سعودی بر توسعه بخش گردشگری، تعداد گردشگران ورودی به‌طور کلی افزایش یافته و بازدید تفریحی و سفر در تعطیلات در صدر فهرست قرار گرفته است. بازدیدهای تفریحی و سفرها نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ رشد ۳۴۷ درصدی داشته است. بیشترین تعداد گردشگران تفریحی حدود ۱۶.۶ میلیون بوده است که ۴۳ درصد از کل گردشگران را با نرخ رشد ۱۸ درصدی نسبت به نیمه اول سال ۲۰۲۲ تشکیل می‌دهند.

گردشگری داخلی در عربستان سعودی در نیمه اول سال ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ افزایش ۱۶ درصدی در هزینه‌های گردشگری ثبت کرده است. این رشد در نتیجه افزایش میانگین مدت اقامت از ۴.۶ شب در نیمه اول سال ۲۰۲۲ به ۶.۳ شب در نیمه اول سال ۲۰۲۳ است.

گردشگری خروجی

افزایش تعداد گردشگران شهروند و غیرساکن در سعودی ۳۷ درصد ثبت شده است. نرخ هزینه‌های گردشگری خروجی نیز در همین مدت ۷۴ درصد افزایش یافته است. افزایش تعداد کل گردشگران خروجی (ساکنان یک کشور معین که در خارج از کشور یا محیط زندگی خود برای بیش از ۱۲ ماه متوالی برای تفریح، تجارت و اهداف دیگر اقامت می‌کنند) به دلیل بازگشت شرایط سفر در اکثر مقاصد جهان مانند شرایط پیش از کرونا است. شروع فصل تابستان و تعطیلات مدارس در خرداد نیز به این رشد کمک کرد.

علاوه بر این، گردشگران مقیم ۴۵ درصد از کل گردشگران خروجی را تشکیل می‌دهند. این افزایش ۲۴ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ است. در همین حال، سهم آن‌ها از کل هزینه‌های گردشگری خارج از عربستان به حدود ۶۶ درصد رسیده است. علاوه بر این، بازدید از دوستان و اقوام ۶۷ درصد از کل گردشگران خارجی مقیم را تشکیل می‌دهد. این در حالی است که میانگین مدت اقامت افراد غیر سعودی برای همین منظور ۴۵.۵ شب بوده است که در مدت مشابه سال گذشته ۱۹.۳ شب بوده است. این به افزایش ۱۰۹ درصدی هزینه‌های گردشگری خارج از کشور توسط ساکنان عربستان سعودی در مدت مشابه کمک کرد.

تعداد گردشگران خروجی عربستان به‌ویژه به کشورهای همسایه ۴۹ درصد افزایش یافته است. هزینه گردشگران خروجی عربستان نیز نسبت به نیمه اول سال ۲۰۲۲، ۳۲ درصد افزایش داشته است. میانگین هزینه در هر شب از ۵۵۹ ریال عربستان به ۳۳۲ ریال عربستان برای گردشگران خروجی سعودی در همان دوره کاهش یافته است.

منبع: اطلاعات آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها