|
کدخبر: 312553

کتاب اقتصادی / اقتصاد کرده شمالی / فروپاشی اقتصادی

چرا ملت‌ها شکست می‌خورند ؟ /راهکارهایی برای مبارزه با فقر در کشورهای جهان سوم + فایل صوتی

چرا ملت‌ها شکست می‌خورند کتابی است شاید مردم کشورهای جهان سوم بیشتر درکش کنند. دارون عجم‌اوغلو استاد دانشگاه ام‌آی‌تی و جیمز رابینسون استاد دانشگاه هاروارد، سعی می‌کند پایه‌ای‌ترین سؤال اقتصاد و سیاست جهانی را جواب بدهد که چرا بعضی کشورها، مانند نروژ، در حال شکوفایی هستند، ولی بعضی کشورها، مانند مالی، در حال سقوط؟

اقتصاد چرا ملت‌ها شکست می‌خورند ؟ /راهکارهایی برای مبارزه با فقر در کشورهای جهان سوم + فایل صوتی

عجم اوغلو و رابینسون، از مهم ترین اقتصاددانان جهان، در کتاب «چرا ملت ها شکست می خورند» به سوالات مردم کوچه و خیابان درباره اقتصاد پاسخ می‌دهند. نویسندگان این کتاب عواملی مانند جغرافیا، آب و هوا، منابع طبیعی و فرهنگ را به عنوان عواملی که بین کشورهای ثروتمند و فقیر تفاوت قائل می شوند. در عوض نهادهای سیاسی و اقتصادی برآمده از خود ملت را عامل پیشرفت اقتصادی می دانند.

این کتاب دولت را به دو دسته تقسیم می‌کند: فراگیر و انحصاری. در حاکمیت تعاونی، نهادهای اقتصادی و سیاسی، به جای محدود کردن مشارکت در امور اقتصادی به تعداد معدودی از اموال و سازمان‌های دولتی، اکثریت مردم را به مشارکت در امور اقتصادی تشویق و ترغیب می‌کنند. این امر مستلزم وجود قوانین و مقررات قوی در خصوص حقوق مالکیت خصوصی، حاکمیت قانون بی طرفانه، خدمات عمومی با امکان مبادله و قراردادهای منصفانه، امکان ورود شرکت های جدید به بازار و دولتی مشتاق و توانمند است. برای اجرای این شرایط و پیش نیازها.
در نقطه مقابل تعاونی ها، موسسات مالی انحصاری با استفاده از امکانات و منابع اکثریت، منافع گروه محدودی را تامین می کنند. آنها از حقوق مالکیت حمایت نمی کنند یا انگیزه ای برای فعالیت اقتصادی ایجاد نمی کنند. در این دولت ها، راه اندازی یک کسب و کار جدید غیرممکن است، زیرا بازار کاملاً در دست دولت یا چشم به چشم است.
کتاب مذکور با ترجمه محسن میردامادی و محمدحسین نعیمی پور با تصویرگری علیرضا بهشتی شیرازی توسط انتشارات روزنه در نمایشگاه کتاب تهران ۱۳۹۲ عرضه شده است. در ادامه گسترش نیوز فایل pdf  کامل این کتاب و خلاصه شده کتاب چرا ملت‌ها شکست می‌خورند را همراه با فایل صوتی برای شما آماده کرده است. 

چرا ملتها شکست میخورند pdf

فایل pdf کامل کتاب چرا ملت ها شکست می خورند را از اینجا دانلود کنید. 

خلاصه کتاب چرا ملت ها شکست میخورند pdf

اگر حوصله خواندن فایل کامل کتاب چرا ملت‌ها شکست می‌خورند را ندارید از اینجا فایل خلاصه این کتاب را دانلود کنید. 

کتاب صوتی چرا ملت‌ها شکست می‌خورند

این کتاب جذاب به صورت صوتی نیز در اینترنت پیدا می‌شود که نسخه صوتی کتاب چرا ملت‌ها شکست خوردند را می‌توانید از اینجا دانلود کنید. 

نقد کتاب چرا ملت‌ها شکست می‌خورند

چرا ملل شکست می خورند کتابی غیرداستانی است که در سال ۲۰۱۲ توسط دارون آیموغلو و جیمز رابینسون نوشته شده است. این کتاب با گردآوری ایده‌هایی از اقتصاد نهادی، اقتصاد توسعه، و تاریخ اقتصادی، به بررسی چرایی توسعه متفاوت کشورها می‌پردازد و از طریق مطالعات موردی تاریخی، می‌پرسد چه چیزی دموکراسی را به پیش می‌برد، چگونه دموکراسی بر عملکرد اقتصادی تأثیر می‌گذارد، و چگونه نظریه‌های جایگزین به موفقیت ملی کمک می‌کنند. کتاب چرا ملت‌ها شکست می‌خورند خیلی سریع مورد استقبال دوستداران کتاب خصوصا اهالی اقتصاد قرار گرفت اما  با اینکه نشریات واشینگتن‌پست، گاردین و نیویورک‌تایمز برای این کتاب نقد مثبت نوشته‌اند، عده‌ای انتقادات زیر را وارد دانسته‌اند:

کتاب از شواهد دقیق و آماری برای اثبات فرضیه خود استفاده نمی‌کند.

نگاهی تک‌بعدی به موضوع تفاوت فقر و غنا در کشورها از طریق تقلیل دلایل شکاف کشورها به سلطه نهادهای هم افزا، فراگیر یا مشارکتی در کشورهای غنی و سلطه نهادهای استثماری، بهره کش یا انحصاری در کشورهای فقیر.

دارون آجم اوغلو، اقتصاددان ارمنی-آمریکایی و استاد اقتصاد در MIT است. او که یکی از مهم ترین اقتصاددانان مدرن محسوب می شود، صدها مقاله منتشر کرده است که بسیاری از آنها با همکار دیرینه اش جیمز رابینسون نوشته شده اند. او تا به امروز سه کتاب مهم منتشر کرده و جوایز متعددی برای اقتصاد دریافت کرده است، از جمله مدال جان بیتس کلارک از انجمن اقتصادی آمریکا.

جیمز رابینسون، اقتصاددان و دانشمند علوم سیاسی بریتانیایی است که در حال حاضر استاد دانشکده سیاست عمومی هریس در دانشگاه شیکاگو است و تاکنون چهار کتاب منتشر کرده است.

کتاب های مرتبط با کتاب چرا ملت‌ها شکست می‌خورند

اگر دوستدار کتاب های اقتصادی هستید در پایان به شما چند کتاب اقتصادی معروف در دنیا را معرفی می‌کنیم. 

ثروت ملل نوشته آدام اسمیت

اسلحه، میکروب و فولاد نوشته جارد دایموند

بهره هوشی و ثروت ملت‌ها نوشته ریچارد لین و تاتو ون‌هانن

سیستم جهانی مدرن، مجلدات ۱–۴ نوشته امانوئل والرشتاین

 

 

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها