|
کدخبر: 307625

حجمی از کتب درسی باید حذف شود/برخی نیروهای فرهنگی حقوق سال گذشته را دریافت نکردند

وزیر آموزش و پرورش، گفت: آموزش و پرورش در هر کشوری آینده ساز کشور است. در عموم کشور‌های جهان آموزش و پرورش مساله اول کشور است، راهبرد ما ابتدا باید آموزش و پرورش باشد.

آموزشی حجمی از کتب درسی باید حذف شود/برخی نیروهای فرهنگی حقوق سال گذشته را دریافت نکردند

رضامراد صحرایی یکشنبه شب با حضور در برنامه پرسشگر شبکه آموزش سیما، اظهار کرد: در خصوص استخدام نیرو‌های خرید خدماتی منع قانونی وجود دارد و هیچ کسی نمی‌تواند بدون آزمون وارد نظام تعلیم و تربیت شود، مسیر جذب یا دانشگاه فرهنگیان است که برای آن نیز باید آزمون داد و یا شرکت در آزمون‌های استخدامی است.

وی ادامه داد: در حال حاضر تعدادی نیروی خرید خدماتی داریم، سال قبل تصمیم گرفته شد که این تعداد، آخرین نیرو‌های خرید خدماتی باشند. آزمون‌های استخدامی اخیر فرصت فوق العاده به این نیرو‌های خرید خدماتی می‌داد و این نیرو‌ها برای شرکت در این آزمون امتیاز داشتند تا از این طریق جذب آموزش و پرورش شوند، اما به دلایل زیادی نتوانستند وارد شوند.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: به همکاران عرض کردم، چون نیاز به نیرو داریم به این دسته از نیرو‌های خرید خدماتی بگویید که از آن‌ها امسال هم استفاده می‌کنیم، اما یک شرط دارد و آن این است که بتوانیم مجوز استخدام این نیرو‌ها را از سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی بگیریم. البته اطمینان دارم آن‌ها هم کمک خواهندکرد؛ لذا ان‌شاءالله همه تلاش خود را داریم تا در خدمت نیرو‌های خرید خدماتی که از قبل جذب آموزش و پرورش شده بودند باشیم، مگر اینکه وضعیت صلاحیت حرفه‌ای آن‌ها آنطور که مورد انتظار مردم است، نباشد. این حق مردم است که معلمانی سر کلاس باشند که از هر حیث ممتاز هستند.

صحرایی تاکید کرد: به همه ادارات آموزش و پرورش سراسر کشور اعلام کردیم به‌جز نیرو‌های خرید خدماتی که با آزمون جذب آموزش و پرورش شده و استخدام شدند، در خصوص آن تعداد که از طریق آزمون جذب نشدند بر اساس مقدار ظرفیت استخدامی باقی مانده خود اجازه داریم از این نیرو‌ها استفاده کنیم که البته این امر مشروط به همکاری سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی است.

برخی نیرو‌های خرید خدماتی حقوق سال گذشته را نگرفته‌اند

وی یادآور شد: زمانی که من سرپرست آموزش و پرورش شدم، برخی از نیرو‌های خرید خدماتی ۶ ماه حقوق نگرفته بودند و سازمان برنامه و بودجه می‌گفت این افراد با اجازه چه کسی جذب شده اند؟، آن‌ها هم راست می‌گویند چراکه باید برنامه هرچیزی را داشته باشند. خدا می‌داند من چقدر عذاب کشیدم. همین حالا نیز برخی از این نیرو‌های خرید خدماتی حقوق پارسال را نگرفته اند. باید در این راستا برنامه ریزی شده و مساله با دقت رفع شود.

حجمی از کتب درسی اضافه بوده و بهتر است حذف شود

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه متاسفانه خیلی از اوقات سه عنصر مولف، معلم و محصل با هم هماهنگ نیستند و این امر یکی از ایرادات ما است، افزود: من معتقدم امروز حجمی از کتاب‌های درسی اضافه بوده و بهتر است حذف شود.

صحرایی با بیان اینکه بازآرایی هنرستان‌ها را به دلیل تنوع موجود در دستور کار داریم، گفت: در حال حاضر هنرستان فنی و حرفه‌ای و کاردانش را داریم، اما علیرغم این تنوع، تفاوتی وجود ندارد، از این رو بازآرایی هنرستان‌ها را در دستور کار داریم. همچنین طرح ملی مهارت را با این هدف که هر دانش آموز در هر سال یک مهارت بیاموزد، در دستور کار ستاد راهبری اجرای سند تحول بنیادین قرار داده ایم. باید هنرستان‌های هم جوار با صنایع مثل هنرستان‌های هم جوار کارخانه‌ها را ایجاد کنیم. اگر سهم هنرستان‌ها اضافه شود باید تجهیزات هنرستان‌ها قوی شود. من شرمنده آن دانش آموزی هستم که در رشته برق درس می‌خواند، اما به جای سیم، کاموا به دستش می‌دهند. روی من سیاه که این اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: دو درصد از عوارض گاز را برای تجهیز هنرستان‌ها داده اند که ان‌شاءالله اگر زودتر پرداخت شود هنرستان‌ها را تجهیز می‌کنیم. این پیشنهاد خوب است که برای مثال نیرو‌های مسلح کمک کنند بچه‌هایی که کار پیدا می‌کنند همانند بچه‌هایی که وارد دانشگاه می‌شوند، دیرتر به سربازی بروند. ما تعیین کرده بودیم ۴۵ درصد از بچه‌های متوسطه به سمت هنرستان‌ها سوق پیدا کنند، اما گویا مجلس این رقم را به ۵۰ درصد رسانده است که خوب است. می‌توانیم در آموزش و پرورش دانش آموزان را صاحب شغل کنیم تا در سن پایین صاحب شغل شوند که اگر صاحب شغل شوند در آینده راحت‌تر ازدواج می‌کنند.

منبع: فرارو

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها