|
کدخبر: 31174

نابودی۸۲ هزار هکتار از گندم زارهای خوزستان به علت نبود آب و بارندگی

رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: در سال زراعی ۹۷-۹۶ حدود ۸۲هزار هکتار از گندمزارهای آبی این استان به علت نبود آب و کاهش شدید بارندگی از بین رفت.

به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از ایرنا، کیخسرو چنگلوایی افزود: این میزان مزارع گندم که در حوضه‌های زهره، مارون و خیرآباد در شرق و جنوب شرق استان واقع‌اند به کلی نابود شده و امکان برداشت محصول از آنان وجود ندارد.

وی گفت: با نابودی این گندمزارها، امکان تولید دست کم ۲۴۰هزار تن محصول از بین رفت و کشاورزان این مناطق دچار خسارت سنگین شدند.

رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان در ادامه با بیان اینکه محصول گندم در برخی از حوضه‌های دیگر استان همچون دز و کارون دچار تنش شدید آبی هستند اظهار کرد: در بسیاری از این حوضه ها، آبیاری کامل به علت ناکافی آب و نبود بارش صورت نگرفته است، بنابراین در این حوضه‌ها نیز با کاهش تولید محصول رو به رو خواهیم بود.

چنگلوایی در باره کمک دولت به کشاورزانی که سرمایه خود را به علت خشکسالی بی‌سابقه از دست داده‌اند اظهار کرد: امکان کمک به کشاورزانی که اراضی خود را بیمه کرده‌اند از محل صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان وجود دارد ولی برای کشاورزانی که محصول خود را در برابر حوادث قهری و طبیعی بیمه نکرده‌اند امکان کمک دولتی به صورت بلاعوض وجود ندارد.

رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان در ادامه با اشاره به اینکه بخش کشاورزی استان به شدت از ناحیه خشکسالی و کمبود بارندگی آسیب دیده است ابراز امیدواری کرد در ماه‌های باقی مانده (اسفند، فروردین و اردیبهشت) با نزول رحمت الهی بخشی از نگرانی کشاورزان استان خوزستان برطرف شود و وضعیت مخازن سدهای استان بهبود یابد.

امسال حدود ۳۸۰هزار هکتار از اراضی استان خوزستان زیرکشت گندم آبی رفته است.

در سال زراعی گذشته حدود ۱. ۷میلیون تن گندم در استان خوزستان تولید که از این میزان حدود یک میلیون و ۳۵۰هزار تن به نرخ تضمینی از کشاورزان خریداری شد.

پیش‌بینی‌های اولیه کارشناسان کشاورزی، از کاهش میزان تولید گندم در استان به میزان ۳۵درصد حکایت می‌کند ولی در صورت ادامه کاهش بارندگی‌ها، امکان کاهش بیشتر تولید گندم وجود دارد.

استان خوزستان برای سومین سال متوالی است که مقام نخست تولید گندم را در کشور به خود اختصاص داده است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها