|
کدخبر: 29704

در گفت‌وگو با ابراهیم محمدولی مطرح شد؛

ثبات نرخ ضامن رونق بازار طلا

از دیرباز طلا یک کالای سرمایه‌ای محسوب می‌شد از این‌رو بسیاری از مردم تمایل داشتند که بخشی از پول راکد خود را با خرید طلا به یک سرمایه امن تبدیل کنند.

به گزارش پایگاه خبری گسترش ، اما متاسفانه برخی سیاست‌های غلط از جمله نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده باعث شد که تمایل مردم به خرید این فلز گرانبها کاهش پیدا کند. با تقلیل تقاضا برای خرید فلز زردرنگ فعالان در این حوزه به‌سختی روزگار می‌گذرانند. ابراهیم محمدولی رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا، جواهر، نقره و سکه در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری گسترش ، ضمن اشاره به دلایل گرانی طلا گفت: تا زمانی که ثبات در این بازار ایجاد نشود همچنان شاهد کسادی در این کسب و کار خواهیم بود.

در ابتدا درباره چگونگی محاسبه نرخ اجرت ساخت طلا برای ما سخن بگویید و بفرمایید چرا امروزه طلا فروشان درصدی نرخ اجرت طلا را حساب می‌کنند این در حالی است که در گذشته چنین روالی متداول نبود؟

برای تبدیل طلای خام به یک قطعه طلا که در ویترین‌ طلافروشان در معرض دید خریداران قرار بگیرد باید یک فرآیند طولانی طی شود. باید بگویم که هزینه ساخت طلا و جواهر در ایران بسیار زیاد است و بسیاری از ابزارآلات صنعت طلا از کشورهای دیگر وارد می‌شود بدین جهت نرخ اجرت طلا بیشتر از حد تصور محاسبه می‌شود. تولیدکنندگان طلا در ایران برای تولید هر گرم طلا حداقل ۲ الی ۸ هزار تومان هزینه صرف می‌کنند. درباره نوسان در نرخ اجرت طلا باید بگویم که کیفیت کار در تعیین اجرت بسیار تاثیرگذار است.برای تولید یک قطعه طلای حدود ۱۵ قلم مواد شیمیایی باید مورد استفاده قرار گیرد بدون تردید هزینه خرید این اقلام گران است و اگر تولیدکننده نتواند جایگزینی برای این هزینه‌ها پیدا کند در آینده نه چندان دور باید اعلام ورشکستگی کند. متاسفانه به تولید در کشور آنچنان که باید اهمیت داده نمی‌شود و ما امیدواریم که سخنان مقام معظم رهبری در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی نتیجه‌بخش شود تا تولیدکنندگان با توان بیشتری به روند تولید در کشور ادامه بدهند.

شنیده‌ها حاکی از این مهم است که واحدهای تولیدی طلافروشان با دیگر واحدهای تولیدی متفاوت است و حتی فاضلاب این تولیدکنندگان از آنها خریداری می‌شود درباره این مهم بیشتر برای ما بگویید؟

این سخن درست است زیرا طلا پرتی و ریخت و پاش زیاد دارد. اگر به واحدهای تولیدی طلا سر بزنید مشاهده خواهید کرد که شکل و شمایل و کف آن واحد با صنوف دیگر متفاوت است: کف این واحدها هر روز جارو نمی‌شود و در کف این واحد توری انداخته می‌شود که ریخت و پاش طلا به پا چسبیده نشود و به بیرون برود و بتوان خاک مغازه را جمع آوری کرد. البته جارو کردن آن واحدها بستگی به ظرفیت اقتصادی تولیدکننده دارد ممکن است یک واحد تولیدی هر سال جارو شود و واحد دیگر هر ۶ ماه یک بار خاک آن را استحصال کنند و طلا را از خاک جدا کنند. باید این نکته را اضافه کنم که نصب تور در واحدهای تولیدی مسیر آخر نیست و تولیدکنندگان طلا حتی فاضلاب خود را نمی‌فروشند.

از بسیاری از تولیدکنندگان صنعت طلا این سخن را شنیده‌ام که بسیاری از طلاهای که در ویترین واحدهای صنفی عرضه می‌شوند همان طلاهای دسته دوم هستند که آب شده‌اند و دوباره از آنها طلای جدید ساخته‌اند چرا چنین روندی در کشور ایجاد شده است؟

مواد اولیه تولید طلا، شمش است و از آنجایی‌که بستر لازم برای واردات آن در کشور با مشکلات جدی مواجه است و طلای دسته دوم به کارخانه‌ها می‌رود و بعد از ذوب شدن در غالب طرح دیگر به بازار عرضه می‌شود. متاسفانه دسترسی به شمش برای تولیدکنندگان هموار نیست و ما امیدواریم که مواد اولیه با روند آسان‌تری در دسترس آنها بگیرند. اگر شمش در اختیار تولیدکنندگان قرار داده شود قطعات طلا موجود در بازار زیباتر از طلایی خواهد شد که با طلای دسته دوم ساخته می‌شود؛ کیفیت، رنگ و لعاب آن بهتر خواهد شد.

مدتی است که بانک مرکزی بحث پیش‌فروش سکه را مطرح کرده است درگذشته نیز چنین تجربه‌ای را داشیم نظر شما درباره این مهم چیست و آیا این سیاست چه تاثیری بر این بازار برجای می‌گذارد؟

این مهم یکی از سیاست‌های بانک مرکزی برای کنترل بازار است درواقع بانک مرکزی می‌خواهد با این اقدام عرضه و تقاضا را تنظیم کند و پول‌های نقدی سردرگم اقتصاد به این بازار سراریز کند و با تیر چند نشان بزند. به نظر من شاید این اقدام حباب شکل گرفته در بازار سکه را مهار کند.

باید بانک مرکزی تمام قدم‌های خود در این مسیر را حساب شده بردارد و اگر حرکتی غیرمنتظره‌ایی پیش‌اید تمام زحمات‌اش بی‌نتیجه خواهد ماند و بازار همچنان ملتهب خواهد ماند. ما امیدواریم که این سیاست به نفع دولت و مردم باشد و آنها در بحث اقتصادی چندان اذیت نشود.

یکی از خریدهای که این روزها بسیار رایج شده است خرید طلا در فضای مجازی است شما به‌عنوان یکی از فعالان این حوزه به مردم خرید طلا در فضای مجازی را توصیه می‌کنید؟

جهان به‌سمتی حرکت می‌کند که نمی‌توان خود را از دیگران جدا کنیم و نسبت به تغییرات روز خود را بی‌تفاوت نشان بدهیم ما نمیتوانیم به دور خود حصار بکشیم و بگوییم که خارج از این حصار با کسی کاری نداریم. اما باید این مهم را به یاد داشته باشیم که لازم است قدم گذاشتن در هر مسیر اصولی باشد و تمام جوانب امر را پیش‌بینی کنیم. اما متاسفانه باید بگویم که درحال‌حاضر خرید طلا و جواهر در فضای مجازی شکل و سیاق درستی ندارد بدین جهت من خرید فلزات گرانبها در این فضا را به مردم توصیه نمی‌کنم.

خریداران طلای را خریداری کنند که فاکتور و شناسنامه داشته باشد باید به این مهم اشاره کنم که همه مردم تخصص لازم درباره طلا را ندارند و با رویت آن متوجه نمی‌شوند که آن طلا چه میزان ناخالصی دارد. چون اهل فن نیستند مشکلات زیادی برای آنها ایجاد می‌شود با مشاهده یک عکس که نمی‌توان یک قطعه جواهر و یا طلا خریداری کرد. من به مردم توصیه می‌کنم تا زمانی که هویت طلا برای آنها مشخص نشده است از خرید طلا در واحدهای مجازی اجتناب کنند.

در پایان بفرمایید آیا روزهای پر رونقی را برای این بازار پیش‌بینی می‌کنید؟

هم‌اکنون در بازار طلا رکود عجیبی حاکم شده است این نوسانات اگر با همین روند ادامه پیدا کند شرایط بدتر خواهد شد. طلای خام تا گرمی۱۵۰ هزار تومان هم رسید اما این نرخ ثابت نماند و در روزهای بعد تغییر کرد. باید بگویم که نوسانات در این بازار فعالان این صنف را سردرگم کرده است و امیدواریم که قیمت‌ها در این بازار ثابت شود زیرا در این شرایط خریدار نمی‌تواند تصمیم به خرید طلا کند.

فروشندگان طلا و جواهر نیز این دغدغه را دارند که اگر طلای خود را بفروشند آیا می‌توانند جایگزینی برای آن بگذارند. گرانی طلا برای فعالان این صنعت خوشحالی به‌همراه ندارد زمانی این بازار رونق پیدا می‌کند که نرخ‌ها ثابت شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها