|
کدخبر: 24355

ترک تحصیل دختران عشایر خراسان شمالی

خراسان شمالی دارای بیش از ۵۰۰۰ خانوار عشایری با ۲۷۷۶ دانش آموز است که در فصول مختلف به مناطق ییلاقی و قشلاقی کوچ می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از ایسنا، سال تحصیلی دانش آموزان عشایر خراسان شمالی با کوچ به مناطق قشلاقی در استان گلستان آغاز می‌شود اما چیزی که در این میان بسیار زیاد به چشم می‌خورد محرومیت دانش آموزان از امکانات و فضاهای آموزشی است و این دلیل مهمی شده است که این دانش آموزان نتوانند به موفقیت‌های بالایی دست یابند و تعداد زیادی از آنها حتی مجبور به ترک تحصیل می‌شوند.

محمد قنبرزاده رئیس بسیج عشایری خراسان شمالی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه بازماندگی از تحصیل یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که در میان دانش آموزان عشایری خراسان شمالی به چشم می‌خورد، گفت: متاسفانه بازماندگی از تحصیل در میان دختران دانش آموز بیشتر از پسرها به چشم می‌خورد.

وی فقر فرهنگی را یکی از علل مهم بازماندگی از تحصیل در بخش دختران عشایری بیان کرد و افزود: برای حل این مشکل در امسال حتی دادستان نیز با خانواده‌های عشایری صحبت کرد تا به دخترانشان اجازه دهند ادامه تحصیل دهند.

قنبرزاده ادامه داد: استفاده از دختران به عنوان کمک دست خانواده و همچنین ازدواج زودرس آنها موجب شده تا بیشتر دختران عشایری این استان بیشتر از کلاس پنجم تحصیل نکرده باشند. در کنار فقر فرهنگی کمبود فضای آموزشی نیز در این امر بسیار تاثیرگذار بوده است به‌طوریکه مرکز آموزشی برای دوران متوسطه دختران آموزشی تا امسال وجود نداشته است.

قنبرزاده با بیان اینکه امسال یک مرکز آموزشی دخترانه متوسطه اول در شهرستان مراوه تپه افتتاح شد، بیان کرد: این مرکز با کمبود دانش آموز مواجه است و فقط پنج دانش آموز دختر در آنجا تحصیل می‌کنند.

محمدی یکی دیگر از والدین دانش آموزان عشایری خراسان شمالی، با اشاره به اینکه سال تحصیلی برای دانش آموزان عشایری فقط حدود چهار ماه است، تاکید کرد: مدت زیادی از سال تحصیلی می‌گذرد تا معلمی بر سر کلاس درس حضور پیدا کنند.

وی چندپایه و مختلط بودن کلاس درس را از دیگر مشکلات مدارس عشایری بیان کرد.

یکی دیگر از والدین دانش آموزان عشایری خراسان شمالی نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه برخی از مدارس عشایری خشتی و گلی هستند، گفت: این مدارس بسیار قدیمی بوده و عمر سی تا چهل ساله دارند.

وی افزود: زمانیکه عشایر به مناطق ییلاقی در خراسان شمالی سفر می‌کنند بسیاری از تجهیزات این مدارس توسط افراد محلی در مناطق قشلاقی تخریب می‌شوند، به عنوان مثال بیشتر اوقات با شیشه ها، تخته سیاه و میز و نیمکت شکسته مواجه می‌شویم.البته برخی از فضاهای آموزشی دانش آموزان عشایری در کانکس‌ها هستند که آنها نیز با مشکلاتی مواجه هستند و دانش آموزان ترجیح می‌دهند در مدارسی که به صورت ساختمان است تحصیل کنند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها