|
کدخبر: 31422

اقدامات زیست محیطی مجتمع معدنی انگوران(۲)

مجتمع مجتمع معدنی سرب و روی انگوران به عنوان بزرگترین معدن سرب و روی خاور میانه در راستای اقدامات زیست محیطی خود، برنامه‌ریزی‌های بسیاری انجام داده و توانسته به موفقیت‌های بسیاری نیز در این زمینه برسد.

به گزارش پایگاه خبری گسترش، درخصوص اقدامات عملیاتی و اجرایی مجتمع معدنی انگوران می‌توان به اخذ گواهینامه‌‌ها و ISOها اشاره کرد. در یکی از این طرح‌ها که با عنوان اخذ گواهینامه‌های ISO 14001:2015، ISO 9001:2015 و OHSAS 18001:2007 مطرح شده درصد انجام کار ۱۰۰درصدی بوده است به این معنا که تمام مراحل ممیزی و دریافت گواهینامه‌ها از شرکت Pin CO را پشت سر گذاشته است. هدف از انجام طرح را می‌توان استقرار سیستم مدیریت محیط‌زیست منطبق بر الزامات استاندارد بین‌المللی، استقرار سیستم مدیریت کیفیت منطبق بر الزامات استاندارد بین‌المللی، استقرار سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی منطبق بر الزامات استاندارد بین‌المللی دانست.

احداث ساختمان HSEE دومین اقدام عملیاتی- اجرایی این مجتمع احداث ساختمان HSEE است. این طرح با عنوان طراحی، نظارت و ساخت ساختمان HSEE مجتمع معدنی انگوران بوده و درصد انجام کار این طرح نیز 10 درصد (تصویب طرح و انجام اقدامات اولیه) بوده است. هدف از انجام این طرح را می‌توان مواردی همچون در اختیار قرار دادن فضای مناسب برای استقرار واحد HSEE، رفع مشکلات موجود به دلیل کمبود فضا دانست.

توان راه ارجان (ناظر طرح: شرکت مهندسین مشاور آرمان‌بنای اشراق) یکی دیگر از اقدامات عملیاتی- اجرایی این است که طرحی با نام زیرسازی و آسفالت کردن جاده اختصاصی و راه‌های معدن در این زمینه تدوین شده است که درصد انجام کار آن ۱۰۰درصدی بوده (اتمام آسفالت، جدول‌کشی، خط‌کشی و نصب علائم راهنمایی) و هدف از انجام آن کاهش گرد و غبار جاده‌ای، جلوگیری از شسته شدن خاک جاده‌ها در فصل‌های بارندگی و ایمن کردن جاده‌ها است. تثبیت خاک جاده‌ها جهت مقابله با ایجاد ریزگرد طرح تثبیت خاک با استفاده از تاکی هیدرات نیز از سوی مجتمع معدنی سرب و روی انگوران انجام شده که درصد انجام آن ۱۰۰درصد بوده (اتمام برای سال 1396 با شروع فصل بارش) است. هدف از انجام این طرح نیز تثبیت خاک، جلوگیری از ایجاد آئروسل‌های جاده‌ای است. آبپاشی مسیرهای تردد در فصل‌های بدون بارش در طرح آبپاشی مسیرهای تردد که ۱۰۰درصدی انجام شده (اتمام برای 1396 با شروع فصل بارش) هدف کاهش گرد و غبار ناشی از تردد ماشین‌ها و جلوگیری از تاثیر باد بر ایجاد ریزگردها بوده است. کنترل میزان آئروسل‌ها (PM10, PM2.5, PM1.5) طرح بررسی تاثیر اقدامات کنترلی بر روند کاهش آئروسل‌های محیطی نیز با پیشرفت ۱۰۰درصدی (نمونه‌برداری و دریافت نتیجه از آزمایشگاه معتمد محیط‌زیست) است که هدف از انجام آن بررسی تاثیر اقدامات انجام شده بر روند کاهش آئروسل‌ها بوده است.

احداث تصفیه‌خانه بتنی با ظرفیت کلی 120 متر مکعب (مشاور: شرکت پالاگر) طرح احداث تصفیه‌خانه بتنی با ظرفیت کلی 120 مترمکعب (با روش تصفیه بیولوژیکی) که با پیشرفت ۱۰۰درصدی (ساخت بدنه بتنی، تجهیز نمودن و بارگیری مخزن) همراه بوده و هدف از انجام آن اصلاح تصفیه‌خانه قدیمی که به علت عدم تعادل بین فاضلاب خام ورودی و حجم مخزن خروجی؛ پارامترهای پساب خروجی بالاتر از حد استانداردهای حفاظت محیط‌زیست کشور و ذخیره پساب خروجی و بازگشت آن به چرخه مصرف فضای سبز و آبپاشی جاده‌ها بوده است.

احداث چاه مشاهده‌ای توسط پیمانکار حفر چاه طرحی با عنوان احداث چاه مشاهده‌ای (یک چاه شاهدی و دو چاه مشاهده‌ای) با انجام ۲۵درصد از کار (اتمام حفر چاه شاهدی، جانمایی دو چاه مشاهده‌ای) که با هدف بررسی و ارزیابی کیفی آب‌های زیرسطحی منطقه و بررسی تاثیر فرایند معدنکاری بر آب‌های زیرسطحی انجام شده است.

نصب و راه‌اندازی سامانه پایش آنلاین طرح نصب و راه‌اندازی سامانه پایش آنلاین که 15درصد از آن انجام شده(مصوب نمودن طرح، بررسی تجهیزات مورد نیاز) با هدف بررسی و ارزیابی آلودگی به صورت آنلاین و لحظه‌ای بوده است. احداث رسوبگیر بر مسیل رودخانه‌های ساغرچی و قلعه‌جوق طرح احداث رسوبگیر بر روی مسیل‌های رودخانه‌های ساغرچی و قلعه‌جوق (هر مسیل 3 بندرسوبگیر ) که ۲۵درصد از ان انجام شده (پایش فصلی دبی رودخانه‌ها و بررسی تغییرات آلودگی بار رسوب، پیمایش مسیل و تعیین ایستگاه‌های احداث رسوبگیر، در حال احداث بندهای رسوبگیر)کاهش آلودگی بار رسوب و مواد معلق، جلوگیری از انتشار عناصر بالقوه سمی توسط مواد معلق رودخانه‌ها را به دنبال داشته است.

طراحی فضای سبز محدوده شهرک مجتمع معدنی انگوران طراحی فضای سبز شهرک که 100درصد (اتمام طراحی و تحویل نقشه و پلان طرح) آن انجام شده به منظور ایجاد فضای سبز همراه با طراحی لنداسکیپ برای ارتقای ارزش دید بصری، تعیین گونه‌های گیاهی مناسب با شرایط و اقلیم منطقه، در نظر داشتن مدیریت آب و منابع در ایجاد فضای سبز بوده است. ایجاد فضای سبز و بسترسازی برای احداث فضای سبز در سال آتی طرحی به نام ایجاد فضای سبز و بسترسازی برای احداث فضای سبز با پیشرفت ۱۰۰درصدی (اتمام کاشت و ایجاد فضای سبز به میزان تعریف شده برای سال 96، بستر سازی برای ایجاد فضای سبز در سال آینده) به منظور ایجاد فضای سبز برای ایجاد چشم انداز مناسب، کاهش اثرات زیست‌محیطی آئروسل‌های جوی توسط گیاهان و عمل کردن به تعهدات (ایجاد فضای سبز برابر با 0.001 کل مساحت برداشت) بوده است.

بازگشت پساب خروجی تصفیه‌خانه‌ها به چرخه مصرف طرح اصلاح چرخه تصفیه‌خانه‌های فاضلاب جهت بازگشت پساب خروجی تصفیه‌خانه‌ها به چرخه مصرف مجتمع معدنی انگوران که ۷۵درصد از آن انجام شده (اتمام اقدامات اصلاحی چرخه تصفیه‌خانه در تصفیه‌خانه جدیدالاحداث، خریداری تجهیزات مورد نیاز جهت اصلاح چرخه دو تصفیه‌خانه دیگر) با هدف صرفه‌جویی در مصرف آب، جلوگیری از خروج آب خاکستری از چرخه مصرف، بهره‌گیری از آب ذخیره شده در بخش فضای سبز (گیاهان غیرمثمر) و آبپاشی جاده‌ها و عمل کردن به دستورالعمل صرفه‌جویی در مصرف آب (W10) بوده است. تفسیر داده‌های ارزیابی آلاینده‌های زیست‌محیطی طرح تفسیر داده‌های ارزیابی آلاینده‌های زیست‌محیطی (از سال 93 الی 96) که پیشرفت ۱۰۰درصدی (اتمام کار تفسیر و ارائه گزارش به مجتمع) همراه بوده با هدف تعیین روند تغییرات هر یک از ایستگاه‌ها بر حسب نوع پارامتر در طول فصول و سال‌های مختلف بوده است. جمع‌آوری سگ‌های بیمار و ولگرد مجتمع معدنی انگوران طرح جمع‌آوری سگ‌های بیمار و ولگرد مجتمع معدنی انگوران و تحویل آنها به مرکز نگهداری از سگ‌های بی‌پناه با انجام ۱۰۰درصدی کار برای جلوگیری از نشر بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان، درمان و نگهداری از سگ‌های بیمار و حمایت از حیوانات بی‌پناه جهت دریافت کمک‌های تخصصی بوده است. طبقاتی کردن دمپ‌های باطله طرح طبقاتی کردن دمپ‌های باطله به‌منظور جلوگیری از تخریب پوشش گیاهی که ۱۰۰درصدی انجام شده با هدف جلوگیری از پیشروی عرضی دمپ‌های باطله و جلوگیری از تخریب منابع طبیعی و پوشش گیاهی بوده است.

از رده خارج کردن خودروهای فرسوده طرح از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و جایگزینی خودروهای صفر کیلومتر که ۱۰۰درصدی انجام شده با هدف جلوگیری از انتشار آلاینده‌های جوی، جلوگیری از نشت روغن و گازوئیل، جلوگیری از تولید ضایعات و قطعات فرسوده بوده است. استخراج بخش سولفوره معدن به روش زیرزمینی طرح استخراج بخش سولفوره معدن به روش زیرزمینی به منظور تخفیف اثرات زیست‌محیطی با پیشرفت ۱۰۰درصدی به منظور جلوگیری از انتشار آلاینده‌های زیست‌محیطی انجام شده است. تفکیک زباله طرح تفکیک زباله (جدا کردن کاغذ از سایر زباله‌ها و انتقال آن به کارگاه‌های بازیافت زباله و اختصاص سطل‌های ویژه جهت جمع‌آوری پسماند) با پیشرفت ۱۰۰درصدی به منظور حرکت در مسیر توسعه پایدار، عمل کردن به دستورالعمل چرخه کربن، عمل کردن به دستورالعمل صرفه‌جویی در مصرف کاغذ (W12) و تبدیل ضایعات به ارزش افزوده تعریف شده است.

تهیه گلدان‌های گل برای محیط‌های پرسنلی طرح تهیه گلدان گل طبیعی برای راهروها و محیط‌های عمومی و نیز اتاق کارکنان با انجام ۱۰۰درصدی و با هدف ایجاد فضای سبز در محیط کار کارکنان در فصل‌های سرد و ایجاد چشم‌انداز و منظر و استفاده از گونه‌های گیاهی پالاگر محیط‌زیست (صوت، آلودگی هوا و غیره) بوده است. ساخت سد خاکی بر مسیر رواناب‌های منتهی به تصفیه‌خانه شماره 2 طرح ساخت سد خاکی جهت انحراف رواناب‌های فصلی منتهی به تصفیه‌خانه شماره 2 که ۱۰۰درصدی انجام شده با هدف انحراف رواناب‌های فصلی منتهی به تصفیه‌خانه شماره 2 بوده است. خنثی نمودن محلول‌های اسیدی آزمایشگاه پیش از ورود به فاضلاب طرح خنثی کردن محلول‌ اسیدی آزمایشگاه توسط بافر قلیایی پیش از ورود به فاضلاب با انجام ۷۵درصدی (خریداری تجهیزات و بافر، نصب سیستم موقت تا زمان رسیدن مخزن اصلی) با هدف جلوگیری از ورود محلول های اسیدی به محیط زیست بوده است. تعویض تانکرهای سوخت‌رسانی و تعویض خاک‌های آلوده طرح تعویض تانکرهای سوخت‌رسانی دارای نشتی و تعویض خاک‌های آلوده محدوده پمپ‌بنزین که ۱۰۰ درصدی انجام شده (تانکر دو خودروی سوخت‌رسان دارای نشتی و خاک‌های آلوده اطراف پمپ‌بنزین تعویض شد) با هدف جلوگیری از نشت سوخت و ایجاد آلودگی زیست‌محیطی در مسیر حمل و محدوده مجتمع، جلوگیری از انتقال آلودگی محدوده پمپ‌بنزین به دیگر نقاط و جلوگیری از هدر رفت سرمایه بوده است.

اقدامات آموزشی- فرهنگی پاکسازی محدوده معدن از زباله نیز جوز اقدامات آموزشی- فرهنگی این مجتمع بوده است که در راستای آن طرح سه‌شنبه‌های بدون زباله که ۱۰۰درصدی انجام شده (با شروع بارش برف، امکان ادامه طرح تا بهار سال آینده وجود ندارد) با هدف ارتقای سطح فرهنگی کارکنان مجتمع معدنی انگوران در راستای حفاظت از محیط زیست، پاکسازی محیط زیست از زباله بوده است. برگزاری کلاس‌های آموزشی با محوریت محیط زیست طرح برگزاری دوره‌های آموزشی با رویکرد زیست‌محیطی که ۲۵درصد از آن انجام شده (14 دوره کلاس آموزشی با محوریت محیط زیست با همکاری واحد آموزش و HSE مجتمع برنامه‌ریزی شده است) به منظور ارتقای سطح علمی و فرهنگی کارکنان مجتمع معدنی انگوران در راستای حفاظت از محیط زیست است.

ایجاد کتابخانه تخصصی زیست محیطی طرح کتابخانه تخصصی زیست‌محیطی که ۱۰۰درصدی انجام شده به منظور ارتقای سطح علمی و فرهنگی کارکنان مجتمع معدنی انگوران در راستای حفاظت از محیط زیست بوده است.

شرکت در همایش‌های ملی و بین‌المللی طرحی با نام شرکت در همایش‌های ملی و بین‌المللی زیست‌محیطی که ۱۰۰درصدی انجام شده با هدف شرکت در مجامع علمی و ارائه مقاله از عملکردهای زیست محیطی مجتمع معدنی انگوران و تبادل اطلاعات و بهره‌گیری از دانش‌های روز دنیا بوده است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها