|
کدخبر: 32133

گزارش گسترش‌نیوز از راهکارجدید برای طرح شکایات بیمه‌ای در گفت‌وگو با عضو شورای‌عالی کار:

سامانه‌ای که حق بیمه پایمال شده را از کارفرمایان می‌گیرد

اگر شما هم در سوابق بیمه خود دچار چالش های اداری هستید، از طریق سامانه# ۱۴۲ * از سوابق بیمه ای خود مطلع و شکایات خود را اعلام کنید.

گسترش نیوز: علی رغم گذشت سال‌ها از شکایت‌های مکرر کارگران به دلیل نادید انگاشتن حقوق و بیمه شان توسط کارفرمایان متأسفانه هنوز شاهد این مسئله به طرزی پر رنگ تر از قبل هستیم. کارفرمایان به ظاهر قدرتمندی که برای رسیدن به منافع مالی بیشتر اقدام دور زدن بیمه کارگران می‌کنند و کارگرانی ضعیفی که به دلیل نبود امنیت شغلی و ترس از بیکاری لب به شکایت باز نمی‌کنند. جهل به قانون می‌تواند یکی از مهم‌ترین دلایلی باشد که هر دو این گروه را به نوعی مرتکب اشتباه می‌کند. از این رو اهتمام مضاعف برای آگاه‌سازی امری بسیار مهم و قابل توجه است.

علی خدایی، در این خصوص به گسترش نیوز گفت: مشکل نادیده انگاشتن بیمه کارگران توسط کارفرمایان از گذشته تا به حال وجود داشته و پی گیری‌های متعددی را در بر گرفته است.

این نماینده کارگری در شورای‌عالی کار تشریح کرد: متأسفانه قسمت عمده مشکلات ما در این زمینه به دلیل جهل به قانون توسط کارگر و کارفرما صورت می‌گیرد. از این رو کارگران مدعی بر عدم منظور سوابق بیمه‌ای توسط کارفرما می‌توانند با استناد به ماده۱۴۸ قانون کار به قسمت تشخیص حل اختلاف ادارات کار رجوع و طرح دعوی کنند. بنابراین اگر ادله‌ای مبنی بر این امر داشته باشند و بتوانند اثبات کنند که این مدت را در محل مذکور کار کرده‌اند اما هیچ بیمه‌ای برایشان رد نشده است؛ اداره کار کارفرما را مکلف خواهد کرد که بیمه کارگر در مدت ذکر شده را به همراه جریمه‌اش پرداخت کند.

وی تأکید کرد: از آن جایی که مراجعه حضوری به سازمان تأمین اجتماعی و طرح دعوی فرآیند‌ای زمان بر است و همچنین کارگران بسیاری به دلیل نبود امنیت شغلی از شکایت به سازمان صرف نظر می کنند. ما به منظور راحتی و آسایش افراد سامانه جدیدی را در این خصوص اراه‌اندازی کرده‌ایم.

خدایی ادامه داد: این سامانه که توسط سازمان تامین اجتماعی طراحی شده، هفته پیش تست و اکنون در حال کار است. بنابراین از این به بعد هر کارگری می‌تواند با شماره گیری کد# ۱۴۲ * از طریق تلفن همراه خود و ثبت نام در سایت سامانه از سوابق خود مطلع شود.

khodayi.jpg

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: استفاده از این سامانه و همگانی شدن آن نیازمند اطلاع رسانی است.

به گفته وی، این تنها یکی از مشکلات کارگران و کارفرمایان است که برای رفع آن چنین چاره‌ای را گزیده‌ایم و تک تک مشکلات آنها توسط نمایندگان کارگری در حال پیگیری است.

عضو شورای‌عالی کار خاطر نشان کرد: از آن جایی که برای کارگاه‌های صنفی زیر۱۰ نفر محدودیت بازرسی وجود داشت طبق مذاکرات انجام شده با جناب نوربخش قرار بر این شد که حتی با اطلاع رسانی پیامکی اشخاص سازمان مکلف به بازرسی شود. بنابراین کارگرانی که در کارگاه زیر ۱۰ نفر مشغول به کار هستند نیز می‌توانند از طریق پیامک شکایت خود را اعلام کنند.

خدایی افزود: راهکار دیگر نیز این است که کارگران به تشکلات کارگری استانی و محلی خود مراجعه و شکایت خود را از این طریق پیگیری کنند.

این مقام مسئول در خصوص جرایم تنبیهی کارفرمایان برای تخطی متذکر شد: در صورتی که اثبات شود کارفرمایان حق بیمه کارگر را واریز نکرده‌اند به دو نوع جریمه محکوم می‌شوند: اول این که باید حق بیمه را به نرخ روز پرداخت کنند؛ مثلا اگر کارفرمایی کارگر خود را ۱۰ سال پیش بیمه نکرده است، حق بیمه‌اش را باید به نرخ روز پرداخت کند که به ضررش است. دوم این که علاوه بر پرداخت حق بیمه، درصدی هم به عنوان جریمه که نرخ آن شناور است در نظر گرفته می‌شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها