|
کدخبر: 21782

آموزش، لازمه توسعه گردشگری است

حمید خلیلی‌پناه / فعال گردشگری

یکی از مسائل بسیار مهم در توسعه گردشگری، آموزش است؛ مسئله‌ای که در کشورمان چندان جدی گرفته نشده است. یکی از مشکلات بزرگ گردشگری کشور آن است که نیروهای انسانی فعال در حوزه خدمات گردشگری دوره‌های آموزشی را نگذرانده‌اند و واحدهای خدماتی مانند هتل‌ها، رستوران‌ها و سایت‌های گردشگری برای برگزاری دوره‌های آموزشی هزینه نمی‌کنند. این در حالی است که به منظور ارتقای خدمات‌رسانی حوزه‌های مختلف گردشگری باید دوره‌های آموزشی مناسب برای نیروی‌های انسانی برگزار شود.

خدمات‌رسانی گردشگری از لحظه‌ای که گردشگران تور سفر را خریداری کرده یا اتاق هتل را رزرو می‌کنند، آغاز می‌شود و تا لحظه خروج گردشگران (ورود به هتل و ارائه خدمات تفریحی داخل هتل‌ها و خدمات حمل‌ونقلی و پذیرایی و...) را در بر می‌گیرد. برخی از حوزه‌های گردشگری مانند گردشگری لوکس نیاز به خدمات‌رسانی مناسب دارند و اگر خدمات‌رسانی مناسب در گردشگری لوکس ارائه نشود این حوزه دیگر مشتری نخواهد داشت.

خدمات‌رسانی مناسب از طریق ارائه دوره‌های آموزشی مورد نیاز حاصل می‌شود و یکی از ضعف‌ها و مشکلات اساسی کشورمان از بی‌توجهی به امور آموزشی ناشی می‌شود. یکی از شاخه‌هایی که نیروی انسانی در آن نقش بسیاری داشته و به‌عنوان سفیران فرهنگی کشورها معرفی می‌شوند راهنمایان سفر هستند و این راهنمایان اگر بتوانند به خوبی خدمات‌رسانی کنند نقش بسیار موثری در جذب گردشگران خارجی و تبلیغات مثبت درباره گردشگری ایران دارند.

همچنین برخوردهای نامناسب هر گروهی حتی رانندگان تاکسی‌ها می‌تواند اثر منفی روی گردشگران خارجی گذاشته و خاطره‌ای منفی ایجاد کند و هنگام بازگشت گردشگران ناراضی از سفر به ایران به هموطنان خود توصیه کنند به کشورمان سفر نکنند. به همین منظور آموزش‌های گردشگری قشر وسیعی از نیروی انسانی را در بر می‌گیرد و نهادهای متولی گردشگری اگر به راستی قصد دارند گردشگری را در کشور توسعه دهند باید دوره‌های آموزشی را برای تمامی قشرهای فعال در گردشگری برگزار کنند و حتی به شهروندان و هموطنان کشورمان نیز شیوه مناسب برخورد با گردشگران را بیاموزند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها