|
کدخبر: 38250

تبریز ۲۰۱۸ بهانه برپایی یک نشست ویژه

تحلیل نقش آموزشی وسایل ارتباط جمعی در توسعه گردشگری، بررسی نقش رسانه‌های بومی و محلی در توسعه فرهنگ گردشگری در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

گسترش‌نیوز : دومین نشست تخصصی با عنوان " نقش و تاثیر رسانه‌ها در گردشگری با رویکرد تبریز ۲۰۱۸ " چهارشنبه ۲۵ مهرماه ۱۳۹۷ به همت دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، اداره فرهنگ و ارشاد استان آذربایجان شرقی، خانه مطبوعات استان، با حضور استادان دانشگاه‌ها، فعالان رسانه‌ای، روزنامه‌نگاران و علاقمندان به رسانه در محل تالار خاقانی خانه فرهنگ تبریز برگزار شد.

neshasttt.jpg

دکتر جلال نصیریان (مدرس دانشگاه و مدیرعامل مؤسسه آموزشی خدمات گردشگری و هتل داری آوای جلب سیاحان)، آقای محمود مختاریان (مدرس دانشگاه)، سرکار خانم صبا رضایی کرمانشاهی (روزنامه‌نگار حوزه گردشگری)، زهره جوادیه (مجری- کارشناس دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها)، دکتر محمدپور(مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد استان آذربایجان شرقی)، اسد فلاح (رئیس هئیت مدیره خانه مطبوعات استان آذربایجان شرقی) و مهندس مرتضی آبدار (مدیر کل سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی) در این نشست حضور داشتند.

جوادیه در ابتدای جلسه خاطر نشان کرد که این جلسه دومین نشست تخصصی با عنوان " نقش و تأثیر رسانه‌ها در گردشگری با رویکرد تبریز ۲۰۱۸ "، است. البته باید به این نکته اشاره کنم که نخستین نشست در تاریخ ۲۶ تیر۱۳۹۷ با همین موضوع در همین استان بود که با استقبال خوبی هم مواجهه شد. این موضوع ما را بر آن داشت که دومین نشست با این عنوان را برگزار کنیم.

محورهای مورد بحث این جلسه عبارتند از: تحلیل نقش آموزشی وسایل ارتباط جمعی در توسعه گردشگری، بررسی نقش رسانه‌های بومی و محلی در توسعه فرهنگ گردشگری، آداب، الگوهای رفتاری و اخلاقی حرفه‌ای در توسعه صنعت گردشگری، تأثیر انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در توسعه گردشگری، نقش تبلیغات رسانه‌ها در صنعت گردشگری، بررسی نقش رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی در توسعه گردشگری و نقش گردشگری در توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست.

کارشناس- مجری این برنامه اظهار کرد همان‌طور که مستحضرید «تبریز ۲۰۱۸» یک رویداد ملی و بین‌المللی است که با توجه به تأثیر مستقیم آن در اقتصاد شهر و کشورمان، به رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی کمک مؤثری می‌کند. تبریز ۲۰۱۸، در واقع بهترین فرصت برای بهره‌مندی از کلیه ظرفیت‌ها، معرفی جاذبه‌ها، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های مختلف در حوزه‌های گردشگری، تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و به‌ویژه توسعه زیرساخت‌ها و امکانات در همه ابعاد گردشگری است.

از این رو، سازمان همکاری اسلامی طرحی را از سال ۲۰۱۵ با نام معرفی شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی آغاز کرد. در این طرح هر ساله شهری از کشورهای اسلامی به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام معرفی می‌شود.

در این راستا، در سال ۲۰۱۵، شهر قدس فلسطین، در سال ۲۰۱۶، شهر قونیه ترکیه و در سال ۲۰۱۷ شهر مدینه عربستان به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام معرفی شدند و تبریز نیز به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ انتخاب شد.

آقای دکتر جلال نصیریان، به عنوان نخستین سخنران به موضوع آداب، الگوهای رفتاری و اخلاقی حرفه‌ای و تأثیر و کارآمدی آن در توسعه صنعت گردشگری پرداخت.

وی گفت ایران با مساحت ۱۹۵/۶۴۸/۱ کیلومتر مربع یکی از پرجاذبه‌ترین کشورهای دنیا است. امروز تعریف هتل نسبت به گذشته تغییر کرده است، در واقع هتل منزلی است دور از منزل خود (گردشگر) که در این راستا باید امنیت برای مهمان ایجاد شود.

این مدرس دانشگاه ابراز کرد که کیفیت و ارائه سرویس از عناصر بسیار مهم جذب میهمان و گردشگری است پس بقای یک هتل یا مکان گردش پذیر، بستگی به برگشت گردشگر به آنجا دارد. در این راستا، توجه به شعار Tourism For All And All For tourism مهم است که بر اساس آن گردشگری یک کالای لوکس دیگر امروز محسوب نمی‌شود و در واقع حقی از زیرمجموعه‌های حقوق بشر است.

مدیرعامل مؤسسه آموزشی خدمات گردشگری و هتل‌داری آوای جلب سیاحان در ادامه گفت چهار بخش مرتبط با صنعت گردشگری عبارتند از: ترانسپورت، اماکن، جاذبه‌های گردشگری و سفرسازان. همچنین توجه به نقش آموزش در حوزه گردشگری در تمام ابعاد آن، توجه و تسلط به زبان‌های دیگر از جمله زبان بدن BODY LANGUAGE ضروری به نظر می‌رسد، چرا که ارتباطات غیرکلامی در فرهنگ‌های مختلف با هم متفاوت هستند.

استاد محمود مختاریان، دومین سخنران این جلسه بودند که به این موضوع اشاره کرد که ما انسان‌ها امروزه به طور کلی نیازمند انواع سواد مالی، سلامتی، قوم‌گرایی، بوم‌شناسی، بصری و سواد رسانه‌ای هستیم. در واقع امروزه ما در جهان حکومت رسانه‌ای داریم، چراکه تحولات رسانه‌ای در جامعه اتفاق افتاده است. به طوری که رسانه‌های مجازی همه اطراف ما را پر کرده‌اند. باید گفت در رسانه‌های مجازی، دروازه‌بانی خبر و سانسور وجود ندارد، اما این رسانه‌ها از قدرت فوق‌العاده بالایی برخوردار هستند و بالطبع این موضوع باعث افزایش بسیار زیاد مخاطبان می‌شود.

neshastt45.jpg

این مدرس دانشگاه به موضوع ایجاد و تشکیل بانک اطلاعات در خصوص مشاهیر و افتخارات این شهر (تبریز) اشاره کرد. و اینکه اعتمادسازی، بسترسازی، فرهنگ سازی، تعامل و موج‌سازی از وظایف اصلی رسانه‌ها است. همچنین امروزه مقابله با رسانه‌های مجازی محال است، اما می‌توانیم فضای مناسب رسانه‌ای در راستای توسعه صنعت گردشگری در جامعه ایجاد کنیم.

در این نشست مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی به ایراد سخنرانی پرداخت. وی رسانه و تبلیغات رسانه‌ای را یکی از مؤلفه‌های اصلی توسعه صنعت گردشگری عنوان کرد.

"مهندس مرتضی آبدار" ضمن تقدیر از خانه مطبوعات استان در راستای برگزاری این نشست، اظهار کرد: با توجه به اینکه شهر تبریز به دلیل غنای تاریخی، طبیعی و فرهنگی به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸ انتخاب شده است، لذا نیازمند معرفی و انتشار جامع این ظرفیت از سوی اصحاب رسانه در سطح ملی و فرا ملی است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان با اشاره به اینکه رسانه‌ها می‌توانند شکلی جدید به صنعت گردشگری ببخشند، ادامه داد: رسانه‌ها با بهره‌گیری به جا از کارکردهای خود می‌توانند از نقش واسط بودن گامی فراتر نهاده و در تمامی فرآیندهای توسعه استراتژی‌های گردشگری نقش داشته باشند. در این صورت، رسانه‌ها نه تنها به عنوان ابزار به کار می‌روند، بلکه به لحاظ اهمیت جزء یکی از ارکان مهم توسعه استراتژی‌های گردشگری محسوب می‌شوند.

وی افزود: تولیدات رسانه‌ای موفق می‌توانند تأثیر قابل توجهی در معرفی جاذبه‌های کمتر شناخته شده در مناطق با ظرفیت‌های گردشگری داشته باشند و مقاصد مدنظر تأثیر مستقیم یک اثر رسانه‌ای را با افزایش ورود گردشگر حس خواهند کرد.

آبدار در پایان تأکید کرد: تأثیر رسانه‌ها در تبیین ظرفیت‌های گردشگری موضوعی است که نیازمند برنامه‌ریزی و استفاده از قابلیت‌های رسانه‌ها است و با برنامه هایی از این دست در تلاشیم تا بتوانیم با استفاده از شیوه‌های نوین اطلاع‌رسانی، در جهت شناساندن ظرفیت‌های گردشگری در استان به ویژه تبریز ۲۰۱۸ گام اساسی برداریم.

صبا رضایی هم به عنوان روزنامه‌نگار حوزه گردشگری در خصوص تبلیغات رسانه‌ای گردشگری به اهمیت شبکه‌های مجازی در توسعه گردشگری اشاره کرد.و اینکه این شبکه‌‌ها همانند شمشیر دولبه و second Life))زندگی دوم امروز انسان‌ها هستند. و در واقع یکی از راه‌های جذب توریسم، تبلیغات لازم، ارائه تصویر و IMAGE از یک شهر یا کشور در این شبکه‌ها و رسانه‌ها است، که باعث بالابردن میزان جذابیت و افزایش توریسم می‌شود. همچنین برای بالابردن و توجه به صنعت توریسم باید به برندسازی در این حوزه فکر و توجه ویژه کرد.

این روزنامه‌نگار فعال در حوزه گردشگری یکی از راه‌های بسیار مهم جذابیت‌های توریستی را تصویرسازی و استفاده از رنگ دانست و اینکه ما نیازمند تبلیغات رسمی برای معرفی خودمان در حوزه‌های مختلف و خصوصاً گردشگری هستیم. اما نکته مغفول بسیار مهم در رخداد تبریز ۲۰۱۸، تبلیغات و رسانه است که به خوبی انجام نشده است. همچنین یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری تبریز ۲۰۱۸، سفرها و ورزش‌های زمستانی است که باید فعال شود و به این ظرفیت‌ها شهر تبریز در این خصوص توجه کرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها