|
کدخبر: 20379

دشواری‌های گردشگری لوکس در ایران

یک فعال گردشگری معتقد است در حال حاضر امکانات اندکی در زمینه گردشگری لوکس فراهم شده که هنوز کافی نیست.

به گزارش پایگاه خبری گسترش، حمید خلیلی‌پناه، کارشناس گردشگری در گفت‌وگو با «گسترش‌تجارت» اظهار کرد: دولت و سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برای فعال شدن گردشگری لوکس تاکنون اقدامی انجام نداده‌اند. اقدامات انجام شده برای جذب گردشگران خارجی بر اساس نیاز بازار گردشگری در برهه‌های مختلف زمانی بوده است.

او افزود: پیش از اشغال سفارت عربستان در ایران، برنامه‌ریزی‌ها و اقداماتی برای جذب گردشگران خارجی انجام شد، از آن جمله بهره‌برداری از چند هتل لوکس در مشهد بود که ویژه گردشگران عرب زبان مرفه ساخته شدند. به طور کلی در زمینه جذب گردشگران زیارتی مرفه برنامه‌ریزی‌های متعددی انجام شده بود و فعالان گردشگری مشهد در تلاش برای ایجاد خدمات مورد نیاز آنها بودند که با واقعه سفارت عربستان روبه‌رو شدند.

خلیلی‌پناه با اشاره به ایجاد جایگاه VIP (افراد بسیار مهم) در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) بیان کرد: این اقدام گامی در جهت فعال کردن گردشگری لوکس به شمار می‌رود و اقدام مناسبی است. این جایگاه به گردشگران مرفه امکان آن را می‌دهد با احترام بیشتر از خدمات حمل‌ونقل و صدور روادید استفاده کرده و در صف‌های طولانی منتظر نمانند. او با اشاره به اینکه بسیاری از گردشگران لوکس در دنیا مخاطبان تفریحات لوکس هستند، اظهار کرد: امکان ارائه چنین خدماتی وجود ندارد اما برای گردشگران کشورهای مسلمانان هتل‌هایی مانند اسپیناس تهران، هتل بزرگ شیراز یا هتل عباسی خدمات اقامتی مناسبی ارائه می‌دهند. به طور کلی بسیاری از افرادی که علاقه‌مند به سفرهای لاکچری هستند ایران را به‌عنوان مقصد انتخاب نمی‌کنند چراکه کشورمان در فهرست مقصدهای سفر لوکس قرار نگرفته است.

این مدیر آژانس گردشگری با اشاره به وجود نواقص در اقامتگاه‌های ایران برای خدمات‌رسانی به گردشگران لوکس گفت: در اقامتگاه‌ها مشکل داریم، اما نیروی انسانی و خدماتی گردشگری شیوه برخورد مناسب با گردشگران مرفه را به خوبی می‌دانند و آموزش‌های لازم را دریافت کرده‌اند. با اینهمه موقعیت‌های تفریحی و جذابیت‌ها برای این افراد بسیار کم است. او با اشاره به اینکه برخی از گردشگران مرفه علاقه به طبیعت‌گردی دارند، اما امکانات و اقامتگاه‌های مناسب طبیعت‌گردی برای این قشر در ایران وجود ندارد؛ بیان کرد: بسیاری از این گردشگران علاقه‌مند به شکار هستند که بر اساس مصوبه سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شکار در ایران ممنوع است. بسیاری دیگر نیز برای مشاهده گونه‌های نادر حیوانی و گیاهی علاقه‌مند به سفر به ایران هستند و باید امکانات لازم برای بازدید آنها از طبیعت بکر و منحصر به فرد ایران را فراهم کنیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها