|
کدخبر: 3983

امضای قرارداد 6 هزار واگن باری در نمایشگاه ریلی تهران

معاون ناوگان شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: قرارداد خرید و ساخت 6 هزار واگن باری همزمان با برگزاری پنجمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی به امضا می رسد.

به گزارش پایگاه خبری گسترش، 'بابک احمدی' در گفت و گو با خبرنگاران افزود: بر اساس این قرارداد ،4900 واگن باری در سه شرکت واگن سازی داخلی با استفاده از منابع مالی 100 درصد خارجی و با 250 میلیون یورو سرمایه گذاری شرکت روسی، ساخته می شود ،1100 واگن نیز از خارج وارد کشور می شود.

معاون ناوگان راه آهن اظهارداشت: تا زمانی که خط تولید ساخت این واگن های لبه بلند در سه شرکت داخلی آغاز بکار نکند، اجازه نخواهیم داد ،واگنی از خارج وارد کشور شود.

وی، از برگزاری پنجمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی، صنایع، تجهیزات و خدمات وابسته در روزهای 25 تا 28 اردیبشهت ماه در تهران خبر داد و گفت: این دومین نمایشگاه بین المللی بزرگ ریلی جهان است که در ایران برگزار می شود و 160 شرکت داخلی و 130 شرکت خارجی از 16 کشور جهان در این نمایشگاه آخرین دستاوردهای خود را به نمایش می گذارند.

وی گفت: 130 شرکت از کشورهای سوئد ، سوئیس ، بلژیک ، فرانسه، هند ، اوکراین ، نیوزیلند، ترکیه ، ایتالیا ، لتونی، اسپانیا، روسیه، جمهوری چک، چین، آلمان و صربستان در این نمایشگاه حضور دارند و مقامات راه آهن های ایتالیا، چین ، اسپانیا ، فرانسه و لتونی در غرفه های مربوطه پاسخگوی مراجعه کنندگان خواهند بود.

وی با بیان اینکه همزمان با این نمایشگاه چند قرارداد دیگر به استناد ماده 12 قانون رفع موانع تولید ناشی از صرفه جویی های مصرف سوخت به امضا می رسد، گفت: برای خرید و تولید واگن های مسافری نیز مشابه قرارداد تامین 6 هزار واگن باری با چند شرکت خارجی در حال مذاکره هستیم.

وی با اشاره به نیاز شبکه ریلی کشور به 8 هزار واگن باری و 4 هزار واگن مسافری در افق چشم انداز 1402 اظهارداشت: هم اکنون 2 هزار واگن مسافری در شبکه ریلی کشور سیر می کنند که در سال 94 تمام واگن های بیش از 55 سال از رده خارج شدند، در سال 95 واگن های بیش از 45 سال از رده خارج شدند و مقرر شده تمام واگن های بیش از 30 سال عمر تا دی ماه امسال بازسازی در غیر این صورت اجازه تردد به آنها داده نخواهد شد.

به گفته احمدی، هم اکنون بسیاری از شرکت های مسافری بازسازی واگن های خود را در شرکت های داخلی آغاز کرده اند اما تامین منابع مالی مورد نیاز یکی از مشکلات شرکت های ریلی است، زیرا در افق چشم انداز برای توسعه شبکه ریلی کشور ما 350 هزار میلیارد ریال به منابع مالی دولتی و 200هزار میلیارد به منابع بخش خصوصی نیاز داریم.

وی در خصوص لکوموتیوهای مورد نیاز کشور نیز گفت: با توجه به نیاز ما مناقصه خرید 70 دستگاه لکوموتیو در مراحل نهایی قرارداد تا این کشنده ها در 2 کارخانه داخلی با تکنولوژی زیمنس آلمان با انتقال دانش فنی انجام شود.

معاون ناوگان شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان این که در قرارداد دیگری که در دستور کار ما قرار گرفته قرار است با تامین مالی خارجی 60 دستگاه لکوموتیو برای شبکه ریلی کشور تامین شود ودر قرارداد دیگر بازسازی 50 دستگاه لکوموتیو از 60 دستگاه متوقف آن در کشور آغاز شده تا پس از 12 سال نگهداری و سرویس به مالکیت برنده این مناقصه درآید.

احمدی با بیان این که تا 1402 کشور به 1800 دستگاه لکوموتیو نیاز دارد گفت:هم اکنون 700 لکوموتیو گرم در شبکه حمل ونقل ریلی وجود دارد و قرار است تا 1402 یک هزار لکوموتیو به این ناوگان اضافه شود و هم اکنون با شرکت های خارجی برای تامین منابع مالی آن در حال مذاکره هستیم.

وی تصریح کرد: تشکیل یک شرکت لیزینگ ریلی در دستور کار ما قرار گرفته و برای تامین منابع مالی تشکیل این شرکت قرار است 500 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی از طریق بانک عامل تسهیلات پرداخت شود، زیرا توسعه حمل ونقل ریلی و شبکه آن از اولویت های مهم راه آهن است.

به گزارش ایرنا، پنجمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی، صنایع، تجهیزات و خدمات وابسته در روزهای 25 تا 28 اردیبشهت ماه با حضور بیش از 290 شرکت داخلی و خارجی در محل دایمی نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها