|
کدخبر: 30544

منافع و ضررهای نوسانات ارزی در صنعت گردشگری بررسی شد

ارز تک‌نرخی بهترین راهکار گسترش گردشگری

یکی از صنایعی که به شدت از نوسانات ارزی تاثیر می‌پذیرد، صنعت گردشگری است.

به گزارش پایگاه خبری گسترش، روزنامه گسترش تجارت نوشت:گرانی ارز هرچه گردشگری داخلی و خروجی را دچار چالش می‌کند، به سود گردشگری ورودی است، به نحوی که با افزایش نرخ ارزهای خارجی، سودی که فعالان گردشگری ورودی از این حوزه کسب می‌کنند نیز افزایش می‌یابد، اما در این میان تورهای خروجی به شدت دچار رکود و بازار این حوزه کساد می‌شود که پیامدهایی همچون ورشکستگی آژانس‌های گردشگری فعال در زمینه گردشگری خروجی و کاهش یا لغو پروازهای مستقیم خارجی به بسیاری از کشورهای دنیا در اثر گرانی ارزها را به همراه دارد و به سود اقتصاد کشور نیست؛ با این‌همه از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌کند. با این‌همه به دلیل افزایش نرخ کرایه هتل‌ها و حمل‌ونقل در داخل کشور در اثر گرانی ارز گردشگری داخلی نیز گران‌تر شده و ازآنجاکه سفر جزو کالاهای ضروری در سبد خانوار نیست، این امر در اولویت‌های آخر قرار می‌گیرد. «گسترش‌تجارت» با کارشناسان آژانس‌های گردشگری ورودی، خروجی و داخلی مصاحبه کرده و نظر آنها را درباره تاثیر نوسانات ارزی؛ ارزان شدن و گران شدن ارز بر هریک از این حوزه‌ها جویا شده است.

گرانی ارز به نفع گردشگری ورودی به عقیده فعالان گردشگری، تورهای خروجی به دلیل گرانی ارز دچار مشکلات بسیاری شده‌اند، اما آژانس‌های گردشگری فعال در حوزه تورهای ورودی پس از گرانی ارز به سود بیشتری رسیده‌اند و گرانی ارزها به نفع ورودی‌کاران گردشگری بوده است. ایمان عدل‌خواه، فعال گردشگری ورودی و داخلی در گفت‌وگو با «گسترش‌تجارت» اظهار کرد: گران شدن ارزهای خارجی در حوزه گردشگری داخلی منافع بسیاری دارد، چراکه اگر نرخ هر تور ورودی ۷۰۰ یورو در نظر گرفته شود، پس از گرانی ارز این میزان درآمدزایی بیشتری دارد و اگر در گذشته ۷۰۰ یورو معادل با ۳ میلیون تومان بوده، اکنون برابر با ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان یا بیشتر است. به همین دلیل گران شدن ارزها در حوزه گردشگری ورودی برای آژانس‌های گردشگری بسیار مثبت است. او افزود: در گردشگری داخلی نرخ هتل‌ها و بسیاری از دیگر موارد مانند حمل‌ونقل با گران شدن ارز رشد می‌کنند و گران‌تر می‌شوند، به طوری که یک تور ساده کیش برای ایام نوروز حدود ۸ میلیون تومان هزینه خواهد داشت. از سوی دیگر قدرت خرید مردم نیز کاهش می‌یابد. عدل‌خواه درباره تورهای خروجی بیان کرد: در حوزه تورهای خروجی بازار بسیار کساد شده و آژانس‌های گردشگری که در این حوزه فعالیت می‌کنند، از رکود بازار شکایت دارند. خرید تورهای خروجی به شدت لغو شده و بسیاری از خطوط هوایی به‌تدریج پروازهای خود را به مقصد ایران لغو کرده و یا به شدت کاهش داده‌اند. اکنون پروازها از ایران به مقصد بسیاری از کشورهای دنیا در حال لغو شدن هستند. به عنوان نمونه پروازهای مستقیم خط هوایی پارس به مالزی و تایلند لغو شده‌اند.او دلیل لغو و کاهش شدید پروازهای مستقیم ایران به دیگر کشورهای دنیا را کاهش شدید تعداد مسافران دانست و گفت: دلیل کاهش چشمگیر تعداد مسافران پروازهای خارجی، گران شدن نرخ ارزهای خارجی است. این فعال گردشگری تاکید کرد: فروش بسیاری از آژانس‌های گردشگری خروجی که برای درآمدزایی در ایام نوروز برنامه‌ریزی کرده بودند، به شدت کاهش پیدا می‌کند و این موجب می‌شود که ضررهای سال گذشته را نتوانند جبران کنند. بسیاری از فعالان گردشگری حاضر نیستند از پروازهای چارتر در تورهای خود استفاده کنند. این امر موجب می‌شود آژانس‌های گردشگری کوچک به‌تدریج از صحنه رقابت حذف شوند، اما آژانس‌های گردشگری بزرگ همواره فروش خود را خواهند داشت. به گفته او ثبات نرخ ارزی بهترین شرایط برای توسعه فعالیت‌های گردشگری به شمار می‌رود، چراکه گردشگران خارجی نیز نمی‌توانند به کشوری که ارز آن همواره در نوسان است، اعتماد کنند.

کاهش قدرت خرید به ضرر گردشگری به عقیده مدیران آژانس‌های گردشگری کشور، گران‌تر شدن ارز موجب کاهش قدرت خرید مردم شده و این امر هم سفرهای داخلی را با چالش روبه‌رو می‌کند و هم سفرهای خارجی را. بنابراین گردشگری در دو حوزه از گرانی ارز متضرر می‌شود، اما در گردشگری ورودی سودآوری بیشتر می‌شود. حمید خلیلی‌پناه، مدیر یک آژانس گردشگری فعال در حوزه گردشگری ورودی و خروجی در گفت‌وگو با «گسترش‌تجارت» اظهار کرد: نوسانات ارز به طور کلی تاثیر بسیار منفی بر گردشگری دارد. زمانی که ارز گران‌تر می‌شود، مردم کمتر مبادرت به سفر می‌کنند و گردشگران داخلی چه در سفرهای داخلی و چه در سفرهای خروجی کمتر سفر می‌کنند. او افزود: گرانی ارز بر سفر گردشگرانی که سفرهای کوتاه‌مدت می‌روند یا به کشورهای نزدیک سفر می‌کنند، تاثیر چندانی ندارد و فقط در انتخاب مقصد سفر تاثیرگذار است. این دست از گردشگران به کشورهای ارزان‌تری سفر می‌کنند که نیازی به دریافت روادید ندارند. ارزان شدن ارز به طور حتم تاثیر مثبتی بر رونق سفرهای داخلی و خارجی مردم دارد. مدیرعامل استارت‌آپ ایران پلنر درباره تاثیر نوسانات ارزی بر گردشگری ورودی اظهار کرد: اگرچه گرانی ارز در گردشگری ورودی تاثیر مثبتی می‌گذارد، اما امسال با وقایع بسیاری همراه بود که گرانی ارز یکی از آنها بود. اتفاقات اجتماعی و حوادث طبیعی موجب شدند تا با وجود گرانی ارز و ارزان‌تر شدن سفر خارجی‌ها به ایران، سفر گردشگران ورودی به ایران کاهش یابد. خلیلی‌پناه تاکید کرد: این اعتقاد که اگر مردم سفرهای خارجی نروند در داخل کشور بیشتر مبادرت به سفر می‌کنند و گردشگری داخلی رونق بیشتری می‌گیرد، اشتباه است و به هیچ وجه رکود گردشگری خارجی موجب رونق گردشگری داخلی نمی‌شود. آن دسته از مردمی که توان سفر به خارج از کشور را ندارند، به بازدید از بستگان خود در شهرهای مختلف کشور می‌روند یا در داخل کشور به سفرهای بسیار کوتاه‌مدت می‌روند. او افزود: با اینکه سفر وارد سبد خانوار مردم شده، اما زمانی که اولویت‌های مردم مواد غذایی و پوشاک است و ترس از پرداخت هزینه‌های روزمره داشته باشند، سفر را از سبد خانوار حذف کرده و یا به شدت میزان سفرهای خود را کاهش می‌دهند. به گفته خلیلی‌پناه یکسان‌سازی نرخ ارزها بهترین راهکار ارزی برای گسترش فعالیت‌های گردشگری است.

کاهش نرخ تمام‌شده سفر به گفته کارشناسان گردشگری، ارزان‌تر شدن سفر موجب می‌شود مردم بیشتر مبادرت به سفرهای داخلی و خارجی کنند و قدرت خرید بیشتری داشته باشند. ابراهیم پورفرج، رئیس جامعه تورگردانان در گفت‌وگو با «گسترش‌تجارت»‌ اظهار کرد: زمانی که نرخ ارز کاهش یابد، توان خرید مردم افزایش می‌یابد و مردم می‌توانند ارز مورد نیاز خود را به راحتی تهیه کرده و به هر مقصدی که بخواهند سفر کنند. بنابراین ارزان شدن نرخ ارز بر سفرهای داخلی و خارجی تاثیر بسیار مثبتی می‌گذارد. ارزان‌تر شدن نرخ ارز موجب می‌شود مردم با هزینه ارزان‌تر و نرخ کمتری سفر کنند و بتوانند بیشتر به مقاصد داخلی و خارجی سفر کنند. او افزود: از سوی دیگر گرانی نرخ ارز می‌تواند موجب سودآوری هرچه بیشتر گردشگری ورودی شود و این امر نیز موجب رونق گردشگری ورودی می‌شود و حتی موجب خرید بیشتر گردشگران ورودی در هنگام سفر به ایران می‌شود. پورفرج نیز همچون دیگر کارشناسان بر این باور است که ثبات ارزی بهترین راهکار برای توسعه گردشگری به شمار می‌رود، چراکه حتی در گردشگری ورودی نیز نوسانات ارزی می‌تواند مشکل‌ساز شود.

سخن آخر گردشگری ورودی اگرچه از گرانی ارز منتفع می‌شود، اما این امر رکود گردشگری خروجی و داخلی را به همراه دارد. البته رکود گردشگری خروجی به معنای کاهش خروج ارز از کشور است، اما این امر معنای دیگری نیز دارد و آن کاهش پروازهای خارجی، کاهش درآمد حمل‌ونقل هوایی و خطوط هوایی و حذف برخی آژانس‌های گردشگری فعال در زمینه گردشگری خروجی از صحنه است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها