|
کدخبر: 19544

بررسی تاثیر حضور جامعه استارت‌آپی در نمایشگاه‌های بین‌المللی

دوراهی فرصت یا هزینه

نمایشگاه جی‌تکس ۲۰۱۷ امسال میزبان ۱۲ استارت‌آپ ایرانی بود. این نمایشگاه که از ۱۶ تا ۲۰ مهر در دوبی برپا شده بود، در فضایی افزون‌بر ۹۰ هزار متر مربع میزبان آخرین دستاوردهای ۴هزار و ۷۰۰ مشارکت‌کننده از ۱۰۰ کشور جهان بود.

به گزارش پایگاه خبری گسترش، روزنامه «گسترش تجارت» نوشت: بر همین اساس هم کارشناسان معقتدند تجربه حضور در چنین نمایشگاهی به جذب سرمایه‌گذار خارجی و رشد و رونق استارت‌آپ‌های ایرانی منجر خواهد شد. با این حال برخی از فعالان جامعه استارت‌آپی به‌ویژه فعالان حوزه پرداخت مالی نگاه چندان مثبتی به حضور در چنین نمایشگاهی ندارند و هزینه آن را بیش از دستاوردهایش برآورد می‌کنند. آنان معتقدند به دلیل آنکه فعالیت فین‌تک‌های بومی به داخل مرزهای ایران محدود می‌شود، حضور در نمایشگاه بین‌المللی به بهانه افزایش همکاری‌ها توجیه چندانی ندارد.

نمایشگاه جی‌تکس ۲۰۱۷ که از ۱۶ تا ۲۰ مهر در دوبی برگزار شده بود، میزبان ۱۲ استارت‌آپ ایرانی بود. دکتر ربات، کوانت‌کَن، زرین‌پال، ریتین، فراجهش، خبریو، دِو گرافیک استودیو، سیمیا سرویس، فروشگاه حراجی آنلاین رد کالا، عریضه، تک هابر و نینکس استارت‌آپ‌هایی هستند که توانستند به سرپرستی معاونت کسب‌وکار اتاق تهران در این رویداد بزرگ فناوری و تجاری شرکت کنند.

نمایشگاه جی‌تکس ۲۰۱۷ از ۱۶ تا ۲۰مهر امسال براساس آنچه در اخبار منتشر شده، میزبان بیش از ۴۵۰۰ شرکت و استارت‌آپ خارجی از سراسر جهان بود که به معرفی توانمندی‌های خود پرداخته و برای جذب سرمایه‌گذار تلاش کردند. در این فضا حضور این ۱۲ استارت‌آپ به عنوان نماینده تمام جامعه استارت‌آپی از فروشگاه‌های آنلاین تا ارائه خدمات و پرداخت مالی بر بستر اینترنت می‌تواند به شناخته شدن کسب و کارهای ایرانی در جامعه فناوری جهانی منجر شود.

محمدرضا طلایی، رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق ایران درباره نمایشگاه جی‌تکس معتقد است: پاویون ملی فناوری اطلاعات ایران در نمایشگاه جی‌تکس ۲۰۱۷ دوبی، به همت اتاق ایران و با همکاری و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی و مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجتال وزارت ارشاد، در مساحتی به متراژ ۱۲۶ متر مربع برگزار شد. همزمان با برگزاری پاویون ایران و معرفی ظرفیت‌ها، در روز پایانی این نمایشگاه نیز نشست فعالان آی‌سی‌تی ایران و جهان با حضور شرکت‌های ایرانی و خارجی حاضر در نمایشگاه برگزار شد. در کنار این نشست تلاش شد تا یک ملاقات تجاری بین شرکت‌های ایرانی و خارجی حاضر در نمایشگاه جی‌تکس نیز انجام شود. به گفته او نمایشگاه جی‌تکس یکی از مهم‌ترین رویدادهای آی‌سی‌تی در منطقه است که پل ارتباطی ایران برای معرفی ظرفیت‌های تولید و صادراتی خود در حوزه آی‌سی‌تی به‌شمار می‌رود و همچنین برای انتقال فناوری و نیازهای سخت‌افزاری داخل کشور نیز می‌تواند جایگاه مناسبی برای ایران داشته باشد، به ویژه آنکه براساس آمار منتشر شده از نمایشگاه‌های سال گذشته ۵۹ درصد شرکت‌های فناوری‌محور از جی‌تکس به‌عنوان نخستین نقطه برای معرفی محصولات و خدمات خود به بازار فناوری استفاده کرده‌اند و ۸۰ درصد این شرکت‌ها موفق شدند در خلال نمایشگاه دست‌کم دو قرارداد تجاری منعقد کنند.

به دنبال شناسایی با اکوسیستم منطقه

علی امیری، کارشناس و فعال حوزه استارت‌آپ به عنوان یکی از شرکت‌کنندگان حاضر در نمایشگاه جی‌تکس دوبی ۲۰۱۷ در گفت‌وگو با گسترش تجارت از آثار حضور در این نمایشگاه و دستاوردهای آن برای استارت‌آپ‌های ایرانی سخن می‌گوید. امیری معتقد است: در وهله نخست مهم‌ترین هدف استارت‌آپ‌ها برای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی آشنا شدن با اکوسیستم منطقه و پس از آن یافتن راهکاری برای توسعه فعالیت‌ها و استفاده از تجربیات سایر کشورها است.

وی در ادامه سخنانش به چشم‌انداز کسب و کار خود اشاره می‌کند و می‌گوید: برنامه‌ریزی‌های ما برای چشم‌اندز کوتاه‌مدت کسب و کار خود به عنوان یکی از استارت‌آپ‌های حوزه پرداخت الکترونیک آن است که بتوانیم پرداخت غیرایرانی‌ها به کاربران بومی را آسان‌تر کنیم. به عبارت دیگر در جست‌وجوی راهکاری برای دریافت درآمدهای ارزی از سوی پذیرندگان بومی هستیم. بر همین اساس امیدواریم حضور در نمایشگاه‌های مختلف بتواند زمینه را برای یافتن راهکارهای مناسب و توسعه همکاری‌های منطقه‌ای یا فرامنطقه‌ای فراهم کند.

امیری در پایان سخنان خود به فرآیند حضور استارت‌آپ‌ها در نمایشگاه‌های بین‌المللی اشاره می‌کند و می‌گوید: حضور استارت‌آپ‌های ایرانی در نمایشگاه جی‌تکس به واسطه تلاش و همت اتاق بازرگانی تهران انجام شده، با این حال تامین هزینه‌های رفت و آمد و اقامت به طور کامل بر عهده شرکت‌کنندگان بود و نهادی به عنوان حامی در این زمینه ابراز آمادگی نکرد.

حضور به بهانه افزایش همکاری مفهومی ندارد

مرتضی قرایی، یکی دیگر از افراد و فعالان حوزه استارت‌آپ ایران است که پیش از این به عنوان یک استارت‌آپ در نمایشگاه‌های بین‌المللی حاضر شده است. وی درباره تجربه خود از حضور در نمایشگاه‌های خارجی و دستاورد آن می‌گوید: حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی بیش از هر چیز می‌تواند زمینه را برای برقراری ارتباط و مذاکره با شرکت‌های خارجی فراهم کند.

مهدی عبادی، کارشناس حوزه استارت‌آپ نیز در گفت‌وگو با گسترش تجارت به دیدگاه خود در رابطه با تاثیر حضور استارت‌آپ‌های ایرانی نمایشگاه‌های بین‌المللی پرداخته است. وی برخلاف امیری و قرایی دیدگاه مثبتی نسبت به حضور در نمایشگاه ندارد و در همین راستا می‌گوید: حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی برای فین‌تک‌ها و درگاه‌های پرداخت الکترونیک اثرگذاری چندانی به همراه نخواهد داشت، چراکه فین‌تک‌های ایرانی با کشورهای دیگر ارتباط مالی ندارند و به همین دلیل هم حضور به بهانه افزایش همکاری مفهومی ندارد. به طور کلی شرکت در هیچ نمایشگاهی را نمی‌توان چندان اثرگذار دانست، چراکه هزینه‌های حضور در نمایشگاه به طور معمول بیشتر از منافعی است که با خود به همراه می‌آورد.

سخن پایانی

حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی می‌تواند به رشد و توسعه کسب و کارهای نوپا از طریق آشنایی با تجربیات سایر کشورها، توسعه همکاری‌ها و جذب سرمایه‌گذار منجر شود، اما همه این موارد به شرطی محقق خواهد شد که بار هزینه حضور در نمایشگاه از دوش استارت‌آپ‌ها برداشته شود. به این ترتیب است که می‌توان مزایای حضور در این فضا را بیش از هزینه‌های آن ارزیابی کرد و به اهدافی از جمله جذب سرمایه‌گذار یا شریک خارجی امیدوارتر شد. به ویژه آنکه براساس آمار منتشر شده از نمایشگاه‌های سال گذشته ۵۹ درصد شرکت‌های فناوری‌محور از جی‌تکس به‌عنوان نخستین نقطه برای معرفی محصولات و خدمات خود به بازار فناوری استفاده کرده‌اند و ۸۰ درصد این شرکت‌ها موفق شده‌اند در خلال نمایشگاه حداقل دو قرارداد تجاری منعقد کنند. از این رو حضور شرکت‌های فناوری‌محور ایرانی در نمایشگاه‌هایی مانند جی‌تکس و در قالب پاویون رسمی جمهوری اسلامی ایران می‌تواند فرصت مناسبی برای شرکت‌های آی‌سی‌تی داخلی باشد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها