|
کدخبر: 322095

صندوق بازنشستگی تکمیلی بورس چیست؟

صندوق بازنشستگی سازمانی است که وظیفه فراهم کردن منابع مالی دوران بازنشستگی افراد را بر عهده دارد. این صندوق در راستای تأمین درآمد دوران بازنشستگی افراد فعالیت می‌کند.

بورس صندوق بازنشستگی تکمیلی بورس چیست؟

صندوق‌های بازنشستگی مختلفی در ایران وجود دارند که برخی از آنها توسط دولت و برخی دیگر توسط شرکت‌های خصوصی یا ترکیبی از این دو تأسیس شده‌اند. این صندوق‌ها پوشش‌های مختلفی از جمله بیمه، سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، یا هر دو را ارائه می‌دهند.

صندوق بازنشستگی تکمیلی چیست ؟ صندوق سرمایه‌گذاری بازنشستگی تکمیلی یکی از جدیدترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار است که هدف آن رفع مشکلات عمده‌ای است که در صندوق‌های بازنشستگی دولتی وجود دارد. با سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها می‌توانید با خیال راحت در هر زمانی که می‌خواهید بازنشسته شوید. این صندوق‌ها از نوع صندوق در صندوق، سهامی و یا شاخصی می‌توانند باشند.

بهترین صندوق بازنشستگی تکمیلی بورس چیست؟

در سال‌های اخیر، انواع مختلفی از صندوق‌های بازنشستگی در بازار بورس و سرمایه شروع به فعالیت کرده‌اند. در این میان، صندوق بازنشستگی تکمیلی کاریز (متعلق به گروه مالی کاریزما) یکی از بهترین و کارآمدترین آنها بوده که تفاوت‌های عمده‌ای با هم‌رده‌های خود دارد.

صندوق سرمایه‌گذاری بازنشستگی تکمیلی کاریز چیست؟

صندوق بازنشستگی تکمیلی کاریز به‌تازگی توسط گروه مالی کاریزما  در بازار سرمایه ایران رونمایی شده است. فعالیت اصلی این صندوق بدین‌گونه است که سرمایه‌گذاران بتواند مبلغی که قصد دریافت آن را در دوران بازنشستگی دارند، به طور یکجا یا مستمری دریافت کنند. البته در این روش، میزان مستمری افراد وابستـه به مجموع سرمایه پایان دور‌ه آنها است.

صندوق-بازنشستگی۱

هدف از تأسیس صندوق بازنشستگی تکمیلی کاریزما

اصلی‌ترین هدف تأسیس صندوق بازنشستگی تکمیلی کاریز این است که افراد در طول دوران بازنشستگی خود عایدی حاصل از صندوق را به طور یکجا یا در قالب مستمری در فواصل زمانی معین دریافت نمایند. این امر را می‌توان به‌عنوان بزرگ‌ترین مزیت صندوق کاریز در نظر گرفت؛ چراکه دریافت مستمری در دوران کهولت سن و بازنشستگی، باعث رفاه حال بازنشستگان و خانواده آنها می‌شود.

ترکیب دارایی صندوق بازنشستگی تکمیلی کاریز

ازآنجایی‌که صندوق بازنشستگی تکمیلی کاریز از نوع صندوق‌ در صندوق‌ها یا fund of fund هستند، 70% از دارایی این صندوق‌ها در سهام و حق‌تقدم بورس و فرابورس و اوراق مشتقه مرتبط با آن سرمایه‌گذاری می‌شوند. 30% مابقی دارایی آنها نیز در اوراق با درآمد ثابت و سپرده‌های بانکی و سایر اوراق کم ریسک سرمایه‌گذاری می‌شود.

چرا سرمایه‌گذاری در صندوق سرمایه‌گذاری بازنشستگی کاریز؟!

همان‌طور که در بالا بدان اشاره شد، سرمایه‌گذاری در صندوق سرمایه‌گذاری بازنشستگی تکمیلی کاریز مزایای چشمگیری نسبت به سایر صندوق‌های بازنشستگی دارد. بااین‌حال، کاهش نگرانی افراد در دوران بازنشستگی را می‌توان به‌عنوان مهم‌ترین مزیت سرمایه‌گذاری در صندوق کاریز معرفی کرد. دلیل این امر آن است که تمامی سرمایه‌گذاران صندوق بازنشستگی تکمیلی کاریز با سرمایه‌گذاری در این صندوق تحت پوشش‌های بیمه زندگی کاریزما (یعنی بیمه‌های فوت، حادثه و ازکارافتادگی) قرار می‌گیرند.

۲

مزایای صندوق بازنشستگی تکمیلی کاریز

مهم‌ترین مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق بازنشستگی تکمیلی کاریز مواردی هستند که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم:

  1. امکان ابطال واحدها و دریافت وجوه برای کارفرمایان و سایر سرمایه‌گذاران
  2. مدیریت حرفه‌ای صندوق توسط افراد متخصص در بازار سرمایه
  3. تنوع بالا در پرتفوی و کنترل ریسک به‌تبع آن
  4. تعریف مزایای کاری جدید برای نیروی انسانی
  5. امکان سرمایه‌گذاری برای مدت زمانی معین
  6. امکان سرمایه‌گذاری بیش از دارایی
  7. پوشش نرخ تورم در بلندمدت
  8. امنیت در سرمایه‌گذاری

نحوه ثبت‌نام در بهترین صندوق بازنشستگی تکمیلی بورس

صندوق کاریز یکی از بهترین صندوق بازنشستگی تکمیلی است و نحوه ثبت‌نام در صندوق بازنشستگی تکمیلی کاریز خیلی ساده است در ابتدا باید اقدام به دریافت کد بورسی و ثبت‌نام در یکی از کارگزاری‌های معتبر همچون کارگزاری کاریزما کنید. ( کارگزاری )پس از دریافت کد بورسی و احراز هویت در سامانه سجام می‌توانید شروع به سرمایه‌گذاری در این صندوق کنید.

جمع‌بندی

در بازار سرمایه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلفی با اهداف سرمایه‌گذاری گوناگون موجود هستند که یکی از جدیدترین نوع آنها صندوق بازنشستگی تکمیلی بورس است. این نوع از صندوق‌ها مناسب سرمایه‌گذارانی است که می‌خواهند از عایدی خود به‌عنوان مستمری در دوران بازنشستگی بهره‌مند شوند.

صندوق کاریز یکی از بهترین صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی است که در روزهای اخیر وارد بازار بورس و سرمایه ایران شده است. شفافیت و بازدهی بالا و همچنین قابل‌اعتماد بودن و مدیریت حرفه‌ای آن از مزایای قابل‌توجه صندوق بازنشستگی کاریز هستند. البته صندوق بازنشستگی تکمیلی کاریز دارای مزایایی بیش از این‌ها است. بااین‌حال، بهتر است بدانید که با خرید واحدهای صندوق بازنشستگی تکمیلی کاریز از پوشش‌های بیمه‌ای و امکان دریافت وجوه به‌صورت مستمری یا یکجا بهره‌مند خواهید شد. 

 

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها