|
کدخبر: 7717

ادغام بانک‌های مشکل‌دار ممکن نیست

بحث ادغام بانک ها و موسسه های مالی به نفع سپرده‌گذاران و بازار پولی کشور است و این موضوع باید به صورت شفاف، اطلاع‌رسانی شود.

به گزارش پایگاه خبری گسترش ، روزنامه گسترش تجارت نوشت:الله وردی رجایی سلماسی، از کارشناسان و صاحبنظران حوزه بانکی با بیان اینکه در هفته‌های گذشته، شایعاتی مبنی براینکه برخی از بانک‌ها و موسسه‌های مالی ورشکسته یا در آستانه ورشکستگی قرار گرفته‌اند، نگرانی‌هایی را باخود همراه کرده و باعث تشویش اذهان عمومی شده است افزود: بخشی از این شایعات را می‌توان به موضوع ادغام بانک‌ها که مدتی است از سوی بانک مرکزی مطرح شده است تعمیم داد. این ذهنیت در افراد وجود دارد که بانک‌ها و موسسه‌هایی که دچار مشکل هستند، قرار است ادغام شوند، درحالی که اینطور نیست. او با بیان اینکه در بحث ادغام بانک‌ها و موسسه‌هایی با یکدیگر ادغام می‌شوند که از لحاظ ساختاری و بحث مالی با مشکل مواجه نباشندافزود: بانک مرکزی در اجرای این طرح، به دنبال کوچک‌سازی بازار پول، کاهش هزینه‌ها و قوی‌تر کردن بانک‌هاست و این اقدام بسیار خوبی است که می‌تواند مزیت‌های زیادی را با خود همراه کند. وی با بیان اینکه بحث ادغام به نفع سپرده‌گذاران و بازار پولی کشور است و این موضوع باید به صورت شفاف، اطلاع‌رسانی شود افزود: این تجربه در گذشته در برخی از بانک‌ها و موسسه‌های مالی اتفاق افتاده است، بدون اینکه آسیبی به سپرده‌گذاران وارد شود و مشکلی برای منابع‌شان به وجود آید. بدون تردید در بحث ادغام اگر قرار است بانک یا موسسه‌ای با دیگری ادغام شود، از لحاظ انجام تعهدات، بحث ساختار مالی و موضوعاتی ازاین دست، بررسی‌های لازم انجام می‌شود و سپس ادغام می‌شوند و هدف از این موضوع هم رفع مشکلات بانک‌ها نیست، بلکه هدف تقویت بازار پولی کشور و ایجاد بانک‌های قوی‌تر است.

به گفته این کارشناس، ورشکستگی بانک‌ها اصلا به این سادگی نیست که عنوان می‌شود. اگر هم مباحثی درباره وجود مشکل در بانک‌ها مطرح می‌شود، به این معناست که عملکردشان در چند سال گذشته با سود اندکی همراه بوده، نه اینکه این بانک‌ها در آستانه ورشکستگی قرار دارند. بانک‌ها برای بهبود شرایط‌شان نیاز به فرصت دارند. رجایی سلماسی با بیان اینکه مردم نگران منابع‌شان نباشند، در هیچ شرایطی منابع‌شان سوخت نخواهد شد، به این موضوع نیز تاکید کرد که وقتی بانک مرکزی نسبت به تعهدات سپرده‌گذاران موسسه‌های غیرمجاز بی‌توجه نبوده است، پس چطور ممکن است در صورت بروز مشکل، به تعهدات بانک‌های زیر نظارتش بی‌توجه باشد؟ این کارشناس تاکید کرد که سپرده‌گذاران نسبت به هشدارهای بانک مرکزی توجه داشته باشند و پول‌شان را وارد موسسه‌های غیرمجاز و یا بانک‌هایی که سودهای غیرمتعارف پرداخت می‌کنند نکنند تا نگرانی‌هایی که برای‌شان ازاین بابت ایجاد می‌شود از بین برود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها