|
کدخبر: 18433

تبخیر آب در سیستان و بلوچستان دو برابر میانگین کشوری

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای سیستان و بلوچستان گفت: میزان تبخیر سالانه آب در این استان چهار هزار میلی متر است که در مقایسه با 2 هزار و 100 میلی متر میانگین کشوری رقمی حدود 2 برابر را نشان می دهد.

به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از ایرنا،اتابک جعفری اظهار کرد: مهمترین دلیل تبخیر آب در سیستان و بلوچستان گرمای زیاد هواست به طوری که در پنج ماه از سال گرمای هوا از 40 تا بیش از 50 درجه در نوسان است و وزش بادهای موسمی 160 روزه سیستان از دیگر عوامل تبخیر آب محسوب می شود. وی افزود: بیشترین سطح تبخیر در سیستان و بلوچستان مربوط به این پنج ماه است.

وی گفت:یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در کاهش ذخیره منابع آبی، خشکسالی و نفوذ آب به عمق خاک است.متوسط بارندگی سالانه در سیستان و بلوچستان 103 میلی متر است که با متوسط بارندگی 250 میلی متر کشوری فاصله زیادی دارد. جعفری افزود: با توجه به اینکه 80 درصد سیستان و بلوچستان تحت تاثیر خشکسالی است باید ایجاد مرکز پایش خشکسالی به صورت منطقه ای مورد توجه قرار گیرد. وی ادامه داد: 48 درصد مساحت سیستان و بلوچستان تحت تاثیر خشکسالی متوسط، 27.3 درصد خشکسالی شدید و 3.9 درصد خشکسالی خیلی شدید است. مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سیستان و بلوچستان گفت: در شمال استان (جلگه سیستان) منابع آب محدود به آورد رودخانه هیرمند در کشور افغانستان، در مرکز منابع آب محدود اما پایدار زیرزمینی که به دلیل شرایط زمین شناسی پتانسیل بالایی ندارد و در جنوب استان تلفیقی از منابع آب سطحی و زیرزمینی وابسته به جریان های متغیر سطحی وجود دارد. جعفری افزود: بیش از 21 هزار منبع آب زیرزمینی ( افزون بر 19 هزار و 446 حلقه چاه که تقریبا نیمی از آن غیرمجاز است، 831 دهنه چشمه و 281 رشته قنات) و همچنین پنج رودخانه دائمی و 22 رودخانه فصلی در سیستان و بلوچستان وجود دارد. وی اظهار کرد: میزان برداشت سالانه از چاههای مجاز 967 میلیون مترمکعب، میزان برداشت از چاههای غیرمجاز 500 میلیون متر مکعب، میزان تخلیه سفره آب های زیرزمینی 2 میلیارد متر مکعب و میزان اضافه برداشت از این سفره ها 605 میلیون متر مکعب است. وی گفت: تا کنون بیش از هزار دستگاه کنتور هوشمند بر روی چاههای مجاز سیستان و بلوچستان به منظور کنترل برداشت از منابع آب زیرزمینی و کمک به مصرف بهینه آب نصب شده است. مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سیستان و بلوچستان افزود: بیشترین تخلفات برداشت از چاههای غیرمجاز مربوط به سازمان ها و نهادهای دولتی در استان است. جعفری گفت: 33 سد مخزنی و تغذیه ای و انحرافی ساخته شده با بیش از 2 هزار و 100 میلیون متر مکعب حجم آب قابل کنترل، سه سد مخزنی و تغذیه ای در دست اجرا با 427 میلیون متر مکعب حجم آب قابل کنترل و 14 سد مخزنی و تغذیه ای در دست مطالعه با 848 میلیون متر مکعب حجم آب قابل کنترل در سیستان و بلوچستان وجود دارد. وی افزود: هم اینک در 50 درصد از حجم سدهای استان معادل حدود یک میلیارد مترمکعب آب ذخیره شده است. وی گفت: سهم بخش کشاورزی از منابع آب 94 درصد، سهم آب آشامیدنی سه درصد، سهم صنعت یک درصد و سهم محیط زیست 2 درصد است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها